OTYŁOŚĆ U DZIECI SKUTKIEM ZŁEJ DIETY

DLACZEGO SPOSÓB ŻYWIENIA DZIECI JEST SPRAWĄ BARDZO WAŻNĄ?

BO ZŁE ODŻYWIANIE JEST… 

  • Przyczyną wielu chorób – głównie trudnej do wyleczenia otyłości wieku dziecięcego problem nadwagi i otyłości w Polsce dotyczy już 20% dzieci!
  • Zła dieta powoduje nieprawidłowy rozwój fizyczny dziecka, a także jest przyczyną wielu problemów natury psychicznej – od kłopotów z koncentracją, poprzez trudności z nauką, aż po skrajne nastroje, a nawet agresję.
  • Zadbanie o właściwe odżywianie dziecka jest budowaniem bazy dla jego zdrowia, sprawności umysłowej i fizycznej teraz i w przyszłości.

„Towarzyszka” otyłości

Powikłaniami otyłości jest wiele ciężkich chorób – od cukrzycy typu II, poprzez choroby serca i naczyń, po schorzenia stawów i nowotwory. Choć choroby te kojarzymy ze starszymi osobami, trzeba mieć świadomość, że błędy i zaniedbania żywieniowe w okresie dzieciństwa zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia tych schorzeń.

NADWAGA  I OTYŁOŚĆ U DZIECI

  • Przyczyną otyłości jest najczęściej, oprócz braku ruchu, nadmierna kaloryczność pożywienia przy jednoczesnym niedoborze podstawowych składników odżywczych.
  • Dzieci uwielbiają tłuste i słodkie pożywienie – chętnie zjedzą np. pizzę z keczupem i majonezem, ale surówki już nie tkną. Jednak lubiane przez dzieci produkty i potrawy zwykle są ubogie w podstawowe składniki odżywcze (lub całkiem ich pozbawione).
    W efekcie mają znaczne niedobory witamin i składników mineralnych, czyli są niedożywione, następstwem czego jest wiele chorób, które pozornie z żywieniem nie mają związku.
  • Dzieci nie uświadamiają sobie, jak poważne w skutkach może być zastępowanie drugiego śniadania batonikiem czy pączkiem, i jak szybko można przytyć, wpisując do codziennego menu nawet małą butelkę słodzonego soku czy napoju, nadwaga
    i otyłość nie pojawia się znikąd, lecz jest konsekwencją zgubnych wyborów.

UWAGA! Otyłość wieku dziecięcego jest znacznie trudniejsza do wyleczenia niż otyłość dorosłych.

Otyłość należy do najbardziej widocznych skutków złego odżywiania – są jednak inne, mniej oczywiste, ale równie poważne następstwa niewłaściwej diety:

  • Osłabienie układu odpornościowego – zwykle nie zdajemy sobie sprawy, że to właśnie nieprawidłowe żywienie jest bardzo często powodem powtarzających się u dzieci chorób gardła, oskrzeli, uszu, katarów, kaszlu (zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym).
  • Problemy natury psychicznej – mało kto jest świadomy faktu, że kłopoty z koncentracją u dzieci, zaburzenia pamięci, uleganie skrajnym nastrojom, zachowania nadpobudliwe i agresywne mogą być spowodowane nieprawidłowym odżywianiem. Mózg jest niezwykle wrażliwy na wahania poziomu cukru we krwi i łatwo zaburzyć jego pracę. Ponadto w wyniku niedoboru witamin i minerałów zakłóceniu ulega praca pozostałych narządów, co może wywoływać ww. objawy.
  • Obniżenie sprawności fizycznej – choć wydaje się to oczywiste, warto podkreślić, że nieprawidłowa dieta powoduje u dzieci obniżenie poziomu aktywności i sprawności fizycznej. Dzieci te łatwiej się męczą, mają różne dolegliwości, wolą więc spędzać czas, oglądając telewizję lub grając na komputerze.

Nie tylko jakość, lecz także ilość.

  1. Najlepiej jest, jeśli dziecko jada 4 do 5 posiłków w ciągu dnia o stałych porach – umożliwia to równomierne dostarczanie energii organizmowi.
  1. Podstawą są 3 ciepłe posiłki – śniadanie, obiad i kolacja.
  1. Niezwykle ważne jest też pełnowartościowe drugie śniadanie.
  1. Zbyt długie przerwy między posiłkami powodują obniżenie wydolności umysłowej i fizycznej.
  1. Należy też pamiętać, aby kolację jadać najpóźniej o godz. 18, tak aby pokarm został właściwie strawiony.       


 UCZYMY DZIECI ZDROWEGO ODŻYWIANIA

Warzywne sztuczki:

  • Najprostszym sposobem jest przygotowywanie ciekawych potraw oraz niezwykłych form produktów. To mogą być na przykład surówki czy sałatki ułożone w fantazyjne kompozycje czy wzory.
  • Skuteczne może być także łączenie ulubionych potraw dziecka z warzywami, np. naleśniki. Jak wiadomo dzieci bardzo lubią soki. Warto więc zrobić soki wyciskane ze świeżych warzyw. Jednak najzdrowsze będą bez dodatku cukru. Na bazie warzyw można przygotować również koktajle, na przykład z dodatkiem owoców lub mlecznych napojów, takich jak jogurt naturalny.
  • Z warzyw można też przygotować zdrowe przekąski np. “chipsy warzywne”
    z marchewki lub buraka. Istnieje wiele przepisów na tego typu dania, które z łatwością można wykonać w domu. Z punktu widzenia dziecka będą bardzo atrakcyjne, a przy tym odżywcze.Jednak należy pamiętać, iż dzieci chętnie jedzą tylko te produkty, które znają i preferują ich smak. W celu zwiększenia preferencji spożycia warzyw skutecznym sposobem będzie edukacja oraz ich duży udział w codziennej diecie.

JAK SKOŃCZYĆ Z NIEZDROWYMI PRZEKĄSKAMI

  • Po pierwsze – rodzice powinni stanowić przykład i oduczyć się jedzenia niezdrowych rzeczy, bo to oni, jako pierwsi podają dzieciom produkty i uczą swoje pociechy zdrowych lub niezdrowych zachowań żywieniowych. To podstawa.
  • Po drugie – ważne jest unikanie miejsc i okoliczności, w których serwowana jest niezdrowa żywność. Warto pamiętać, że częste żywienie poza domem, zwłaszcza jeśli wiąże sięz korzystaniem z fast foodów, sprzyja wyrabianiu złych nawyków.
  • Po trzecie – często największym winowajcą bywa reklama produktów spożywczych – zwłaszcza telewizyjna. Dlatego należy rozsądnie ograniczać dziecku czas spędzany przed telewizorem.

JAK WYROBIĆ U DZIECI DOBRE NAWYKI ŻYWIENIOWE? 

Warto zacząć od nas samych. Dobrym sposobem jest zaangażowanie dziecka w robienie zakupów i przygotowywanie posiłków. Podczas takich wspólnych zakupów dziecko mogłoby być uczone tego, co jest dobre, zdrowe. Wiedzę tę można poszerzać podczas wspólnego przygotowywania posiłków. Dziecko uczy się składu poszczególnych potraw,
a przy okazji można uświadamiać je na temat wartości i roli składników pokarmowych. Warto przy tym wykorzystać fakt, że dzieci z reguły chętnie jedzą to, co same przygotowały – są wtedy z siebie bardzo dumne. I mają do tego powody.

Opracowała: Patrycja Krężel

Do pobrania: Otyłość-u-dzieci-skutkiem-złej-diety.pdf

 

Close Menu