Jadłospis

Jadłospis
19.10.2020 r. - 30.10.2020 r.

DZIEŃ

POSIŁEK

WYSZCZEGÓLNIENIE

 

Poniedziałek

 

19.10.2020

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasztet (gluten, jaja, seler, gorczyca, mleko – laktoza),  talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 326 kcal

 

 

Obiad

1.Zupa grysikowa (wywar jarzynowo – mięsny,  kasza manna (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, przyprawy), 137 kcal

 

2.ziemniaki, ryba smażona (ryba dorsz, jaja, bułka tarta (gluten), mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z kiszonej kapusty, (kapusta kiszona, marchew, cebula, oliwa z oliwek, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 355 kcal

 

Podwieczorek

Budyń z owocami (skrobia ziemniaczana, mąka pszenna (gluten), skrobia kukurydziana, mleko, (mleko – laktoza) owoc), biszkopt (mąka pszenna (gluten), jajaJabłko183 kcal

 

Wtorek

 

20.10.2020

 

Śniadanie

Bułka grahamka (gluten), masło (mleko – laktoza), ser żółty (mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 349 kcal

 

 

Obiad

1.Zupa szczawiowa z ryżem i jajkiem (wywar jarzynowo – mięsny, ryż,  włoszczyzna świeża (seler), zielenina, szczaw konserwowy, jajko, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 170 kcal 

 

2.ziemniak, pulpety indycze gotowane w sosie (mielony indyk, jajka, mąka pszenna (gluten), bułka pszenna (gluten), przyprawy), ), surówka z pekińskiej kapusty (kapusta pekińska, marchew, cebula, jabłko, oliwa z oliwek, musztarda (gorczyca), cytryna,  przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 392 kcal

 

Podwieczorek

Deser jabłkowy z serkiem waniliowym i musli (jabłka, cynamon, serek waniliowy (mleko – laktoza), musli (gluten). 111 kcal

 

 

Środa

 

21.10.2020

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), dżem owocowy 100%, zupa mleczna z zacierką (mleko – laktoza, jaja, gluten). Jabłko320 kcal

 

Obiad

1.Zupa jarzynowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża i mrożona (seler), zielenina, kapusta biała, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  168 kcal

 

2.risotto z mięsem w sosie pomidorowym (ryż, antrykot, koncentrat pomidorowy, cebula, mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Ogórek zielony do chrupania. 302 kcal

 

Podwieczorek

Napój mleczno bananowy (mleko (mleko – laktoza), banan) (200ml), wafle pszenno-ryżowe (gluten). 177 kcal

 

 

Czwartek

 

22.10.2020

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 353 kcal

 

 

Obiad

1.Zupa ogórkowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniak, ogórek kiszony, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  160 kcal

 

2.naleśniki z serem białym i powidłami (mąka pszenna (gluten), jaja, mleko (mleko – laktoza), ser biały (mleko – laktoza), śmietana 18% (mleko – laktoza), cukier wanilinowy, powidła), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Kalarepa do chrupania. 370 kcal

 

Podwieczorek

Galaretka z owocami (kompot owocowy, żelatyna wieprzowa, owoc), paluch kukurydziany. 97 kcal

 

 

Piątek

 

23.10.2020

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta jajeczna ze szczypiorkiem (jajko, masło (mleko – laktoza), musztarda (gorczyca), szczypiorek, przyprawy),  kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). Pomidor. 323 kcal

 

 

Obiad

1.Zupa z zielonego groszku z makaronem literki (wywar jarzynowo – mięsny, makaron litrki, (gluten, jaja), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, groszek mrożony, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  188 kcal

 

2.gulasz duszony ( mięso szynka, cebula, mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy)  z kaszą jęczmienną (gluten), surówka z ogórka kiszonego (ogórek kiszony, marchew, cebula, oliwa z oliwek, pietruszka zielona, przyprawy), woda z cytryną. 316 kcal

 

Podwieczorek

Chałka z miodem (gluten), masło (mleko – laktoza), miódkakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 238 kcal

 

 

Poniedziałek

 

26.10.2020

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z makreli z cebulką, jajkiem i ogórkiem kiszonym, (makrela wędzona, ogórek kiszony, jajko, musztarda   (gorczyca), masło (mleko – laktoza, cebula, przyprawy), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 323 kcal

 

 

Obiad

1.Zupa neapolitańska z zacierką (wywar jarzynowo – mięsny, makaron zacierka (gluten, jaja), ser topiony (mleko – laktoza), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, przyprawy), 185 kcal

 

2.ziemniaki, kotlet mielony (szynka mielona, bułka pszenna (gluten), jajka, bułka tarta (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z marchewki i ananasa (marchew, jabłko, ananas, cytryna), woda z cytryną.  355 kcal

 

Podwieczorek

Płatki ryżowe na mleku (mleko (mleko – laktoza), płatki ryżowe), chrupka kukurydziana174 kcal

 

 

Wtorek

 

27.10.2020

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 341 kcal

 

 

Obiad

1.Zupa selerowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, seler, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  177 kcal

 

2.łazanka z kapustą i mięsem (makaron (gluten), jaja, kapusta biała, kapusta kiszona, mięso antrykot, przyprawy), woda z cytryną285 kcal

 

Podwieczorek

Racuchy z jabłkiem (mąka pszenna (gluten), mleko (mleko – laktoza)jaja, jabłka, olej rzepakowy), herbata z cytryną. 259 kcal

 

 

Środa

 

28.10.2020

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 265 kcal

 

 

Obiad

1.Zupa pieczarkowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniak, pieczarka, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18%  (mleko – laktoza), przyprawy),  162 kcal

 

2.kopytka z serem białym polane masełkiem z cynamonem (ziemniaki, mąka ziemniaczana, mąka pszenna (gluten), jaja, ser biały (mleko – laktoza), cynamon), surówka z marchewki i jabłka (marchew, jabłko, śmietana 18% (mleko – laktoza), cytryna),  kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 352kcal

 

Podwieczorek

Zapiekanka (sztangle pszenne (gluten), z pieczarkami i serem żółtym (pieczarka, ser żółty (mleko – laktoza), cebula, przyprawy), ketchup, herbata z cytryną. 187 kcal

 

 

Czwartek

 

29.10.2020

 

Śniadanie

Kajzerka (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z sera białego z rzodkiewką (ser biały (mleko – laktoza), rzodkiewka, śmietana (mleko – laktoza), przyprawy), kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 348 kcal

 

 

Obiad

1.Krem brokułowy z grzankami (wywar jarzynowo – mięsny, chleb tostowy (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, brokuł, ziemniak, śmietana 18% (mleko – laktoza),  przyprawy), 189 kcal

 

2.ryż z carry, pałka kurczaka duszona (pałka kurczaka, olej rzepakowy, przyprawy) , surówka z buraka z jabłkiem ( burak, jabłko, cebula, cytryna, oliwa z oliwek), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 388 kcal

 

Podwieczorek

Kasza manna na mleku (mleko (mleko – laktoza), kasza manna (gluten), owoc. 142 kcal

 

 

Piątek

 

30.10.2020

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza),  parówka (mięso wieprzowe 80%, gluten), ketchup (seler), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). Pomidor koktajlowy. 364 kcal

 

 

Obiad

1.Żurek z ziemniakami, kiełbaską i jajkiem (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, żurek, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, jajko, podwawelska (seler, gorczyca, sojamleko – laktoza) śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  212 kcal

 

2.soczewica z mięsem (soczewica (gluten, soja, mleko), mięso łopatka, wędlina podwawelska (seler, gorczyca, sojamleko – laktoza), mąka pszenna (gluten), koncentrat pomidorowy), chleb (pieczywo pszenno – żytnie (gluten), woda z cytryną Ogórek zielony do chrupania296 kcal

 

Podwieczorek

Kisiel (kompot owocowy, skrobia ziemniaczana), biszkopt (mąka pszenna (gluten), jaja)  napój sojowy (ziarno soi)165 kcal

 

 



JAK ROZUMIEĆ PIRAMIDĘ?

Piramida to graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, przedstawiony w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.  

ZASADY:

  1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
  2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Pij co najmniej 3–4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
  5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
  6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  8. Bądź codziennie aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godz.).
  9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.
  10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.

źródło: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy

*przyprawy używane w naszym przedszkolu mogą zawierać: gluten, jaja, mleko – laktoza, soję, seler, orzeszki, sezam

 *zupy na wywarze mięsno – jarzynowym

*Alergeny występujące w posiłkach:
1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

*Zgodnie z informacjami od producentów użyte produkty gotowe (np. kakao, herbata, dżem, ketchup, koncentrat pomidorowy, produkty z mięsa) mogą zawierać śladowe ilości alergenów: glutenu, mleka łącznie z laktozą, jaj, soi, orzechów, selera i gorczycy.

*szczegółowy skład danej potrawy znajduje się w recepturze u szefa kuchni

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
Sól, pieprz, pieprz ziołowy, ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, tymianek, kminek, majeranek, zioła prowansalskie, papryka słodka, lubczyk, przyprawa do zup bez glutaminianu sodu, cukier waniliowy.

Talerz z warzywami zawiera co najmniej trzy warzywa: sałata, pomidor, ogórek zielony, papryka, rzodkiewka.

Close Menu