Co to jest wędzidełko podjęzykowe i kiedy należy go podciąć?

Wędzidełko podjęzykowe to fałd błony śluzowej, który znajduje się pod środkową częścią języka. Prawidłowo rozwinięte wędzidełko charakteryzuje się dużą elastycznością i pozwala na swobodne ruchy językiem w obrębie całej jamy ustnej. Wpływa na rozwój takich funkcji jak mowa, jedzenie czy połykanie.

Skrócone wędzidełko podjęzykowe ogranicza dziecku prawidłowe ruchy języka prowadząc m.in. do zaburzenia ssania, rozwoju chorób przyzębia, wad zgryzu i wad wymowy.

Wstępnej oceny wędzidełka u dzieci w wieku przedszkolnym i starszym mogą dokonać nawet sami rodzice, prosząc by wykonało ono kilka prób, np. spróbowało sięgnąć językiem do brody i do nosa. Jeśli rodzic zauważy, że dziecko ma z tym duży problem, a końcówka języka przybiera charakterystyczny kształt serca zamiast owalu, możemy podejrzewać, że nasze dziecko ma skrócone wędzidełko. Wtedy powinniśmy się skonsultować z logopedą i laryngologiem. Jeśli decyzja specjalistów wskazywałaby na przeprowadzenie zabiegu podcięcia wędzidełka, to należałoby  to zrobić jak najszybciej, bowiem  stwarzamy dziecku od samego początku najlepsze warunki do budowania prawidłowych wzorców fizjologicznych – pokarmowych oraz w późniejszym czasie artykulacyjnych.

Sam zabieg podcięcia wędzidełka, nie rozwiązuje problemu. Aby usprawnić język, trzeba wykonywać ćwiczenia, które powinno się rozpocząć w ciągu trzech dni od wykonania zabiegu. Dziecko powinno być objęte opieką logopedyczną i rozpocząć ćwiczenia pionizacji języka.

Poniżej przedstawiam ćwiczenia na rozciąganie wędzidełka podjęzykowego, które wykonujemy z dzieckiem każdego dnia przez kilka minut. 

  1. Unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego
  2. Liczenie językiem zębów dolnych i górnych( przy szeroko otwartej buzi dotykamy językiem po kolei zębów)
  3. Mlaskanie czubkiem języka, środkiem języka;
  4. Przyssanie języka do podniebienia miękkiego przy szeroko otwartych ustach ,
  5. Masowanie językiem podniebienia;
  6. Czubek języka unosimy do góry zębów, otwieranie i zamykanie ust z takim samym położeniem języka( to samo ćwiczenie, kiedy język dotyka dolnych zębów);
  7. Czubek języka unosimy raz do góry, raz na dół; język zostaje za zębami
  8. Masowanie wędzidełka podjęzykowego, buzia szeroko otwarta język uniesiony do góry, masaż na wędzidełku palcem wskazującym ruchy okrężne do góry i na dół.
  9. Naśladowanie ruchów języka żmii ( język ruchliwy, szybko wysuwa się na wszystkie strony).
  10. Naśladowanie picia mleka przez kota.
  11. Oblizywanie końcem języka wargi dolnej, wargi górnej.
  12. Oblizywanie końcem języka miejsc pod wargą dolną.
  13. Oblizywanie końcem języka miejsc tuż nad wargą górną- jak wyżej.
  14. Naprzemienne oblizywanie miejsc tuż nad wargą górną i dolną.
  15. Kilkakrotne oblizywanie warg ruchem okrężnym.
  16. Kilkakrotne oblizywanie miejsc wokół ust (raz w jedną, raz w drugą stronę).
  17. Dotykanie czubkiem języka kącików ust.
  18. Szukanie końcem języka brody.
  19. Masowanie językiem brody.
  20. Szukanie końcem języka nosa.

Opracowała: logopeda Ewa Supernak

Autor zdjęcia: cottonbro  www.canva.com

Close Menu