Jadłospis

Jadłospis
11.10.2021 r. - 22.10.2021 r.

 

DZIEŃ

 

POSIŁEK

 

WYSZCZEGÓLNIENIE

 

Poniedziałek

 

11.10.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasztet (gluten, jaja, seler, gorczyca, mleko – laktoza)talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 320 kcal

 

Obiad

1.Zupa grysikowa (wywar jarzynowo – mięsny,  kasza manna (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, przyprawy), 127 kcal 

2. ziemniaki, frykadel rybny (ryba dorsz, jaja, bułka tarta (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z kiszonej kapusty ( kapusta kiszona, marchew, cebula, oliwa z oliwek, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 350 kcal

Podwieczorek

Budyń z owocami (skrobia ziemniaczana, mąka pszenna (gluten), skrobia kukurydziana, mleko, (mleko – laktoza) owoc), biszkopt (mąka pszenna (gluten), jaja). Jabłko. 147 kcal

 

Wtorek

 

12.10.2021

 

Śniadanie

Bułka grahamka (gluten), masło (mleko – laktoza), ser żółty (mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 333 kcal

 

Obiad

1.Zupa szczawiowa z ryżem i jajkiem (wywar jarzynowo – mięsny, ryż,  włoszczyzna świeża (seler), zielenina, szczaw konserwowy, jajko, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 132 kcal 

2.ziemniak, pulpety indycze gotowane w sosie pieczarkowym (mielony indyk, jajka, pieczarka, mąka pszenna (gluten), bułka pszenna (gluten), przyprawy), ), surówka z pekińskiej kapusty (kapusta pekińska, marchew, cebula, jabłko, oliwa z oliwek, musztarda (gorczyca), cytryna,  przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 317 kcal

Podwieczorek

Napój mleczno bananowy (mleko (mleko – laktoza), banan) (200ml), wafle pszenno-ryżowe (gluten). 149 kcal

 

Środa

 

13.10.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), dżem owocowy 100%, zupa mleczna musli na mleku ( mleko – laktoza). Marchewka do chrupania. 286 kcal

 

Obiad

1. Zupa paprykowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, papryka włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18% (mleko – laktoza), koncentrat pomidorowy,  przyprawy), 143 kcal

2.risotto z mięsem w sosie pomidorowym (ryż, pręga, koncentrat pomidorowy, cebula, mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Ogórek zielony do chrupania. 295 kcal

Podwieczorek

Bułka drożdżowa z serem białym (mąka pszenna(gluten), mleko (mleko – laktoza), drożdże, olej rzepakowy, ser biały (mleko – laktoza), kakao (gluten, mleko – laktoza) ( 150 ml), owoc. 241 kcal

 

Czwartek

 

14.10.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 369 kcal

 

Obiad

1.Grochówka z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża (seler) , zielenina, groch, przyprawy), 168 kcal

2.naleśniki z serem białym i powidłami (mąka pszenna (gluten), jaja, mleko (mleko – laktoza), ser biały (mleko – laktoza), śmietana 18% (mleko – laktoza), cukier wanilinowy, powidła), marchewka do chrupania, kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 366 kcal

Podwieczorek

Galaretka z owocami i jogurtem z musli ( kompot owocowy, żelatyna wieprzowa, owoc, jogurt naturalny (mleko – laktoza), musli (gluten). 118 kcal

 

Piątek

 

15.10.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), jajecznica ze szczypiorkiem na parze (jajko, masło (mleko – laktoza), mleko (mleko – laktoza), szczypiorek, przyprawa), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). Pomidorki koktajlowe. 350 kcal

 

Obiad

1.Zupa koperkowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, koper, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 136 kcal

2.gulasz duszony ( mięso szynka, cebula, mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy)  z kaszą jęczmienną (gluten), surówka z ogórka kiszonego (ogórek kiszony, marchew, cebula, oliwa z oliwek, pietruszka zielona, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 332kcal

Podwieczorek

Chałka z miodem (gluten), masło (mleko – laktoza), miód, kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (150ml). 211 kcal

 

Poniedziałek

 

18.10.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z makreli z cebulką i serem białym (makrela wędzona,  masło (mleko – laktoza) , ser biały (mleko – laktoza), cebula, przyprawy) kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 270 kcal

 

Obiad

1.Zupa ogórkowa z ryżem (wywar jarzynowo – mięsny, ryż, ogórek kiszony, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 151 kcal

2.ziemniaki, kotlet z piersi kurczaka (filet kurczaka, jajko, mąka pszenna (gluten), bułka tarta (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z buraka z jabłkiem (burak, jabłko, cebula, cytryna, oliwa z oliwek), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 356 kcal

Podwieczorek

Płatki ryżowe na mleku z konfiturą bez cukru (mleko (mleko – laktoza), płatki ryżowe, dżem owocowy 100%), chrupka kukurydziana. 186 kcal

 

Wtorek

 

19.10.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 369 kcal

 

Obiad

1.Krem dyniowy z grzankami (wywar jarzynowo – mięsny, chleb tostowy (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, dynia, ziemniak, śmietana 18% (mleko – laktoza),  przyprawy), 174 kcal

2.łazanka z kapustą i mięsem (makaron (gluten), jaja, kapusta biała, kapusta kiszona, mięso pręga, przyprawy), kompot owocowy (jabłko, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Słupki warzyw (marchew, seler naciowy, kalarepa). 221 kcal

Podwieczorek

Ser biały z rodzynkami (ser biały (mleko – laktoza), mleko (mleko – laktoza), śmietana 18% (mleko – laktoza), rodzynki (gluten, orzeszki, soja, seler, gorczyca, sezam),  paluch kukurydziany.  179 kcal

 

Środa

 

20.10.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 368 kcal

 

Obiad

1.Zupa pomidorowa z makaronem literki (wywar jarzynowo – mięsny, makaron (gluten, jaja) włoszczyzna świeża (seler), zielenina, koncentrat pomidorowy, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  172 kcal

2.kopytka z serem białym polane masełkiem z cynamonem (ziemniaki, mąka ziemniaczana, mąka pszenna (gluten), jaja, ser biały (mleko – laktoza), cynamon), surówka z selera naciowego z brzoskwinią (seler naciowy, brzoskwinia, miód, cytryna), woda z cytryną. 270 kcal

Podwieczorek

Zapiekanka (sztangle pszenne (gluten), z pieczarkami i serem żółtym (pieczarka, ser żółty (mleko – laktoza), cebula, przyprawy), ketchup, herbata z cytryną. 185 kcal

 

Czwartek

 

21.10.2021

 

 

Śniadanie

Kajzerka (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z sera białego z rzodkiewką (ser biały (mleko – laktoza), rzodkiewka, śmietana (mleko – laktoza), przyprawy), kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 325 kcal

 

Obiad

1.Barszcz czerwony z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny,  ziemniaki, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, burak, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 147 kcal

2.ryż z carry, pałka kurczaka duszona (pałka kurczaka, olej rzepakowy, przyprawy), surówka z selerai jabłka (seler, jabłko, jogurt naturalny (mleko – laktoza), majonez, rodzynka, cytryna), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 398 kcal

Podwieczorek

Kisiel (kompot owocowy, skrobia ziemniaczana),  napój sojowy (ziarno soi). 144 kcal

 

Piątek

22.10.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), parówka (mięso wieprzowe 80%, gluten), ketchup (seler), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten)  (200ml). Pomidor. 349 kcal

 

Obiad

1.Żurek z ziemniakami kiełbaską i jajkiem (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, żurek, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, jajko, podwawelska (seler, gorczyca, soja, mleko – laktoza) śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  177 kcal

2.spaghetti z mięsem w sosie pomidorowym (makaron  pełnoziarnisty (gluten), szynka mielona, papryka, koncentrat pomidorowy, cebula, olej rzepakowy, mąka pszenna (gluten), przyprawy),  woda z pomarańczą. Kalarepa do chrupania. 202 kcal

Podwieczorek

Wypiek własny: ciasteczka z jabłkiem (masło (mleko – laktoza), ser biały (mleko – laktoza),  mąka pszenna (gluten), jabłko), kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 255 kcal

JAK ROZUMIEĆ PIRAMIDĘ?

Piramida to graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, przedstawiony w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.  

ZASADY:

  1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
  2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Pij co najmniej 3–4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
  5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
  6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  8. Bądź codziennie aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godz.).
  9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.
  10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.

źródło: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy

*przyprawy używane w naszym przedszkolu mogą zawierać: gluten, jaja, mleko – laktoza, soję, seler, orzeszki, sezam

 *zupy na wywarze mięsno – jarzynowym

*Alergeny występujące w posiłkach:
1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

*Zgodnie z informacjami od producentów użyte produkty gotowe (np. kakao, herbata, dżem, ketchup, koncentrat pomidorowy, produkty z mięsa) mogą zawierać śladowe ilości alergenów: glutenu, mleka łącznie z laktozą, jaj, soi, orzechów, selera i gorczycy.

*szczegółowy skład danej potrawy znajduje się w recepturze u szefa kuchni

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
Sól, pieprz, pieprz ziołowy, ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, tymianek, kminek, majeranek, zioła prowansalskie, papryka słodka, lubczyk, przyprawa do zup bez glutaminianu sodu, cukier waniliowy.

Talerz z warzywami zawiera co najmniej trzy warzywa: sałata, pomidor, ogórek zielony, papryka, rzodkiewka.

Close Menu