W dniu 11.05.2021 r. w grupie III „Serduszek” odbyło się zajęcie, którego tematem była biblioteka i praca bibliotekarzy. Nauczyciel starał się, aby dzieci nabyły wiedzę i umiejętności określone podstawą programową wychowania przedszkolnego, w tym treści z preorientacji zawodowej, przy wykorzystaniu narzędzi i zasobów cyfrowych. „Serduszka” zostały zaznajomione z wyglądem, wyposażeniem, pracownikami biblioteki i zasadami zachowania się w bibliotece na podstawie rozmowy, zagadki, filmików edukacyjnych pt.: „Czy to biblioteka?” oraz „Biblioteka”. Na początku próbowaliśmy rozwiązać zagadkę słowną o książce. Potem rozmawialiśmy, o tym, kto jakie książki lubi najbardziej, o czym one są, kto najczęściej je czyt, skąd bierzemy książki do czytania, czym zaznaczamy miejsce w książce. Dzieci obejrzały filmiki edukacyjne, na podstawie których szukaliśmy odpowiedzi na zadane pytania: Co to jest biblioteka? Kto był już kiedyś w bibliotece? Kto jest zapisany do biblioteki? Kto ma swoją kartę biblioteczną? Czy można nie zwrócić książki? Dlaczego? Jak zachowujemy się w bibliotece? Kto pracuje w bibliotece? Kto chciałby zostać bibliotekarzem? Dlaczego? Rozwijaliśmy zatem umiejętności wypowiadania się na podany temat poprzez zachęcanie dzieci do samodzielnych wypowiedzi zw. z filmikiem i własnymi doświadczeniami.
Wreszcie nadszedł czas na zabawę muzyczno-ruchowo przy piosence pt.: „Twoja biblioteka”, podczas której doskonaliliśmy koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową oraz kształtowaliśmy wrażliwość słuchową. Piosenka jest bardzo skoczna, łatwo „wpada w ucho” i zawiera cenne mądrości życiowe. Jej słowa brzmią m.in. tak:
Jest takie miejsce, na pewno to wiecie, gdzie książek bez liku, jak grzybów w koszyku
Gdzie wiele przygód na ciebie czeka, tym miejscem jest biblioteka.
Ref. To książka, przyjaciel człowieka, książka na ciebie tu czeka.
Z książką nie grozi ci nuda, z książką wszystko się uda itd.
Przy piosence bawiliśmy się świetnie – wykorzystaliśmy pewne układy choreograficzne i łączenie się w tańcu w pociąg. Następnie doskonaliliśmy ogólną sprawność ruchową i kształciliśmy reakcję na sygnał słuchowy w zabawie ruchowej „Książki na półkę”. Nauczyciel wygrywał rytm na tamburynku do biegu, marszu i podskoków. Gdy muzyka ucichła, na hasło „Książki na półkę” dzieci ustawiały się w szeregu tak, jak książki w bibliotece. Na zakończenie zajęć nauczyciel podziękowanie dzieciom za udział i aktywność; zachęcił do korzystania w dalszej zabawie z kącika książki – zaprosił do zabawy tematycznej ,,w bibliotekarza”, aby mali uczestnicy zajęć mogli utrwalić zasady korzystania z książek i kącika książki.
Joanna Gut