Jadłospis

Jadłospis
14.06.2021 r. - 25.06.2021 r.

 

DZIEŃ

 

POSIŁEK

 

WYSZCZEGÓLNIENIE

 

Poniedziałek

 

14.06.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasztet (gluten, jaja, seler, gorczyca, mleko – laktoza)talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 320 kcal

 

Obiad

1.Zupa ryżowa (wywar jarzynowo – mięsny, ryż, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, przyprawy), 120 kcal

2.ziemniaki, ryba smażona (ryba dorsz, jaja, bułka tarta (gluten), mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z kiszonej kapusty, (kapusta kiszona, marchew, cebula, oliwa z oliwek, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 328 kcal

Podwieczorek

Kokosowa kasza manna na mleku (mleko (mleko – laktoza), kasza manna (gluten),kokos, owoc. 200 kcal

 

Wtorek

 

15.06.2021

 

Śniadanie

Bułka grahamka (gluten), masło (mleko – laktoza), ser żółty (mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 333 kcal

 

Obiad

1.Zupa kalafiorowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniak, kalafior, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 141 kcal

2.risotto z mięsem w sosie pomidorowym (ryż, pręga, koncentrat pomidorowy, cebula, mąka pszenna (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Ogórek zielony do chrupania. 295 kcal

Podwieczorek

Galaretka z owocami i jogurtem z musli ( kompot owocowy, żelatyna wieprzowa, owoc, jogurt naturalny (mleko – laktoza), musli (gluten). 118 kcal

 

Środa

 

16.06.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 369 kcal

 

Obiad

1.Kapuśniak z kapusty białej z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, kapusta biała, ziemniak, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, koncentrat pomidorowy, przyprawy), 129 kcal

2.makaron duru z truskawkami i jogurtem (makaron (gluten) maślanka truskawkowa (mleko – laktoza),  jogurt naturalny (mleko – laktoza), truskawki mrożone),  surówka z selera naciowego z brzoskwinią (seler naciowy, brzoskwinia, miód, cytryna), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 312 kcal

Podwieczorek

Budyń (skrobia ziemniaczana, mąka pszenna (gluten), skrobia kukurydziana, mleko, (mleko – laktoza), paluszek kukurydziany. 122 kcal

 

Czwartek

 

17.06.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), dżem owocowy 100%, zupa mleczna musli na mleku ( mleko – laktoza). Jabłko. 302 kcal

 

Obiad

1.Zupa pieczarkowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniak, pieczarka, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18%  (mleko – laktoza), przyprawy),  141 kcal

2. Kaszą bulgur (gluten),  schab w sosie własnym (schab, cebula,  mąka pszenna (gluten), przyprawy), marchewka z jabłkiem (marchew, seler, jabłko, śmietana 18% (mleko – laktoza), cytryna), woda z cytryną. 301 kcal

Podwieczorek

Wypiek własny: rogaliki drożdżowe z serem białym (mąka pszenna (gluten), mleko (mleko – laktoza), drożdże, olej rzepakowy, ser biały (mleko – laktoza), herbata owocowa. 265 kcal

 

Piątek

 

18.06.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), jajko w sosie jogurtowym ze szczypiorkiem (jajko, jogurt  (mleko – laktoza), śmietana (mleko – laktoza), musztarda (gorczyca), szczypiorek, przyprawa),  talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 349 kcal

 

Obiad

1.Zupa ze świeżego ogórka z makaronem (wywar jarzynowo – mięsny, makaron (gluten, jaja), ogórek zielony, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 116 kcal

2.ziemniaki, kotlet z piersi kurczaka (filet kurczaka, jajko, mąka pszenna (gluten), bułka tarta (gluten), olej rzepakowy, przyprawy), surówka z białej kapusty i groszkiem ( biała kapusta, marchew, cebula, jabłko, groszek, oliwa z oliwek, musztarda (gorczyca), cytryna,  przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 360 kcal

Podwieczorek

Kisiel (kompot owocowy, skrobia ziemniaczana), biszkopt (mąka pszenna (gluten), jaja)  napój sojowy (ziarno soi). 187 kcal

 

Poniedziałek

 

21.06.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z makreli z cebulką, jajkiem i ogórkiem kiszonym, (makrela wędzona, ogórek kiszony, jajko, musztarda   (gorczyca), masło (mleko – laktoza, cebula, przyprawy), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 285 kcal

 

Obiad

1.Zupa koperkowa z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, koper, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 136 kcal

2.spaghetti z mięsem w sosie pomidorowym (makaron  pełnoziarnisty (gluten), szynka mielona, papryka, koncentrat pomidorowy, cebula, olej rzepakowy, mąka pszenna (gluten), przyprawy),  kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). Kalarepa do chrupania. 244 kcal

Podwieczorek

Płatki ryżowe na mleku z konfiturą bez cukru (mleko (mleko – laktoza), płatki ryżowe, dżem owocowy 100%). 167 kcal

 

Wtorek

 

22.06.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), wędlina (gluten, seler, jaja, gorczyca, soja, mleko – laktoza), talerz z surowymi warzywami, kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). 369 kcal

 

Obiad

1.Barszcz ukraiński z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, ziemniaki, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, burak, kapusta biała, fasola, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy), 170 kcal

2.naleśniki z serem białym i powidłami (mąka pszenna (gluten), jaja, mleko (mleko – laktoza), ser biały (mleko – laktoza), śmietana 18% (mleko – laktoza), cukier wanilinowy, powidła), woda z pomarańcza, marchewka słupki. 322 kcal

Podwieczorek

Napój mleczno bananowy (mleko (mleko – laktoza), banan) (200ml), wafle pszenno-ryżowe (gluten). 149 kcal

 

Środa

 

23.06.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta jajeczna ze szczypiorkiem (jajko, masło (mleko – laktoza), musztarda (gorczyca), szczypiorek, przyprawy),  kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). Pomidor. 284 kcal

 

Obiad

1.Zupa pomidorowa z makaronem literki (wywar jarzynowo – mięsny, makaron (gluten, jaja) włoszczyzna świeża (seler), zielenina, koncentrat pomidorowy, śmietana 18% (mleko – laktoza), przyprawy),  119 kcal

2.ryż z carry, pałka kurczaka duszona (pałka kurczaka, olej rzepakowy, przyprawy) , surówka z buraka z jabłkiem ( burak, jabłko, cebula, cytryna, oliwa z oliwek), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 374 kcal

Podwieczorek

Rogal maślany ( mąka pszenna (gluten), masło (mleko – laktoza), miód, mleko (mleko – laktoza), (150 ml), owoc. 216 kcal

 

Czwartek

 

24.06.2021

 

 

Śniadanie

Kajzerka (gluten), masło (mleko – laktoza), pasta z sera białego z rzodkiewką (ser biały (mleko – laktoza), rzodkiewka, śmietana (mleko – laktoza), przyprawy), kakao (gluten, mleko – laktoza, soja) (200ml). 325 kcal

 

Obiad

1.Krupnik z kaszy pęczak z ziemniakami (wywar jarzynowo – mięsny, kasza pęczak (gluten), ziemniak, włoszczyzna świeża (seler), zielenina, przyprawy), 149 kcal

2.Ziemniaki, mięso mielone z cebulką (pręga, cebula, olej rzepakowy, przyprawy), surówka z kapusty pekińskiej z brzoskwinią (kapusta pekińska, brzoskwinia, jogurt naturalny (mleko – laktoza), śmietana 18% (mleko – laktoza), cukier wanilinowy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 345 kcal

Podwieczorek

Ciasto drożdżowe (mąka pszenna(gluten), mleko (mleko – laktoza), drożdże, olej rzepakowy), mleko (mleko – laktoza) (150 ml). 166 kcal

 

Piątek

 

25.06.2021

 

Śniadanie

Pieczywo pszenno – żytnie (gluten), masło (mleko – laktoza),  parówka (mięso wieprzowe 80%, gluten), ketchup (seler), kawa zbożowa z mlekiem (mleko – laktoza, gluten) (200ml). Pomidor koktajlowy. 349 kcal

 

Obiad

1.Krem brokułowy z grzankami (wywar jarzynowo – mięsny, chleb tostowy (gluten), włoszczyzna świeża (seler), zielenina, brokuł, ziemniak, śmietana 18% (mleko – laktoza),  przyprawy), 171 kcal

2. Kaszotto z kaszy jęczmiennej (gluten) z mięsem i warzywami (mięso szynka, papryka i fasolka szparagowa, cebula, olej rzepakowy, przyprawy), kompot owocowy (jabłka, czarna porzeczka, mieszanka kompotowa). 286 kcal

Podwieczorek

Zapiekanka (sztangle pszenne (gluten), z pieczarkami i serem żółtym (pieczarka, ser żółty (mleko – laktoza), cebula, przyprawy), ketchup, herbata z cytryną. 185 kcal

JAK ROZUMIEĆ PIRAMIDĘ?

Piramida to graficzny opis różnych grup produktów spożywczych, niezbędnych w codziennej diecie, przedstawiony w odpowiednich proporcjach. Im wyższe piętro Piramidy, tym mniejsza ilość i częstość spożywanych produktów z danej grupy żywności.  

ZASADY:

  1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu.
  2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Pij co najmniej 3–4 szklanki mleka dziennie (możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem).
  5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
  6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  8. Bądź codziennie aktywny fizycznie co najmniej godzinę dziennie (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godz.).
  9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.
  10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.

źródło: https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy

*przyprawy używane w naszym przedszkolu mogą zawierać: gluten, jaja, mleko – laktoza, soję, seler, orzeszki, sezam

 *zupy na wywarze mięsno – jarzynowym

*Alergeny występujące w posiłkach:
1. Zboża zawierające gluten
2. Skorupiaki i produkty pochodne
3. Jaja i produkty pochodne
4. Ryby i produkty pochodne
5. Orzeszki ziemne (arachidowe)
6. Soja i produkty pochodne
7. Mleko i produkty pochodne
8. Orzechy
9. Seler i produkty pochodne
10. Gorczyca i produkty pochodne
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne
12. Dwutlenek siarki
13. Łubin
14. Mięczaki

*Zgodnie z informacjami od producentów użyte produkty gotowe (np. kakao, herbata, dżem, ketchup, koncentrat pomidorowy, produkty z mięsa) mogą zawierać śladowe ilości alergenów: glutenu, mleka łącznie z laktozą, jaj, soi, orzechów, selera i gorczycy.

*szczegółowy skład danej potrawy znajduje się w recepturze u szefa kuchni

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
Sól, pieprz, pieprz ziołowy, ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, tymianek, kminek, majeranek, zioła prowansalskie, papryka słodka, lubczyk, przyprawa do zup bez glutaminianu sodu, cukier waniliowy.

Talerz z warzywami zawiera co najmniej trzy warzywa: sałata, pomidor, ogórek zielony, papryka, rzodkiewka.

Close Menu