ZDALNE NAUCZANIE – Materiał edukacyjny dla dzieci 5-letnich z gr. VI, VII

Data: 02.10.2020

Światowy Dzień Uśmiechu  😉

Święto uśmiechu obchodzone jest od 1999 roku i wypada w pierwszy piątek października. W 2020 roku Dzień Uśmiechu obchodzimy 2 października. Na pewno każdy z was kojarzy symbol uśmiechniętej buźki, tzw. “smiley face”? Wyobraźcie sobie, że to ona była zalążkiem do stworzenia późniejszego Światowego Dnia Uśmiechu! Stworzył ją Harvey Ball w 1963 roku! “Smiley face” miała symbolizować bezinteresowny uśmiech i radość życia, czyli to, czego tak bardzo nam brakuje na co dzień, gdy wpadamy w wir obowiązków i od rana do wieczora jesteśmy pochłonięci odhaczaniem kolejnych zadań w naszych kalendarzach. Światowy Dzień Uśmiechu ma nam przypomnieć o tym, że warto się na chwilę zatrzymać, dostrzec drugiego człowieka i zwyczajnie się do niego uśmiechnąć, czyniąc swój i jego świat lepszym.

– Mam nadzieję, że bawiąc się przy dzisiejszych zadaniach będziesz szczęśliwy i uśmiechnięty.

  1. „Na deszczową pogodę”- słuchanie wiersza. Wdrażanie do uważnego słuchania wiersza czytanego przez rodzica. Rozumienie znaczenia uśmiechu i humoru w jesienne, deszczowe dni.https://miastodzieci.pl/piosenki/na-deszczowa-pogode/

Na deszczową pogodę
trzeba ubrać się słonecznie,
Żeby słońce wiedziało,
że powróci tu jeszcze.

Na deszczową pogodę
trzeba uśmiech mieć słoneczny
Żeby słońce wiedziało,
że jest lepsze niż deszczyk.

Na deszczową pogodę
humor też słoneczny mamy,
Żeby słońce wiedziało,
że je bardzo kochamy.

  1. „Jesienne domino”- wycinanie obrazków, gra stolikowaPolecenie: Wytnij obrazki i układaj tak, żeby pasowały do siebie. Miłej zabawy! Zaproś do zabawy rodziców lub rodzeństwo.
    Do pobrania: Jesienne domino

    1. „Las” –   zabawa ruchowa przy piosencehttps://youtu.be/XgSgOPHSGH4

    Dziecko ogląda film i słucha piosenki, gdy słyszy refren wesoło podskakuje i klaszcze w dłonie.

    1. „Rysuj obiema rękami jednocześnie”- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
      Karta pracy: Karta pracy_Rysuj obiema rękami,,Zabawy z sylabami” – ćw. słuchowe, praca z kartą pracy  – doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby, rozwijanie zainteresowań czytaniem i pisaniem

      Dziecko dzieli na sylaby podane słowa: jeż, wilk, mu-cho-mor, je-leń, drze-wo, so-wa itp.


      Do pobrania: Karta pracy_Zabawa z sylabami

       

      1. 6. „Wirujące liście”- ćw. grafomotoryczne – rozwijanie sprawności rąkPolecenie: Pokoloruj obrazek.


        Do pobrania: Karta pracy_Wirujące liście

        1. „Zrób, co pokazuję”- ruchowo-naśladowcza

        Rodzic pokazuje obrazek i czyta polecenie – dziecko wykonuje zadanie.


        Do pobrania: Ilustracje_Zrób, co pokazuję

         

        Uśmiechaj się nie tylko dzisiaj. Pamiętaj: „Śmiech – to zdrowie!”

        Opracowała: Beata Szotek


Data: 01.10.2020 r.

1. „Jesienne liście”- słuchanie tekstu czytanego przez rodzica – utrwalenie wiadomości dotyczących zmian, jakie zachodzą w jesieni w świecie przyrody

Do pobrania: Tekst opowiadania _Jesienne liście

 Pytania do rozmowy z dzieckiem:
– U kogo lubi Igor spędzać czas w sobotę?
– Czego dowiedział się chłopiec od dziadka na temat drzew?
– Co opowiedziała Igorkowi babcia?
– Kto został królem jesiennych liści?
– A Ty za co lubisz jesień?

2. „Malowała jesień”- zabawa ruchowa przy piosence – utrwalenie słów oraz melodii

Rodzic włącza muzykę, a dziecko naśladuje ruchem, gestem tekst piosenki (1 zwrotka- chodzi po pokoju- wykonuje ruch malowania,  2 zwrotka- siada na dywanie i przygląda się tj. sroczka, macha skrzydełkami, 3 zwrotka- wstaje i biega po pokoju jak wiatr, obraca się wokoło jak listki).  Podczas refrenu dziecko przeskakuje z nogi na nogę i klaszcze rytmicznie w dłonie.

3. Zestaw zabaw gimnastyczno – ruchowych – rozwijanie sprawności ruchowej, wzmacnianie siły mięśni całego ciała

Do zabaw będzie potrzebna szarfa (szalik, apaszka lub sznurek).

– przekładanie szarfy z ręki do ręki – z przodu i z tyłu

– przekładanie szarfy z ręki do ręki nisko za plecami i wysoko nad głową

– przekładanie szarfy pod kolanem unosząc raz prawą  raz lewą nogę

– w siadzie podpartym i nogach ugiętych , szarfa leży między stopami. Dziecko ćwiczy boso- chwyta szarfę obiema stopami i unosi ją w górę, a następnie odkłada na podłogę (kilka razy)

– w tej samej pozycji- dziecko chwyta szarfę palcami stóp i przesuwa ją jak najdalej do przodu i przesuwa jak najbliżej do siebie (raz jedna raz druga stopa)

– ćw. oddechowe: dziecko leży na plecach- kładzie jedną warstwę chusteczki higienicznej na twarzy- i mocnym dmuchnięciem stara się unieść ją w górę

4. „Rzeźby w parku”- zabawa muzyczno-ruchowa – kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej

Dziecko spaceruje po dywanie, przy dowolne j muzyce; na hasło rodzica robi odpowiednią minę i pozę np.: – Rzeźba wesoła!, spaceruje dalej, – rzeźba smutna!, spaceruje, -rzeźba straszna!, spaceruje i znów… zamyślona…. rozgniewana.

5. „Rysuj po śladzie”- ćwiczenia grafomotoryczne – rozwijanie sprawności rąk

Do pobrania: Karta pracy_Rysuj po śladzie

6. „Kolorowe liście”- wycinanie, układanie i przyklejanie puzzli – rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej, doskonalenie sprawności rąk

Dziecko rozcina pojedyncze obrazki na 2 części. Następnie układa je na dywanie, stoliku tak, aby pasowały do siebie. Można je zalaminować lub przykleić na grubej kartce wtedy posłużą do wielokrotnego użycia.

Do pobrania: Puzzle do wycięcia

7. „Podziw jesieni”- zabawa ruchowo-rytmiczna – kształcenie reakcji na sygnały słuchowe

Dziecko porusza się zgodnie rytmem, który wybija rodzic (np. klaszcze w dłonie, gra na bębenku ) lub włącza piosenkę pt.: „Malowała jesień”. Na przerwę w muzyce – dziecko zatrzymuje się, staje nieruchomo i naśladuje zachwyt – dłonie przy policzkach, szeroko otwarte usta i oczy.

8. „Listek”- zabawa plastyczna – usprawnianie manualne

Polecenie: Przyklej w miejsce kropek plastelinę, aby powstał piękny jesienny liść.


Do pobrania: Karta pracy_Listek

9. ,,Przybywa jesień”- słuchanie wiersza B. Forma –  rozwijanie zainteresowania czytaniem, utrwalanie wiadomości nt. pór roku

http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?f=wie_34_00093&k=k0203&d=wie

Opracowała: Beata Szotek


Data: 30.09.2020 r.

– Dzisiejszy dzień jest wyjątkowy dla wszystkich chłopców, ale do zabawy zapraszam wszystkie dzieci, zarówno chłopców jaki dziewczynki.

  1. „Malowała jesień” – osłuchanie z piosenkąhttps://youtu.be/_y4aee0k8zc

Rodzic włącza piosenkę, a po obejrzeniu filmu zadaje dziecku pytania:
– O czym jest piosenka?
– Co robiła jesień w parku?
– Jakich kolorów używała ?
– Kto przyglądał się pracy jesieni?
-Co robił wietrzyk po lesie?

Tekst piosenki

I. Malowała jesień w parku wszystkie liście
Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście

Ref. Lala, lala, la, lala, lala, la
Na czerwono, na brązowo, żółto i złociście

II. Przyleciała sroczka i usiadła z boku
Przyglądała się , jak jesień barwi wszystko wokół

Ref. Lala, lala, la, lala, lala, la
Przyglądała się , jak jesień barwi wszystko wokół

II. Zobaczył to wietrzyk i pędzi po lesie
Zrywa kolorowe liście i ze sobą niesie

Ref. Lala, lala, la, lala, lala, la
Zrywa kolorowe liście i ze sobą niesie.

Dziecko określa nastrój piosenki, ocenia tempo, dynamikę piosenki.

– Spójrz na obrazek. Czy podoba Ci się jesień? Dlaczego?

  1. Zabawa przy piosence z elementami kodowania

Rodzic wyjaśnia, że teraz będziemy się bawić przy piosence „Malowała jesień” i śpiewać ją raz cicho, raz głośno, a raz mruczeć przy zamkniętych ustach. Rodzic pokazuje 3 listki: złoty, czerwony, żółty. Dziecko próbuje śpiewać piosenkę, gdy rodzic pokazuje listek  złoty- dziecko zaczyna śpiewać  cicho, po chwili pokazuje czerwony- śpiewa głośno, a potem żółty- mruczy. Piosenkę włączamy kilka razy i powtarzamy zabawę z kolorowymi listkami.

  1. „Spadające listki”- ćw. grafomotoryczne -usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowejPolecenie: Narysuj drogę opadania liści.


Karta pracy: Karta pracy_Spadające listki

  1. „Skreśl, co nie pasuje”- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowejDo pobrania: Karta pracy_Skreśl co nie pasuje5. ,,Spoko Loko – Chu chu ua po polsku” –  zabawa ruchowa przy piosence – czerpanie radości z zabawy   https://youtu.be/QaCxzdZfBLM 
    Dziecko ogląda filmik i bawi się tańcząc rytmicznie.6. ,,Jesienne drzewo”- malowanie farbami (lub stemplowanie paluszkiem zamoczonym w farbie) –rozwijanie pomysłowości wyrażonej w formie plastycznej, usprawnianie rąk


    1. Do pobrania: Karta pracy_Jesienne drzewo7. „Taniec zygzakiem”- zabawa ruchowo-taneczna https://youtu.be/xm93WFJ7bNs  

    Miłego świętowania z okazji Dnia Chłopaka!
          

Opracowała: Beata Szotek


Data: 29.09.2020 r.

Temat dnia: ,,Jesienne drzewa”

  1. „Jak wygląda drzewo?”- giełda pomysłów – tworzenie możliwości swobodnej wypowiedzi dziecka, podsumowanie posiadanej wiedzy przyrodniczej oraz poszerzanie jej o nowe wiadomości

Rodzic pokazuje ilustracje drzewa. Wspólnie z dzieckiem ustala, jak ono wygląda (budowa drzewa: część nadziemna- pień, gałęzie, cześć podziemna- korzenie).

Na gałęziach rosną liście. Jesienią zmieniają swoją barwę z zielonej na żółtą, czerwoną, brązową. Korzenie nie są widoczne, ponieważ rosną pod ziemią.

2. „Jesienna zabawa”- zabawa z sudoku – rozwijanie koncentracji uwagi i logicznego myślenia

Rodzic pokazuje planszę, na której umieszczone są obrazki. Dziecko wycina obrazki położone niżej. Zadaniem dziecka jest uzupełnienie planszy w ten sposób, aby w każdym rzędzie i kolumnie dany obrazek wystąpił tylko raz.

Do pobrania: Karta pracy_Jesienna zabawa

3. „Spadające liście”- ruchowa z elementem ortofonicznym

 Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym.  Na hasło rodzica: „Spadające liście!”- dziecko wstaje , ręce unosi do góry i  zaczyna poruszać rękami w prawo w lewo,   naśladując przy tym  głosem szumiące drzewo „szuu, szuu”, obraca się wokół własnej osi i naśladuje ruchem spadające liście. Zabawę powtarzamy kilka razy.

4. „Jesienne liście”- słuchanie wiersza Beaty Wrzesień – nauka skupiania uwagi podczas słuchania wiersza czytanego przez rodzica

Dziecko zapamiętuje nazwy drzew z których liście spadły (topola, klon, kasztanowiec).

Jesień, przyszła jesień,
Kolorowe liście niesie.
Żółte, bure, pozłacane,
Kolorami malowane.

Liść z topoli mały spadł,
Wiatr mu jego życie skradł.
Lecą liście, wiatr je goni,
Kroplom deszczu się pokłoni.

Liść klonowy na bukiety,
Ozdobimy parapety.
Kasztanowe lecą liście,
Dzieci zrobią małe kiście.

5. ,,Taniec zygzakiem”
https://youtu.be/xm93WFJ7bNs


6. „Skarby jesieni”-
zabawa dydaktyczna- utrwalanie nazw i wyglądu drzew oraz rosnących na nich liści

Rodzic wyciąga zza pleców liść (obrazek) i pokazuje dziecku. Zadaniem dziecka jest nazwanie drzewa z jakiego pochodzi ten liść.

7. „W poszukiwaniu liści”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową i sprawność manualną
Polecenie: Dziecko wycina wszystkie obrazki, następnie dopasowuje obrazek kolorowy i jego cień.

Do pobrania: Karta pracy_W poszukiwaniu liści

8. „Liście z drzewa”- ruchowa z elementem podskoku

Dziecko swobodnie spaceruje po dywanie. Rodzic zaczyna wymieniać kolejno nazwy drzew, ale dla utrudnienia co pewien czas wypowiada słowo, które nie pasuje do nazwy drzewa (np. stołek, telefon  itp.). Gdy dziecko usłyszy nazwę drzewa podskakuje 3 razy, gdy jest to nazwa jakiegoś przedmiotu –stoi nieruchowo. Zatem, gdy słyszy  np. topola!- dziecko podskakuje, grzebień!- stoi,  dąb- podskakuje itd.

9. „Kolorowe liście”- zabawa dydaktyczna- utrwalanie nazw i wyglądu liści jesiennych drzew

Zadaniem dziecka jest pokolorowanie tych samych liście jednym kolorem, np. liście topoli- żółtym, klonu-czerwonym, kasztanowca- brązowym.

Do pobrania: Karta pracy_Kolorowe liście

Opracowała: Beata Szotek


Data: 28.09.2020 r.

Zielone, czerwone, okrągłe i pachnące, a jako przekąska niezwykle sycące. Jabłko- pełne witaminek dla chłopaków i dziewczynek. Wszyscy jabłka chętnie jemy i DZIEŃ JABŁKA ŚWIĘTUJEMY!

 1. „Tortownica przyszłości” –nauka uważnego słuchania czytanego tekstu, poszerzanie wiadomości dotyczących zmian zachodzących w przyrodzie na jesieni.

Dziecko słucha opowiadania czytanego przez rodzica.

Do pobrania: Tekst opowiadania_Tortownica przyszłości

Pytania do opowiadania:
Jakie zadanie wymyśliła pani dla dzieci?
– Co przyniosły dzieci: Tosia. Ala , Placuś, Aleksander?
– O co chodziło z tortownicą Aleksandra?
– Po co ją wymyślił?
– Dlaczego lubicie jesień?
– Jaka jest jesień?

  1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – doskonalenie sprawności ruchowej
  • „Szukamy jesieni”- zabawa orientacyjno-porządkowaNa dywanie rozkładamy kasztany, żołędzie, liście, jarzębinę (okazy naturalne lub obrazki). Rysujemy postać pani jesieni. Dziecko porusza się swobodnie po dywanie, na hasło: „Pokaż jesień!”- dziecko przynosi swoje znaleziska i kładzie na sylwecie (znajduje się poniżej) –tworząc jej suknię. Zabawę powtarzamy kilka razy, aby wykorzystać wszystkie okazy (obrazki).
  • „Slalom między drzewami”- ćw. uruchamiające duże grupy mięśni

Dziecko biega swobodnie. Na sygnał rodzica np. głośne stuknięcie (klaśnięcie)- dziecko opiera się plecami o ścianę (meble), na dwa stuknięcia (klaśnięcia)- znów zaczyna biegać. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  • „Kopczyk z liści”- zabawa z elementem przeskoku

Rodzic rozkłada na dywanie „kopczyki” np. zwinięty ręcznik, szalik itp.. Dziecko leży na dywanie na plecach, na hasło rodzica: „Przeskocz kopczyk!”- dziecko przeskakuje je i po chwili znów kładzie się na dywanie. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  • „Kto wrzuci?”- zabawa rzutna

Dziecko wybranym przez siebie darem natury (kasztanem, żołędziem, szyszką) stara się rzucić do celu np. do pudełka, koszyka. Może wrzucać na zmianę z rodzicem. Zabawę powtarzamy kilka razy- wrzucamy na zmianę prawą i lewą ręką.

  • „Kto jest za drzewem?”- ćwiczenia rozciągające mięśnie klatki piersiowej

Dziecko ustawione przodem do ściany w odległości m/w 1 metra. Wykonuje opad w kierunku ściany, opierając dłonie o ścianę , ręce ma ugięte w łokciach. Następnie energicznie odpycha się od ściany. Należy wykonać kilka powtórzeń.

„Zbieramy jabłka”- zabawa ruchowa z elementem skłonu

Rodzic mówi, że w pewnym sadzie rosło bardzo dużo jabłek. Gdy przyszła jesień, wszystkie jabłka dojrzały i  zaczęły spadać na ziemię. Dziecko spaceruje swobodnie po dywanie. Na hasło: „Zbieramy jabłka!”-  dziecko rozgląda się wokoło i  naśladuje ruchem zbieranie jabłek z ziemi. Zbiera po jednym jabłku i wkłada je do koszyka, który trzyma w  ręku.

  • „Dary jesieni”- zabawa wyciszająca

Dziecko kładzie się na dywanie na plecach. Unosi ręce za głowę i wdech i mówi nazwę okazów jesiennych, np. kasztan-wdech- wydech z jednoczesnym przeniesieniem rąk  wzdłuż tułowia; jarzębina- wdech-wydech ręce opuszcza itd. (żołędzie, orzechy, szyszki).

3. „Kolorowe jabłuszko”- kolorowanie sylwety wg podanego kodu


Do pobrania: Karta pracy_Kolorowe jabłuszko

4. „Dmuchamy i wciągamy”- nauka prawidłowego oddychania

Rodzic lub dziecko rozcina kartkę papieru na dużo małych kawałeczków (lub wydziera). Mogą być w kolorach jesiennych (czerwony, żółty, brązowy, rudy). Kładziemy je na stole. Zadanie dziecka jest przenoszenie po jednym kawałku papieru poprzez wciąganie powietrza przez rurkę plastikową (do napojów) i przenoszenie papierka np. do miseczki.

5. „Entliczek –pentliczek” – oglądanie i słuchanie animowanego wiersza Jan Brzechwy – nauka wiersza na pamięć, dostrzeganie zawartego w nim humoru

https://youtu.be/WKIeWFvynwE

6. „Znajdź drogę”- ćwiczenie labiryntowe – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, sprawności manualne


Do pobrania: Karta pracy_Labirynt

Opracowała: Beata Szotek


Data: 25.09.2020 r.

 1. „Strażacy bohaterzy”- oglądanie filmu edukacyjnego – poszerzenie wiadomości o zawodzie strażaka

Pytania do rozmowy z dzieckiem nt. treści filmu:
– W jakich sytuacjach niebezpiecznych uczestniczyli strażacy? (gasili pożar w lesie, uratowali ludzi podczas powodzi)
– Jak myślisz, czy zawód strażaka jest potrzebny?
– Czy chciałbyś kiedyś zostać strażakiem? Dlaczego?


2. Zestaw ćwiczeń gimnastyczno-rytmicznych – kształcenie poczucia rytmu, doskonalenie sprawności ruchowej

  • „Zmień kierunek marszu”
    Dziecko (z rodzicem, rodzeństwem) maszeruje wysoko unosząc kolana; na znak rodzice (np. klaśnięcie w dłonie)- zmienia kierunek marszu. Kierunek zmieniamy kilka razy.
  • „Jadą pojazdy”
    Dziecko biega w różnych kierunkach, naśladując odgłosy pojazdów (np. karetka pogotowia „ijo, ijo”; traktor „tur-tur”; policja „eo-eo”, motor brum-brum”.
  • ,,Wycieczka rowerem”
    Dziecko leży na plecach i naśladuje jazdę rowerem: powoli- jazda pod górę, szybka – z górki, umiarkowana –po równej drodze. Kilka razy zmieniamy polecenie o szybkości.3. „Połącz pasujące obrazki” – zabawa percepcyjna – spostrzegawczości wzrokowej
    Do pobrania: Karta pracy_Połącz obrazki 3. „Strażak- zabawa w podskokach”- zabawa ruchowo-naśladowcza przy filmie- nauka poprawnego wykonywania poleceń, wdrażanie do uważnego słuchaniahttps://youtu.be/BKAw3y1HKuE4. „Droga strażaka”- ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie po śladzie  –  rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
    Do pobrania: Karta pracy_Droga strażaka6. „Strażak”- zabawa plastyczna – doskonalenie sprawności manualnej
    Polecenie:
    Pokoloruj obrazek, rozetnij go po liniach na 5 części, następnie w odpowiedni sposób przyklej na kartce.
    Do pobrania: Karta pracy_StrażakOpracowała: Beata Szotek

Data: 24.09.2020 r.

1. „Pan policjant” – słuchanie wiersza B. Formy – poszerzenie wiedzy dotyczącej zawodu policjanta, doskonalenie uwagi, myślenia, mowy

Mruga wesoło światło zielone
do przejścia wszystkich zaprasza.
Za rękę trzyma mamusię Tomek,
razem przechodzą po pasach.Na skrzyżowaniu policjant stoi,
ruchem drogowym kieruje.
Patrzy na niego Tomek z zachwytem,
bacznie go obserwuje.Kiedy już będę duży jak tatuś
to policjantem zostanę.
Tomek – policjant to brzmi wspaniale
spojrzał dumnie na mamę.

Pytania dotyczące treści wiersza:
– Jakie światło mrugało na przejściu na pieszych?
– Co robił Tomek z mamusią?
– Co robił policjant na skrzyżowaniu?
– Kim chce zostać Tomek jak będzie dorosły?

  1. „Gdy zamierzasz przejść przez ulicę”- zabawa ruchowa ilustrująca fragment wiersza Wandy Chotomskiej – kształcenie umiejętności odtwórczych, rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni

Na chodniku przystań bokiem (dziecko maszeruje na sygnał rodzica zatrzymuje się)
Popatrz w lewo bystrym wzrokiem (dziecko patrzy w lewo)
Skieruj w prawo wzrok sokoli (patrzy w prawo)
Znów na lewo spójrz powoli (patrzy w lewo)
Jezdnia wolna – więc swobodnie
Mogą przez nią przejść przechodnie…  (dziecko przechodzi przez ulicę)

Rodzic dla lepszego zobrazowania ulicy może zrobić symboliczną np. ze sznurka, szalika itp.

  1. „Bajka o policjancie” – oglądanie bajki edukacyjnej – poszerzanie wiedzy o zawodzie policjanta
  1. „Atrybuty policjanta”– praca z kartą pracy – wyrabianie umiejętności klasyfikacji przedmiotów według rodzaju oraz dzielenia wyrazów na sylabyPolecenie: Zakreśl w kółeczko te przedmioty, które należą do policjanta. Utrwalanie nazw związanych z zawodem policjanta. Skreśl te przedmioty, które nie należą do policjanta. Dziecko dzieli na sylaby wyrazy: ,,sa- mo-chód, te-le-fon, kaj-dan-ki, ka-mi-zel-ka”.
    Do pobrania: Karta pracy_Atrybuty policjanta
  2. „Policz, ile?”- praca z kartą pracy – rozwijanie zainteresowań matematycznychPolecenie: Zakreśl odpowiednią liczbę obrazków.
    Do pobrania: Karta pracy_Policz, ile

    6. „Kogo wezwać trzeba?”-
    zabawa ruchowa – ożywienie organizmu, kształcenie reakcji na umówione sygnały i znakiPotrzebne będą 3 koła kartonowe: czerwone, niebieskie, białe.Rodzic ustala z dzieckiem, że każdy kolor kółka to inny rodzaj służby ratowniczej. Czerwone kółko-to straż pożarna, niebieskie kółko-policja, białe kółko – karetka pogotowia.Dziecko swobodnie biega ,a gdy rodzic mówi: ,,Uwaga!” I pokazuje kółko – dziecko porusza się naśladując ruchem i głosem odpowiedni pojazd.7. „Pies pomocnik policjanta”- praca z kartą pracy – utrwalenie kierunków w przestrzeni i na kartce papieruDo pobrania: Karta pracy_Pies_pomocnik policjantaOpracowała: Beata Szotek

Data: 23.09.2020 r.

Temat: ,,Poznajemy numery alarmowe”

1. ,,112 Numer alarmowy” – słuchanie i nauka piosenki, oglądanie filmiku edukacyjnego, zabawa rytmiczno-ruchowa – kształcenie pamięci słuchowej, rozwijanie zainteresowań muzycznych

https://youtu.be/R3Qp8KfJSHw   

Tekst piosenki:
I. Jedno połączenie czy się domyślicie
Może uratować komuś cenne życie

Ref. 112, 112 numer ratunkowy każde dziecko zna.

II. Gdy jest niebezpiecznie musisz być gotowy
i zadzwonić pod ten numer alarmowy.

Ref. 112, 112 numer ratunkowy każde dziecko zna.

Dziecko ogląda film i słucha piosenki. Zapamiętuje tekst piosenki i próbuje śpiewać. Bawimy się wraz z dzieckiem wystukując rytm np. uderzając dłońmi o podłogę, klaszczemy w  dłonie, maszerujemy rytmicznie. Dziecko próbuje śpiewać piosenkę, a gdy usłyszy rytm kreśli cyfry 112 w powietrzu, na dywanie.

Rodzic zadaje pytania:
– W razie jakiego niebezpieczeństwa należy dzwonić pod numer alarmowy? (np. pali się w  lesie, w  domu, wypadek na drodze, ktoś zasłabł na chodniku)
– Jakie trzy zawody wchodzą w skład numeru alarmowego? (strażak, policjant, lekarz).

2. ,,Znajdź osiem różnic” – zabawa percepcyjna – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej

Do pobrania: Karta pracy – Znajdź 8 różnic

3. „Odszukaj pary”- praca z kartą pracy – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej

Polecenie: Pokoloruj pary takich samych obrazków na jeden kolor. Obrazek, który nie ma pary otocz pętelką. Policz ile jest par?

Do pobrania: Karta pracy_Odszukaj pary

4. „Pomocy”- zabawa ruchowa z elementem równowagi – ożywienie organizmu

Rodzic rozkłada na dywanie gazety. Na każdej leży jeden przedmiot (np. piłeczka, klocki). Dziecko porusza się zgodnie z wybijanym  przez rodzica rytmem (klaskanie, stukanie o blat stołu itp.). Na hasło: ,,Pomocy!” dziecko podchodzi do gazety podnosi ją tak, aby przedmiot nie spadł. Zabawę powtarzamy kilka razy.

5. „Karetka pogotowia”– zabawa plastyczna – rozwijanie sprawności rąk, wyobraźni przestrzennej

       

Polecenie: Wytnij elementy pojazdu i sklej obrazek w taki sposób, aby powstał ambulans.

Do pobrania: Karta pracy_Ambulans

Życzę udanej zabawy!

Opracowała: Beata Szotek


Data: 22.09.2020 r.

1. ,,Bajki uczą! My te bajki dobrze znamy, o zagrożeniach przypominamy” – zabawa dydaktyczna – doskonalenie procesów umysłowych

Rodzic pokazuje dziecku napisy znanych bajek. Przypominamy sobie, treść tych bajek. Jakie postępowanie dzieci było niebezpieczne? Czy można było uniknąć niebezpieczeństwa? W jaki sposób? Dziecko czyta globalnie napisy – tytuły bajek.

Czerwony Kapturek

Jaś i Małgosia

Królewna Śnieżka

Następnie dziecko spośród obrazków wybiera akcesoria pasujące do danej bajki, wycina je i kładzie obok napisu. Dzieli na sylaby wyrazy: ko – szyk, cias – tecz – ka, jabł – ko  (klaszcze w dłonie)  – przelicza, ile sylab jest w każdym wyrazie.

Do pobrania: Ilustracje_Atrybuty bajkowe

2. „Którą bajkę pokazuję?” – zabawa pantomimiczna – wyzwolenie inwencji twórczej

W zabawie uczestniczą rodzice, rodzeństwo. Jedna osoba pokazuje- reszta rodziny zgaduje. Dziecko porusza się w sposób charakterystyczny dla bohatera danej bajki, np. „Czerwony Kapturek”- zbiera kwiaty na łące, podskakuje, śpiewa i wymachuje koszyczkiem. „Jaś i Małgosia”- siedzi smutne i trzyma się za brzuszek, skrada się i naśladuje odrywanie ciasteczka z domku Baby Jagi. „Królewna Śnieżka”- biegnie przez ciemny las, bierze jabłko i zjada je i zasypia.

 3. „Uwaga! Niebezpiecznie!” – zabawa ruchowa – doskonalenie koordynacji ruchowo-słuchowej

Na podłodze rozkładamy gazety.  Dziecko swobodnie biega, a gdy usłyszy trzy głośne klaśnięcia i hasło: „Uwaga, niebezpiecznie!”-  zatrzymuje się i wskakuje na gazetę. Zabawę powtarzamy kilka razy.

4. „Miła czarownica”- zabawa plastyczna – rozwijanie kreatywności, doskonalenie sprawności manualnej
Polecenie: Czarownica to postać, która często występuje w bajkach. Pokoloruj ją tak, aby nie wyglądała na złą postać. Narysuj chmurki po śladzie kropek.

Do pobrania: Karta pracy_Miła Czarownica

5. „Rozwiązuję zagadki”- zabawa dydaktyczna – rozwijanie wyobraźni i koncentracji uwagi

Rodzic czyta zagadki dotyczące różnych bajek, a dziecko zgaduje.

Jest rzadkim zwierzęciem, podobnym do Burka
W bajce Czerwonego pożarł nam Kapturka.            (wilk)

Maleńki człowieczek z wielu baśni i bajeczek.  (krasnoludek)

Z jakiej jesteśmy bajki?
To my – braciszek i siostrzyczka.
Znaleźliśmy w lesie śliczną chatkę.
Całą ze słodkiego pierniczka.     (Jaś i Małgosia)

Jaka to postać znana z wielu bajek,
co często na latającej miotle w podróż się udaje?  (Czarownica)

Kochany przez wszystkich miś.
Jego przyjaciel to Krzyś.
Czerwony serdaczek i wesoła mina.
Od baryłki miodu każdy dzień zaczyna.  (Kubuś Puchatek)

Z drewna wystrugany,
chłopiec z bajki znany.
Kiedy kłamał w głos,
szybko rósł mu nos.       (Pinokio)

6. „Zabawa z podskokami”  – zabawa muzyczno-ruchowa – doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej

https://youtu.be/bzboHM5GUzg

Opis zabawy: Rodzic włącza muzykę. Dziecko bawi się wesoło podczas wykonywania poleceń lektora.

7. „Kopciuszek”- zabawa plastyczna – doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej

Opis: Dziecko koloruje obrazek, rodzic rozcina obrazek na 6-8 części – zadaniem dziecka jest złożenie obrazka w całość i przyklejenie go na kartce papieru.

Do pobrania: Kopciuszek – obrazek do kolorowania i pocięcia

Opracowała: Beata Szotek


Data: 21.09.2020 r.

1. „Aleksander Wielki i inwazja obcych”- słuchanie opowiadania M. Mazana i rozmowa o bezpieczeństwie – utrwalenie właściwych zachowań w kontaktach z nieznajomymi osobami.

Do pobrania: Tekst opowiadania Inwazja obcych

Pytania do opowiadania:
– O jakich ważnych rzeczach mówiła pani w przedszkolu Aleksandra?
– Kto jest obcą osobą, a kto nie?
– Jak wygląda obcy?
– Jak powinno zachować się dziecko, gdy spotka nieznajoma osobę?
– Co powinno zrobić w takiej sytuacji?
– Jak zachowuje się osoba obca?
– Co dzieci założyły na głowę, kiedy wychodziły na spacer?
– Dlaczego Bobek nie chciał wyjść z przedszkola?
– Czy wszyscy obcy ludzie są źli?

2. Zestaw ćwiczeń gimnastyczno-ruchowych – rozwijanie sprawności ruchowej

 „Szukam znajomego”- zabawa z elementem czworakowania
Dziecko z rodzicami, rodzeństwem siedzą w siadzie skrzyżnym. Dziecko przemieszcza się na czworakach i siada obok np. mamy i mówi: znam Cię!. Po chwili ktoś inny przechodzi i znów siada obok osoby i mówi: znam Cię!. Każdy z uczestników powinien zmienić swoje miejsce kilka razy.

,,Uwaga! Obcy”- zabawa z elementem podskoków
Dziecko swobodnie porusza się po dywanie: spaceruje, podskakuje- na hasło: „Uwaga! Obcy”- zatrzymuje się i  stoi przez chwilę nieruchomo.

„Mój przyjaciel”- zabawa z elementem równowagi
Zadanie polega na stworzeniu „rzeźby”. Dziecko-rzeźbiarz ustawia (rzeźbi) swojego tatę, mamę lub rodzeństwo wg własnego pomysłu, np.: szeroko ustawia nogi, ręce do góry lub na boki, figura może stać lub leżeć. Po chwili dziecko jest materiałem, z którego rzeźbi mama lub tata.

3. „Droga do przyjaciela”- ćwiczenie labiryntowe – usprawnianie motoryki małej

Polecenie: Znajdź najkrótszą drogę, jaką mają przejść dzieci do swoich przyjaciół. Pokoloruj obrazek.


Do pobrania: Karta pracy_ćw. labiryntowe

4. „Wilk i przyjaciele” – zabawa  taneczna przy piosence – doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej

  https://youtu.be/Z8XIRRAOjI4   

 5. „Wiem, co robić”- rozmowa przy ilustracji – kształcenie umiejętności oceny zachowania się dzieci

Polecenie: Jeśli uważasz, że dzieci postąpiły dobrze pokoloruj buźkę uśmiechniętą.

Do pobrania: Karta pracy Wiem, co robić

6. ,,Obcy”- słuchanie wiersza, rozmowa – utrwalenie poprawnego zachowania się w sytuacji, gdy dziecko spotka osobę nieznajomą

,,Obcy” J. Herman
„Na podwórko przyszedł obcy powiedzieli mali chłopcy.
Chciał rozdawać im cukierki, obiecywał dwa rowerki,
Ale Staś i Janek wiedzą no i innym też powiedzą,
Że rozmowa z takim obcym źle się skończyć może
Powiedz o tym swojej mamie – ona ci pomoże”.

 7. „Tak czy nie” – praca z kartą pracy – doskonalenie procesów myślowych, wyrabianie sprawności manualnej

Polecenie: Spójrz na obrazki. Zastanów się, które zachowanie chłopca jest poprawne? Pokoloruj kółeczko na zielony kolor, gdy chłopiec postąpił dobrze, a na czerwono-kiedy źle. Pokoloruj wszystkie obrazki.


Do pobrania: Karta pracy Tak czy nie

Opracowała: Beata Szotek


Data: 18.09.2020 r.

W tym wyjątkowym dla wszystkich przedszkolaków dniu przedstawiam Wam kilka zabaw. Mam nadzieję, że nie będziecie się nudzić.  Za każde poprawnie wykonane zadanie otrzymasz nagrodę – odznakę.  Życzę wszystkim przedszkolakom, aby ten dzień spędziły w sposób wyjątkowy. Miłej zabawy!!!

  1. „Przedszkole”  – zabawa rytmiczno-ruchowa przy piosence  – doskonalenie percepcji słuchowej i sprawności ruchowej

https://youtu.be/N_FVxgcYbEk  

Spróbuj zaśpiewać piosenkę. W czasie piosenki możesz rytmicznie spacerować po pokoju, klaskać w dłonie lub podskakiwać. Zaproś do zabawy swoich rodziców oraz rodzeństwo.

2. ,,Rysuj po śladzie” – ćwiczenie grafomotoryczne – doskonalenie sprawności manualnej

Do pobrania: Karta pracy – rysuj po śladzie_2

3. „Ręce do góry”- zabawa ruchowo-muzyczna z pokazywaniem – kształcenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

  https://youtu.be/OmAZquWgp9A  

4. ,,Zaznacz” – praca z kartą pracy – kształcenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów

Do pobrania: Karta pracy – Zaznacz

5. „Szukam ukrytego skarbu”- zabawa dydaktyczna (typu ciepło-zimno) – rozwijanie orientacji w przestrzeni

Dziecko szuka ukrytych skarbów – cukierków wcześniej schowanych w różnych miejscach w pokoju.  Po skończonej zabawie dziecko przelicza cukierki i każdemu z  rodziny daje jednego.

6. „Zabawy z klamerkami” – zabawa matematyczna – kształcenie umiejetności liczenia i rozpoznawania cyfr

Poproś mamusię o klamerki do bielizny. Policz, ile jest elementów na każdym obrazku i przypnij klamerkę na odpowiedniej cyfrze (wersja inna: zakreśl w kółeczko odpowiednią cyfrę).

 

Do pobrania: Zabawa z klamerkami

7. ,,W przedszkolu”- zabawa plastyczna- doskonalenie sprawności manualnej

Polecenie: Pokoloruj obrazek wg własnego pomysłu, możesz wypełnić go też plasteliną, kawałeczkami kolorowego papieru. Ty decydujesz, jak ma wyglądać obrazek.

Do pobrania: Kolorowanka_2

Za aktywny udział w dzisiejszych zabawach otrzymujesz ODZNAKĘ I DYPLOM!

    

Do pobrania: Odznaka wesołego przedszkolaka

Dyplom za udział w Dniu Przedszkolaka

Opracowała: Beata Szotek


Data: 17.09.2020 r.

1. Rozwiązanie zagadki:
Stoi przy drodze na jednej nodze…
Każdy zagadkę tę zna.
I oczywiście wszyscy od razu
Odpowiecie, że to……….. (znak)

Rodzic pokazuje obrazki (znaki drogowe) i wyjaśnia, że istnieją różne ich rodzaje:       Do pobrania: Ilustracja – Znaki drogowe

Rozmowa kierowana pytaniami:
– Jak myślisz, czy znaki są potrzebne?
– Co było, gdyby nie było żadnych znaków drogowych?
– Czy znaki ułatwiają czy utrudniają jazdę samochodem (rowerem)?
– Kto musi znać znaki drogowe?
– Co grozi na nieprzestrzeganie znaków?

2. „Przejście dla pieszych”- kolorowanie obrazka konturowego przedstawiającego znak drogowy, dbanie o  dobranie odpowiednich kolorów.

Do pobrania: Kolorowanka Znak drogowy

3. „Jedziemy samochodem”– zabawa ruchowa – doskonalenie sprawności ruchowej

Dzieci naśladują czynności, które trzeba wykonać podczas jazdy samochodu (rodzic je wymienia): włożenie kluczyka do stacyjki, przekręcenie kluczyka – uruchomienie samochodu, dodawanie gazu, jazda samochodem, ruch wycieraczek, hamowanie, jazda, parkowanie, tankowanie paliwa, dokręcanie śrubek, mycie auta.

 4. „Wiem, jaki to pojazd”- zagadki słuchowe – kształcenie spostrzegawczosci słuchowej

Dziecko ogląda film i zapamiętuje odgłosy wydawane przez pojazdy, następnie dziecko nie patrząc na film – próbuje odgadywać odgłosy, które słyszy.  Odgłosy i obrazki różnych pojazdów tj.: samochody osobowe, ciężarowe, samolot, motor.

https://youtu.be/Ahp8oBOvu2M

5. „Poprowadź auto do garażu”- ćwiczenie labiryntowe – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Do pobrania: Karta pracy – Poprowadź auto do garażu

Opracowała: Beata Szotek


Data: 16.09.2020 r.

1. „Bezpieczna ulica – to moja okolica” – zabawa plastyczna – malowanie farbami plakatowymi

Rodzic  prezentuje napis ,,okolica” i wyjaśnia znaczenie słowa. Wyglądamy przez okno i obserwujemy,  jak wygląda najbliższa okolica. Rozmawiamy z dzieckiem, co znajduje się przed domem, np. jest ulica, chodnik, rosną drzewa, stoją na parkingu samochody itp. Na kartce może być namalowana ulica, na której dziecko mieszka lub okolica, którą dobrze zna np. przejeżdża (przechodzi) codziennie tą ulicą w drodze do przedszkola.

2. Zestaw zabaw ruchowych:

-„Koźlątka i wilk”- zabawa orientacyjno-porządkowa

Dziecko swobodnie biega po dywanie. Na hasło rodzica: Uwaga wilk!- dziecko kuca chowając głowę między rękoma.  Zabawę powtarzamy 2-3 razy.

-„Nie rozmawiam z nieznajomym” – zabawa w parach

Dziecko to Czerwony Kapturek, rodzic (rodzeństwo) to wilk. Dziecko odgrywa rolę Czerwonego Kapturka: chodzi swobodnie, podskakuje, zrywa kwiatki, śpiewa. Wilk obserwuje go z daleka. Gdy wilk zbliża się do dziecka –dotyka go ręką w ramię, wtedy Czerwony Kapturek szybciutko oddala się w inne miejsce w pokoju i mówi: „Nie rozmawiam z nieznajomym”. Zabawę powtarzamy 2 razy.

-,,Śnieżka w lesie”- zabawa z elementami czworakowania

Dziecko porusza się wraz z bajkową Śnieżką przez ciemny las. Najpierw w rytmie wybijanym przez rodzica (np. uderzanie dłońmi w kolana) maszeruje – unosząc wysoko kolana, na znak (np. klaśnięcie 2 razy) dziecko porusza się na czworakach. Zabawę powtarzamy 2 razy.

-„Bajkowe rymowanki”- ćwiczenie rytmizujące

Dziecko spaceruje rytmicznie do czytanych przez rodziców wierszyków:
„Maszeruje groźny wilk, do koziołków puka, otwórz szybko swoje drzwi, dla mnie to nie sztuka.”
„Podskakuje dziś kapturek, kogo spotka w lesie? Nie zatrzymuj lepiej się, bo on zgubę niesie.”

3. „Połącz znaki drogowe z odpowiednimi figurami”- rozwij. spostrzegawczości wzrokowej, utrwalanie wyglądu wybranych znaków drogowych. Chętne dzieci mogą spróbować na figurze narysować poprawny znak.

Do pobrania: Karta pracy Znaki drogowe

4. „Raz, dwa, trzy, policjantem będziesz Ty!”- zabawa językowa

Rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko  siebie. Rodzic wypowiada słowa związane z policjantem i jego pracą, a dziecko wypowiada je sylabami oraz mówi ile jest sylab w tym słowie, np. ,,mun-dur, czap-ka, li-zak, rę-ka-wicz-ki, dro-ga, ak-cja” itp.

5. „Z kaskiem na głowie”- zabawa ruchowa z elementem równowagi

Dziecko biega swobodnie między rozłożonymi na dywanie gazetami. Na sygnał rodzica (np. klaśnięcie w dłonie) –zatrzymuje się i naśladuje założenie kasku na głowę- próbuje utrzymać gazetę, tak aby przez chwilę nie spadła z  głowy.

Opracowała: Beata Szotek


Data: 15.09.2020 r.

„Międzynarodowy Dzień Kropki”- to dzień, w którym poprzez różnorodne zabawy twórcze, aktywność w  każdej sferze rozwojowej przyczyniamy się do odkrywania u dziecka ukrytego talentu.

Piosenka „Biedroneczki są w kropeczki”     https://youtu.be/wKqliPZBV6g

Aktywne słuchanie piosenki. Dziecko w siadzie skrzyżnym,  próbuje śpiewać piosenkę, podczas zwrotek uderza rytmicznie dłońmi o kolana, gdy jest refren dziecko wstaje i  naśladuje ruchy fruwającej biedronki.

Zabawa taneczna przy piosence – dziecko w parze z rodzicem, rodzeństwem lub samemu – rozwijamy u  dziecka śmiałość, talent muzyczny i taneczny.

„Zabawa z piłką”- rozwijanie twórczego myślenia poprzez dokończenie zdania rozpoczętego przez rodzica. W  zabawie może uczestniczyć kilka osób. Siedzimy na dywanie. Jedna osoba trzyma piłkę i zaczyna mówić zdanie, a następnie rzuca piłkę do wybranej osoby, a ta ma je dokończyć np.:

„Piłka lubi, gdy…”- dziecko kończy zdanie (np. gdy dzieci często w nią grają)
„Gramy w piłkę tylko….”  (np. w wyznaczonych do tego miejscach)
„Lubię moją piłkę, bo….(np. jest kolorowa)
„Co by było, gdyby piłka nie była okrągła….”  (np. dzieci były by smutne)
„Piłka kształtem przypomina…”   (np. pomidora, słońce, głowę misia…)
„Co myśli piłka, gdy ją ktoś kopnie?… (np. jest szczęśliwa , bo lubi tą zabawę)

Każda odpowiedź dziecka jest ważna. Nie krytykujemy ich, czasami można tylko naprowadzić na „odpowiednie tory” małymi podpowiedziami.

„Tor przeszkód”- rozwijanie sprawności fizycznej podczas pokonywania przeszkód.

Rodzic rozkłada na dywanie różne przedmioty (gazety, piłkę, sznurek, stołek itp.). Zadaniem dziecka jest w bezpieczny i prawidłowy sposób pokonać tor przeszkód. Rodzaj i trudność wykonywanych zadań zależy od sprawności fizycznej i możliwości dziecka. Np.: przeskakuje obunóż przez sznurek, przechodzi pod stołkiem czołgając się, podrzuca piłkę kilka razy do góry i chwyta ją obiema rękami, gazetę zwija w kulkę i rzuca do wyznaczonego miejsca.

 „Biedronka na listku”- dziecko wycina biedronki, liczy kropki i przykleja biedronkę na odpowiednim listku.

Do pobrania: Karta pracy – Biedronki i listki

„Gdzie jest koło?”- dziecko ma pokolorować wszystkie figury wg kodu. Utrwalanie wyglądu i nazw figur geometrycznych.

Do pobrania: Karta pracy – Figury

Opracowała: Beata Szotek


Data 14.09.2020 r.

https://youtu.be/dpkmZW5hp-c   Teatrzyk do obejrzenia

Tekst do przeczytania dziecku ,,Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę”
H. Łochocka

Leśna dróżka już od rana jest ogromnie uczęszczana. Gdzie popatrzeć, z każdej strony ruch panuje ożywiony.
Biegną sarny i wiewiórki, zając chyżo zbiega z górki, przelatują ptaków stada, lisek się ostrożnie skrada, nawet jeż i dwa ślimaki powolutku suną w krzaki. Ten na tego z nagła wpada, poszturchuje ów sąsiada… Źle się dzieje – ani słowa! Trzeba ruch uregulować.
Więc milicjant już na drodze na czerwonej stoi nodze: długie skrzydła czarno-białe to wskazówki doskonałe. Gdy rozłoży je w tę stronę – przejście dróżką dozwolone, gdy zaś w tamtą – to przechodzień w poprzek ścieżki może chodzić.
A wróbelek Elemelek do swej cioci szedł w niedzielę, skacząc sobie fiku-miku leśną dróżką po chodniku. Zamyślony, zagapiony, w górę patrzy gdzieś na wrony, idzie prędko, nie uważa, nie wie, na co się naraża.
Bo gdy był w połowie drogi, rzekł milicjant – bocian srogi:
– Czyżby przestał już wróbelek leśnym być obywatelem? Czy przepisy i wskazówki wyleciały mu już z główki? Muszę zrobić ci wymówkę: byłbyś oto zdeptał mrówkę, bo przez dróżkę, tę brzozową, szedłeś dziś nieprawidłowo. Trzeba spisać tu protokół!
Elemelek spojrzał wokół czarnym okiem jak ze szkiełka i załamał swe skrzydełka.
– Już się złego cofnąć nie da. Ot i kłopot! Bieda, bieda!
A tymczasem bocian stary wsunął na dziób okulary, spojrzał bystro i na listku zapisuje sobie wszystko.
– Imię pana?
– Elemelek.
– Jaki zawód?
– No… wróbelek.
– Imię ojca?
– Świszczypałek.
– Imię dziadka?
– …Zapomniałem…
– Gdzie pan mieszka?
– Tam na lewo, trzecia dróżka, czwarte drzewo.
– A gdzie pan jest urodzony?
– W porzuconym gnieździe wrony.
– Niech wróbelek więc pamięta, że w powszedni dzień czy święta muszą wszyscy, nawet ptaki, na drogowe zważać znaki. Każdy napis, sygnał każdy jest potrzebny, a więc ważny, i nie można jak ta gapa po ulicy sobie człapać. Ten bukowy listek czarny to dla pana mandat karny. Leśna kara dziś wyniesie…
– Oj, czy dużo?
– …groszy dziesięć.
Elemelek pod skrzydłami miał torebkę z grosikami. Więc zapłacił, schylił główkę i przeprosił grzecznie mrówkę, mówiąc przy tym do bociana:
– Będę odtąd, proszę pana, prawidłowo szedł przez drogę. Zapamiętam tę przestrogę.
Zdaje mi się, że po lesie ta przygoda się rozniesie. Elemelek aż się spocił i spocony szedł do cioci.

 Rozmowa z dziećmi na temat treści opowiadania, próba oceny postępowania bohatera. Rodzic zadaje pytania:
– Do kogo szedł wróbelek Elemelek?
– Kto kierował ruchem na leśnej dróżce?
– Dlaczego bocian-milicjant musiał zatrzymać Elemelka?
– Jak wróbelek został ukarany?
– A czy wy lub inni ludzie możecie poruszać się po naszych drogach tak, jak wróbelek Elemelek? Dlaczego?
– Jak nazywa się miejsce na ulicy, po którym mogą się poruszać bezpiecznie ludzie?
– Jak nazywa się miejsce, po którym jeżdżą samochody?
– Pokażcie na ilustracji miejsce, w którym można bezpiecznie przejść przez ulicę? Jak nazywa się to miejsce?
– Pokaż na ilustracji sygnalizator świetlny.

Zab. ruchowa z element. biegu „Samochody”
Dziecko porusza się po dywanie w dowolny kierunku–naśladuje jeżdżący samochód (w ręce trzyma plastikowy talerzyk, który imituje kierownicę). Na hasło rodzica: Stop! –dziecko zatrzymuje się i chwilę stoi nieruchomo, rodzic ponownie mówi: Jazda! I dziecko naśladuje jeżdżący pojazd. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

„Połącz odpowiednie pojazdy”
Dziecko wycina fragmenty pojazdów, a następnie przykleja obrazki w ten sposób, żeby powstał cały obrazek.

Do pobrania: Karta pracy – Pojazdy

,,Bezpieczeństwo na drodze” – bajka      https://youtu.be/YLhGcMIPTuA  

 Dziecko po obejrzeniu filmiku utrwala zasady bezpiecznego przejścia.

„Przejście dla pieszych”- pokoloruj obrazek

Do pobrania: Karta pracy – Przejście dla pieszych

Opracowała: Beata Szotek

Dodaj komentarz

Close Menu