Jadłospis

Jadłospis
09.12.2019 r. - 20.12.2019 r.

DZIEŃ

POSIŁEK

WYSZCZEGÓLNIENIE

Poniedziałek

 

09.12.2019

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasztet (gluten, jaja, seler, gorczyca, mleko – laktoza)talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200 ml).

Obiad

1.Zupa grysikowa (wywar jarzynowo – mięsny,  kasza manna (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, przyprawy),

2.ziemniaki, ryba smażona (ryba dorsz, jaja, bułka tarta (gluten), mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z kiszonej kapusty, (kapusta kiszona, marchew, cebula, oliwa z oliwek, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa).

Podwieczorek

Budyń z owocami (skrobia ziemniaczana, mąka pszenna (gluten), skrobia kukurydziana, mleko, (mleko – laktoza) owoc), paluszek kukurydziany

Wtorek

 

10.12.2019

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), dżem owocowy 100%, zupa mleczna z zacierką (mleko – laktoza, jaja, gluten). Marchewka do chrupania.

Obiad

1.Zupa jarzynowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża i mrożona (seler), zielenina, kapusta biała, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),

 

2.ryż z carry, pałka kurczaka duszona (pałka kurczaka, olej rzepakowy, przyprawy) , surówka buraka i  jabłka ( burak, jabłko, cebula, chrzan, cytryna, oliwa z oliwek), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa).

Podwieczorek

Kisiel (kompot owocowy, skrobia ziemniaczana), biszkopt (mąka pszenna (gluten), jaja)  napój sojowy (ziarno soi). Owoc.

Środa

 

11.12.2019

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, herbata z cytryną.

Obiad

1.Grochówka z makaronem pełnoziarnistym (wywar jarzynowo – mięsny, makaron (gluten, jaja) włoszczyzna świeża (seler), zielenina, groch, przyprawy)

2.kopytka z serem białym polane masełkiem z cynamonem (ziemniaki, mąka ziemniaczana, mąka pszenna (gluten), jaja, ser biały (mleko – laktoza), cynamon), surówka z marchewki i ananasa ( marchew, ananas, jabłko, cytryna), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa).

 

Podwieczorek

Rogal (gluten), masło (mleko – laktoza), dżem, mleko (mleko – laktoza) (200ml), owoc.

 

Czwartek

 

12.12.2019

Śniadanie

Bułka grahamka (gluten), masło (mleko – laktoza), ser żółty (mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml).

Obiad

1.Zupa pomidorowa z makaronem nitki (wywar jarzynowo – mięsny, makaron nitki (gluten, jaja) włoszczyzna świeża (seler), zielenina, koncentrat pomidorowy, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 

 

2.ziemniak, pulpety indycze gotowane w sosie koperkowym (indyk, jajka, bułka pszenna (gluten), koper, mąka pszenna (gluten), przyprawy), surówka z kapusty pekińskiej ( kapusta pekińska, marchew, cebula, jabłko, oliwa z oliwek, musztarda (gorczyca), cytryna,  przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa).

Podwieczorek

Naleśnik z bananem z mąki razowej i kukurydzianej (mąka razowa (gluten), mąka kukurydziana,  jaja, mleko (mleko – laktoza), banan, masło, (mleko – laktoza), herbatka owocowa.

Piątek

 

13.12.2019

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml).

Obiad

1.Żurek z ziemniakami, i jajkiem (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, żurek, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, jajko, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 

 

2.potrawka z  soczewicy z mięsem (soczewica (gluten, soja, mleko), mięso łopatka, wędlina podwawelska (seler, gorczyca, soja, mleko – laktoza), mąka pszenna (gluten), koncentrat pomidorowy), chleb (pieczywo pszenno – żytnie (gluten), kompot owocowy (jabłko, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Marchewka do chrupania.

 

Podwieczorek

Zapiekanka (sztangle pszenne (gluten), z pieczarkami i serem żółtym (pieczarka, ser żółty (mleko – laktoza), cebula, przyprawy), ketchup, herbata z cytryną.

Poniedziałek

 

16.12.2019

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z makreli z cebulką i ogórkiem kiszonym, (makrela wędzona, ogórek kiszony, jajko, musztarda   (gorczyca), masło (mleko – laktoza, cebula, przyprawy), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten)(200ml).

Obiad

1.Zupa ogórkowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniak, ogórek kiszony, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),

 

2.spaghetti  z makaronem pełnoziarnistym z mięsem w sosie pomidorowym (makaron (gluten), łopatka mielona, papryka, koncentrat pomidorowy, cebula, olej rzepakowy, mąka pszenna (gluten), przyprawy),  kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Ogórek do chrupania.

 

Podwieczorek

Płatki ryżowe na mleku z konfiturą bez cukru (mleko (mleko – laktoza), płatki ryżowe, dżem owocowy 100%), chrupka kukurydziana.

Wtorek

 

17.12.2019

Śniadanie

Kajzerka (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z sera białego z rzodkiewką (ser biały (mleko – laktoza), rzodkiewka, śmietana (mleko – laktoza), przyprawy), kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). Jabłko

Obiad

1.Zupa pieczarkowa z makaronem (wywar jarzynowo – mięsny, makaron (gluten, jaja), pieczarka, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18%  (mleko – laktoza), przyprawy), 

2.ziemniaki, kotlet z piersi kurczaka ( filet kurczaka, jajko, mąka pszenna (gluten), bułka tarta (gluten),  olej rzepakowy, przyprawy), surówka z selera i jabłka (seler, jabłko, śmietana 18% (mleko – laktoza), majonez kielecki, rodzynka, cytryna),  kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa).

Podwieczorek

Galaretka z owocami i jogurtem z musli ( kompot owocowy, żelatyna wieprzowa, owoc, jogurt naturalny (mleko – laktoza), musli (gluten).

Środa

 

18.12.2019

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza),  parówka (mięso wieprzowe 70%, gluten), ketchup (seler), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). Pomidor koktajlowy.

Obiad

1.Zupa szczawiowa z ryżem i jajkiem (wywar jarzynowo – mięsny, ryż,  włoszczyzna świeża (seler), zielenina, szczaw konserwowy, jajko, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 

2.pyzy z mięsem polane cebulką (ziemniaki, mąka pszenna (gluten), mąka ziemniaczana, antrykot, jaja, cebula, olej rzepakowy), surówka z czerwonej kapusty (kapusta czerwona, jabłko, cebula, musztarda (gorczyca), oliwa z oliwek, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka).

Podwieczorek

Bułka na parze (mąka pszenna (gluten), w polewie jogurtowo –  truskawkowej (mleko – laktoza).

Czwartek

 

19.12.2019

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), jajecznica ze szczypiorkiem na parze ( jajko, masło (mleko – laktoza), mleko (mleko – laktoza), szczypiorek, przyprawa), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). Pomidorki koktajlowe.

Obiad

1.Krem brokułowy z grzankami (wywar jarzynowo – mięsny, chleb tostowy (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, brokuł, ziemniak, śmietana 18% (mleko – laktoza),  przyprawy),

 

2.kasza pęczak (gluten), gulasz duszony (mięso szynka, cebula, mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z ogórka kiszonego (ogórek kiszony, marchew, cebula, oliwa z oliwek, pietruszka zielona, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa).

Podwieczorek

Napój mleczno bananowy (mleko (mleko – laktoza), banan) (200 ml), fiesta z sezamem (mąka pszenna (gluten), sezam).

Piątek

 

20.12.2019

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200 ml).

Obiad

1.Barszcz ukraiński z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, burak, kapusta biała, fasola, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),

 

2.makaron duru (gluten)z serem białym (ser biały (mleko- laktoza), masło mleko- laktoza), cynamon), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa. Kaki

Podwieczorek

Deser jabłkowy z serkiem waniliowym i musli (jabłka, cynamon, serek waniliowy (mleko – laktoza), musli (gluten).

JAK ROZUMIEĆ PIRAMIDĘ?

Piramida to graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, przedstawiony w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.  

ZASADY:

  1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
  2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Pij co najmniej 3–4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
  5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
  6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  8. Bądź codziennie aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godz.).
  9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.
  10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.

źródło: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy

*przyprawy używane w naszym przedszkolu mogą zawierać: gluten, jaja, mleko – laktoza, soję, seler, orzeszki, sezam

 *zupy na wywarze mięsno – jarzynowym

*Alergeny występujące w posiłkach:
1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

*Zgodnie z informacjami od producentów użyte produkty gotowe (np. kakao, herbata, dżem, ketchup, koncentrat pomidorowy, produkty z mięsa) mogą zawierać śladowe ilości alergenów: glutenu, mleka łącznie z laktozą, jaj, soi, orzechów, selera i gorczycy.

*szczegółowy skład danej potrawy znajduje się w recepturze u szefa kuchni

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
Sól, pieprz, pieprz ziołowy, ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, tymianek, kminek, majeranek, zioła prowansalskie, papryka słodka, lubczyk, przyprawa do zup bez glutaminianu sodu, cukier waniliowy.

Talerz z warzywami zawiera co najmniej trzy warzywa: sałata, pomidor, ogórek zielony, papryka, rzodkiewka.

Close Menu