Jadłospis

Jadłospis
04.05.2021 r. - 14.05.2021 r.

DZIEŃ

POSIŁEK

WYSZCZEGÓLNIENIE

 

Wtorek

04.05.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasztet (gluten, jaja, seler, gorczyca, mleko – laktoza)talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 320 kcal

 

Obiad

1.Zupa grysikowa (wywar jarzynowo – mięsny,  kasza manna (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, przyprawy), 127 kcal

2.ziemniaki, ryba smażona (ryba dorsz, jaja, bułka tarta (gluten), mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z kiszonej kapusty, (kapusta kiszona, marchew, cebula, oliwa z oliwek, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 328 kcal

Podwieczorek

Budyń z owocami (skrobia ziemniaczana, mąka pszenna (gluten), skrobia kukurydziana, mleko, (mleko – laktoza) owoc), biszkopt (mąka pszenna (gluten), jaja). Jabłko. 147 kcal

 

Środa

05.05.2021

 

Śniadanie

Bułka grahamka (gluten), masło (mleko – laktoza), ser żółty (mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 333 kcal

 

Obiad

1.Zupa koperkowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, koper, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 136 kcal

2.ryż, pulpety gotowane w sosie pomidorowym (mielona szynka, jajka, bułka pszenna (gluten), koncentrat pomidorowy, mąka pszenna (gluten), przyprawy), surówka Colesław (kapusta biała, marchew, cebula, chrzan, majonez, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 254 kcal

Podwieczorek

Shake bananowy (mleko (mleko – laktoza), banan) (200 ml), paluch kukurydziany. 130 kcal

 

Czwartek

06.05.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 369 kcal

 

Obiad

1.Barszcz ukraiński z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, burak, kapusta biała, fasola, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 170 kcal

2.naleśniki z serem białym i powidłami (mąka pszenna (gluten), jaja, mleko (mleko – laktoza), ser biały (mleko – laktoza), śmietana 18% (mleko – laktoza), cukier wanilinowy, powidła), marchewka do chrupania, kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 302 kcal

Podwieczorek

Kasza kuskus na soku jabłkowym z polewą jogurtowo truskawkową (kasza kuskus (gluten), sok jabłkowy, maślanka truskawkowa (mleko – laktoza), truskawka mrożona). 172 kcal

 

Piątek 

07.05.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), dżem owocowy 100%, zupa mleczna musli na mleku ( mleko – laktoza). Jabłko. 302 kcal

 

Obiad

1.Lane ciasto na rosole (wywar jarzynowo – mięsny,  włoszczyzna świeża (seler), zielenina, mąka pszenna (gluten), jajka,  przyprawy), 185 kcal

2.ziemniaki, schab w sosie własnym (schab, cebula, mąka pszenna (gluten), przyprawy), bukiet warzyw (kalafior, brokuł, marchew, seler, fasolka szparagowa, oliwa z oliwek), woda z cytryną. 302 kcal

Podwieczorek

Zapiekane kanapki z serem żółtym (weka pszenne (gluten), masło (mleko – laktoza), ser żółty (mleko – laktoza), ketchup, herbata z cytryną. 184 kcal

 

Poniedziałek

10.05.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z makreli z cebulką, jajkiem i ogórkiem kiszonym, (makrela wędzona, ogórek kiszony, jajko, musztarda   (gorczyca), masło (mleko – laktoza, cebula, przyprawy), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 285 kcal

 

Obiad

1.Zupa pomidorowa z makaronem (wywar jarzynowo – mięsny, makaron (gluten, jaja) włoszczyzna świeża (seler), zielenina, koncentrat pomidorowy, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  119 kcal

2.ziemniaki, kotlet mielony (szynka mielona, bułka pszenna (gluten), jajka, bułka tarta (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), mizeria ( ogórek zielony, śmietana 18% (mleko – laktoza), jogurt naturalny (mleko – laktoza), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 340 kcal

Podwieczorek

Kokosowa kasza manna na mleku (mleko (mleko – laktoza), kasza manna (gluten),kokos, owoc. 200 kcal

 

Wtorek

11.05.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 369 kcal

 

Obiad

1.Żurek z ziemniakami kiełbaską i jajkiem (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, żurek, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, jajko, podwawelska (seler, gorczyca, soja, mleko – laktoza) śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  177 kcal

2.makaron duru (gluten)z serem białym (ser biały (mleko- laktoza), masło mleko- laktoza), cynamon), surówka z marchewki z selera i jabłka (marchew, seler, jabłko, śmietana 18% (mleko – laktoza), cytryna), woda za cytryną. 336 kcal

Podwieczorek

Galaretka z owocami (kompot owocowy, żelatyna wieprzowa, owoc), paluch kukurydziany. 80 kcal

 

Środa 

12.05.2021

 

Śniadanie

Kajzerka (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z sera białego z rzodkiewką (ser biały (mleko – laktoza), rzodkiewka, śmietana (mleko – laktoza), przyprawy), kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 325 kcal

 

Obiad

1.Grochówka z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża (seler) , zielenina, groch, przyprawy), 168 kcal

2. Kaszą bulgur (gluten), gulasz duszony (mięso szynka, cebula, mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z ogórka kiszonego (ogórek kiszony, marchew, cebula, oliwa z oliwek, pietruszka zielona, przyprawy), woda z pomarańczą. 286 kcal

Podwieczorek

Wypiek własny: ciasto ze szpinakiem (mąka pszenna (gluten), szpinak mrożony, jaja, olej rzepakowy, proszek do pieczenia, soda, cynamon, cukier wanilinowy), bawarka (gluten, mleko – laktoza) (150 ml). 234 kcal

 

Czwartek 

13.05.2021

 

 

Śniadanie

Rogal maślany (gluten), masło (mleko – laktoza), dżem, kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). Marchewka do chrupania. 330 kcal

 

Obiad

1.Krem z białych warzyw z grzankami (wywar mięsny, pietruszka, seler, ziemniaki, cebula, chleb tostowy (gluten) przyprawy), 150 kcal

2.ziemniaki, kotlet z piersi indyka (filet z indyka, jajko, mąka pszenna (gluten), bułka tarta (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z buraka z jabłkiem (burak, jabłko, cebula, cytryna, oliwa z oliwek), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 356 kcal

Podwieczorek

Ryż  zapiekany z jabłkiem i jogurtem greckim  (ryż, jabłka, cynamon). 166 kcal

 

Piątek

14.05.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza),  parówka (mięso wieprzowe 80%, gluten), ketchup (seler), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). Pomidor koktajlowy. 349 kcal

 

Obiad

1.Zupa jarzynowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża i mrożona (seler), zielenina, kapusta biała, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  156 kcal

2.łazanka z kapustą i mięsem (makaron (gluten), jaja, kapusta biała, kapusta kiszona, mięso antrykot, przyprawy), kompot owocowy (jabłko, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Słupki warzyw (marchew, seler naciowy, kalarepa). 285 kcal

Podwieczorek

Bułka drożdżowa z marmoladą (mąka pszenna(gluten), mleko (mleko – laktoza), drożdże, olej rzepakowy, marmolada owocowa), kakao (gluten, mleko – laktoza) ( 150 ml). 218 kcal

JAK ROZUMIEĆ PIRAMIDĘ?

Piramida to graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, przedstawiony w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.  

ZASADY:

  1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
  2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Pij co najmniej 3–4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
  5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
  6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  8. Bądź codziennie aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godz.).
  9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.
  10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.

źródło: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy

*przyprawy używane w naszym przedszkolu mogą zawierać: gluten, jaja, mleko – laktoza, soję, seler, orzeszki, sezam

 *zupy na wywarze mięsno – jarzynowym

*Alergeny występujące w posiłkach:
1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

*Zgodnie z informacjami od producentów użyte produkty gotowe (np. kakao, herbata, dżem, ketchup, koncentrat pomidorowy, produkty z mięsa) mogą zawierać śladowe ilości alergenów: glutenu, mleka łącznie z laktozą, jaj, soi, orzechów, selera i gorczycy.

*szczegółowy skład danej potrawy znajduje się w recepturze u szefa kuchni

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
Sól, pieprz, pieprz ziołowy, ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, tymianek, kminek, majeranek, zioła prowansalskie, papryka słodka, lubczyk, przyprawa do zup bez glutaminianu sodu, cukier waniliowy.

Talerz z warzywami zawiera co najmniej trzy warzywa: sałata, pomidor, ogórek zielony, papryka, rzodkiewka.

Close Menu