DZIEŃ ODKRYWANIA TALENTÓW to motto MIĘDZYNARODOWEGO DNIA KROPKI – święta kreatywności, odwagi, pokonywania ograniczeń i umacniania wiary we własne siły.
Opowiastka autorstwa kanadyjskiego pisarza i ilustratora książek dla dzieci Peter H. Reynoldsa pt. „The Dot” (Kropka) z 2003 r. stała się inspiracją powołania w 2008 r. Międzynarodowego Dnia Kropki. To inicjatywa, mająca pobudzać kreatywność młodych ludzi i zachęcać ich do tworzenia, obchodzona w wielu krajach na całym świecie. Nauczyciele, bibliotekarze, pracownicy instytucji oświaty i kultury w ramach obchodów Dnia Kropki organizują więc 15 września takie działania, które pomagają dzieciom i młodzieży odkryć swoje talenty i poznać swoje mocne strony, uczą w jaki sposób je prezentować, budząc tym samym wiarę w swoje możliwości i odwagę. Motywem przewodnim jest oczywiście kropka.
Książeczka Reynoldsa, przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków i wydana alfabetem Braille’a, wielokrotnie też nagradzana, szybko zyskała popularność wśród najmłodszych, 3 i 6-letnich czytelników, zainspirowała wielu nauczycieli edukacji przedszkolnej do obchodów Dnia Kropki, a tym samym do inspirowania działań twórczych swoich wychowanków. Bohaterką tej opowiastki jest mała Vashti, która dzięki malutkiej kropce i wspaniałej „pani od plastyki” poznała i uwierzyła w swój talent i możliwości. Krótka, aczkolwiek inspirująca historia Vashti, pokazuje również niezwykle ważną rolę, jaką nauczyciele odgrywają w życiu swoich wychowanków, którzy oprócz rodziców czy dziadków istotnie wpływają na to, czym dziecko się zainteresuje, jaką będzie miało ciekawość świata i swojego w nim miejsca, cokolwiek by w życiu robiło. I tu nasuwa się stwierdzenie, że mądrość nauczyciela jest przepustką do dziecięcego sukcesu. Często to właśnie nauczyciel potrafi lepiej ocenić nie tylko możliwości dziecka, ale i w odpowiednim momencie wychwycić ukryty jeszcze jego talent np. plastyczny, muzyczny, matematyczny, sceniczny, literacki itd. Mądry, dobry nauczyciel potrafi tak pokierować dziecięcymi marzeniami i pierwszymi, nieśmiałymi próbami wszelkiej twórczości, by jego wychowankowie odnaleźli furtkę do przyszłych sukcesów już w dorosłym życiu – nie tylko zawodowym, ale i społecznym.
Międzynarodowy Dzień Kropki obchodziły również ,,Skrzaty” i ,,Serduszka”, zresztą bardzo twórczo i aktywnie o czym świadczy bogata fotorelacja z 15 września, udostępniona rodzicom na OneDrive. W ranku dzieci tworzyły ,,Kolorowe kropki”. Było to ćwiczenie grafomotoryczne, doskonalące sprawność manualną i grafomotoryczną, każde rysowało różnej wielkości kropki i kolorowało powstały rysunek konturowy. Po śniadaniu zaczęły się zajęcia właściwe, ,,Skrzaty” i ,,Serduszka” inspirowane muzyką, środkami wizualnymi i plastycznymi rozpoczęły swoje działania twórcze. Na nasze wspólne, międzygrupowe obchody Dnia Kropki złożyły się następujące jednostki metodyczne:
– pokaz mody kropkowej – każde dziecko prezentowało swój ,,kropkowy” ubiór przed grupą;
– projekcja filmu ,,Historia Vashti”, podczas której poznały historię bohaterki książki P. H. Reynoldsa – dziewczynki o imieniu Vashti;
– zabawa przy utworze ,,Dla Zuzi” duetu Marek i Wacek, ukierunkowana na aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss;
– dyskusja metodą burzy mózgów ,,Co by było gdyby?” inspirowana historyjką obrazkową pt. ,,Historia Vashti”- dzieci słownie kreowały inne zakończenie historii dziewczynki;
– zabawa w ,,Malowanie” przy utworze ,,Taniec z szablami” A. Chaczaturiana – ponowne aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss miało inspirować dzieci do samodzielnego działania plastycznego;
– malowanie palcami ,,Kropka w kropki” twórcze działanie plastyczne z wykorzystaniem kolorowych kartonowych kropek i farb plakatowych – ,,Skrzaty” i ,,Serduszka” zachęcone do samodzielnej i odważnej kreacji plastycznej zamieniły czyste kartonowe ,,kropki” w niezwykle piękne i kolorowe ,,kropkowe” obrazy, co świadczy o ich bogatej twórczej wyobraźni plastycznej i chęci jej kreowania.
– swobodny taniec z chustami przy utworze muzyki klasycznej ,,Syberyjski walc” – wspaniały, nastrojowy utwór i rekwizyt w postaci chusty miał inspirować dzieci do twórczej aktywności muzyczno-ruchowej, tym samym wpłynąć na rozwój wyobraźni muzyczno-ruchowej;
– utworzenie z prac plastycznych ,,Drzewa talentów” – wspólne oglądanie prac kolegów i koleżanek, dostrzeganie i wzajemne docenianie swoich dokonań plastycznych;
– zabawa przy utworze ,,Pizzicato” L. Delibes – aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss z elementem ćwiczeń inhibicyjo – incytacyjnych. Wszystkim dzieciom przerywniki w formie kreatywnych zabaw przy muzyce, w głównej mierze przy utworach muzyki klasycznej sprawiały ogromną radość.
Na koniec wspólnych obchodów Międzynarodowego Dnia Kropki ,,Skrzaty” i ,,Serduszka” otrzymały okolicznościowe dyplomy i oredery, była to swojego rodzaju nagroda za aktywne uczestnictwo w święcie.
Nasz Dzień Kropki przebiegł bardzo intensywnie, twórczo i kreatywnie. Mam nadzieję, że każde dziecko odkryło w sobie moc do twórczego działania oraz odważnego kreowania swoich możliwości plastycznych, muzycznych, tanecznych, językowych i scenicznych. Taka bowiem jest idea Dnia Kropki.
Ewa Półtorak