Jadłospis

Jadłospis
01.03.2021 r. - 12.03.2021 r.

DZIEŃ

POSIŁEK

WYSZCZEGÓLNIENIE

 

Poniedziałek

01.03.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasztet (gluten, jaja, seler, gorczyca, mleko – laktoza)talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 326 kcal

 

Obiad

1.Zupa grysikowa (wywar jarzynowo – mięsny,  kasza manna (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, przyprawy), 137 kcal

2.ziemniaki, ryba smażona (ryba dorsz, jaja, bułka tarta (gluten), mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z kiszonej kapusty, (kapusta kiszona, marchew, cebula, oliwa z oliwek, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 355 kcal

Podwieczorek

Budyń z owocami (skrobia ziemniaczana, mąka pszenna (gluten), skrobia kukurydziana, mleko, (mleko – laktoza) owoc),  paluszek kukurydziany. 172 kcal

 

Wtorek

02.03.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, herbata z cytryną. 265 kcal

 

Obiad

1.Barszcz ukraiński z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, burak, kapusta biała, fasola, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 181 kcal

2. naleśniki z serem białym i powidłami (mąka pszenna (gluten), jaja, mleko (mleko – laktoza), ser biały (mleko – laktoza), śmietana 18% (mleko – laktoza), cukier wanilinowy, powidła), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Kalarepa do chrupania. 302 kcal

Podwieczorek

Napój mleczno bananowy (mleko (mleko – laktoza), banan) (200ml), wafle pszenno-ryżowe (gluten). 177 kcal

 

Środa

03.03.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), dżem owocowy 100%, zupa mleczna musli na mleku ( mleko – laktoza). Marchewka do chrupania. 279 kcal

 

Obiad

1.Zupa ogórkowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniak, ogórek kiszony, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 160 kcal

2.ryż z carry, pałka kurczaka duszona (pałka kurczaka, olej rzepakowy, przyprawy) , surówka z buraka z jabłkiem ( burak, jabłko, cebula, cytryna, oliwa z oliwek), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 368 kcal

Podwieczorek

Kisiel (kompot owocowy, skrobia ziemniaczana), biszkopt (mąka pszenna (gluten), jaja)  napój sojowy (ziarno soi). 165 kcal

 

Czwartek

04.03.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), jajko w sosie jogurtowym ze szczypiorkiem (jajko, jogurt  (mleko – laktoza), śmietana (mleko – laktoza), musztarda (gorczyca), szczypiorek, przyprawa),  talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten)(200ml). 364 kcal

 

Obiad

1.Żurek z ziemniakami, i jajkiem (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, żurek, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, jajko, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  189 kcal

2.spaghetti z mięsem w sosie pomidorowym (makaron  pełnoziarnisty (gluten), szynka mielona, papryka, koncentrat pomidorowy, cebula, olej rzepakowy, mąka pszenna (gluten), przyprawy),  kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Kalarepa do chrupania. 310 kcal

Podwieczorek

Bułka na parze (mąka pszenna (gluten), w polewie jogurtowo –  truskawkowej (mleko – laktoza). 111 kcal

 

Piątek

05.03.2021

 

Śniadanie

Bułka grahamka (gluten), masło (mleko – laktoza), ser żółty (mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 349 kcal

 

Obiad

1.Zupa pomidorowa z ryżem (wywar jarzynowo – mięsny, ryż, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, koncentrat pomidorowy, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  155 kcal

2.Ziemniaki, mięso mielone z cebulką (pręga, cebula, olej rzepakowy, przyprawy), surówka z kapusty pekińskiej z pomarańczą (kapusta pekińska, pomarańcza, jogurt naturalny (mleko – laktoza), śmietana 18% (mleko – laktoza), cukier wanilinowy), woda z cytryną. 303 kcal

Podwieczorek

Deser jogurtowy z musli i maliami (jogurt naturalny (mleko – laktoza), musli (gluten), maliny). 166 kcal

 

Poniedziałek

08.03.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z makreli z cebulką i ogórkiem kiszonym i serem białym (makrela wędzona, ogórek kiszony,  masło (mleko – laktoza) , ser biały (mleko – laktoza), przyprawy) kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 305 kcal

 

Obiad

1.Zupa selerowa z zacierką (wywar jarzynowo – mięsny, makaron zacierka (gluten, jaja) włoszczyzna świeża (seler), seler, zielenina, śmietana 18%, przyprawy),  176 kcal

2.ziemniak, pulpety gotowane w sosie pieczarkowym (szynka mielona, jajka, pieczarki, mąka pszenna (gluten), bułka pszenna (gluten), przyprawy), surówka z białej kapusty ( biała kapusta, marchew, cebula, jabłko, oliwa z oliwek, musztarda (gorczyca), cytryna,  przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 382 kcal

Podwieczorek

Płatki ryżowe na mleku (mleko (mleko – laktoza), płatki ryżowe). 155 kcal

 

Wtorek

09.03.2021

 

Śniadanie

Kajzerka (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z sera białego z rzodkiewką (ser biały (mleko – laktoza), rzodkiewka, śmietana (mleko – laktoza), przyprawy), kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 348 kcal

 

Obiad

1.Zupa fasolowa z makaronem (wywar jarzynowo – mięsny, makaron (gluten, jaja), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, fasola, przyprawy), 179 kcal

2.ziemniaki, kotlet z piersi kurczaka (filet kurczaka, jajko, mąka pszenna (gluten), bułka tarta (gluten),  olej rzepakowy, przyprawy), surówka z marchewki, jabłka i selera ( marchew, seler, jabłko, śmietana 18% (mleko – laktoza), cytryna), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 373 kcal

Podwieczorek

Galaretka z owocami i jogurtem z musli ( kompot owocowy, żelatyna wieprzowa, owoc, jogurt naturalny (mleko – laktoza), musli (gluten). 127 kcal

 

Środa

10.03.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), parówka (mięso wieprzowe 80%, gluten), ketchup (seler), herbata z cytryną. Pomidor koktajlowy. 241 kcal

 

Obiad

1.Zupa jarzynowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża i mrożona (seler), zielenina, kapusta biała, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  168 kcal

2.makaron duru (gluten)z serem białym (ser biały (mleko- laktoza), masło mleko- laktoza), cynamon), surówka z selera naciowego z brzoskwinią ( seler naciowy, brzoskwinia, miód, cytryna), woda z cytryną. 320 kcal

Podwieczorek

Chałka z dżemem (gluten), masło (mleko – laktoza), dżem owocowy 100%), kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (150ml). 202 kcal

 

Czwartek

11.03.2021

 

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 353 kcal

 

Obiad

1.Krupnik z kaszy pęczak (wywar jarzynowo – mięsny, kasza pęczak (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, przyprawy), 121 kcal

2.pyzy z mięsem polane cebulką (ziemniaki, mąka pszenna (gluten), mąka ziemniaczana, antrykot, jaja, cebula, olej rzepakowy), surówka z czerwonej kapusty (kapusta czerwona, jabłko, cebula, musztarda (gorczyca), oliwa z oliwek, przyprawy), woda z cytryną. 297 kcal

Podwieczorek

Wypiek własny: ciasto marchewkowe (mąka pszenna (gluten), marchew, jaja, olej rzepakowy, proszek do pieczenia, soda, cynamon, cukier wanilinowy), bawarka (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 213 kcal

 

Piątek

12.03.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 353 kcal

 

Obiad

1.Krem brokułowy z grzankami (wywar jarzynowo – mięsny, chleb tostowy (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, brokuł, ziemniak, śmietana 18% (mleko – laktoza),  przyprawy), 189 kcal

2. Kaszą bulgur (gluten), gulasz duszony (mięso szynka, cebula, mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z ogórka kiszonego (ogórek kiszony, marchew, cebula, oliwa z oliwek, pietruszka zielona, przyprawy), woda z pomarańczą. 283 kcal

Podwieczorek

Zapiekanka (sztangle pszenne (gluten), z pieczarkami i serem żółtym (pieczarka, ser żółty (mleko – laktoza), cebula, przyprawy), ketchup, herbata z cytryną. 187 kcal

JAK ROZUMIEĆ PIRAMIDĘ?

Piramida to graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, przedstawiony w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.  

ZASADY:

  1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
  2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Pij co najmniej 3–4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
  5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
  6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  8. Bądź codziennie aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godz.).
  9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.
  10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.

źródło: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy

*przyprawy używane w naszym przedszkolu mogą zawierać: gluten, jaja, mleko – laktoza, soję, seler, orzeszki, sezam

 *zupy na wywarze mięsno – jarzynowym

*Alergeny występujące w posiłkach:
1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

*Zgodnie z informacjami od producentów użyte produkty gotowe (np. kakao, herbata, dżem, ketchup, koncentrat pomidorowy, produkty z mięsa) mogą zawierać śladowe ilości alergenów: glutenu, mleka łącznie z laktozą, jaj, soi, orzechów, selera i gorczycy.

*szczegółowy skład danej potrawy znajduje się w recepturze u szefa kuchni

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
Sól, pieprz, pieprz ziołowy, ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, tymianek, kminek, majeranek, zioła prowansalskie, papryka słodka, lubczyk, przyprawa do zup bez glutaminianu sodu, cukier waniliowy.

Talerz z warzywami zawiera co najmniej trzy warzywa: sałata, pomidor, ogórek zielony, papryka, rzodkiewka.

Close Menu