Kodowanie w przedszkolu można zaczynać od prostych zabaw bez używania komputera. W ten sposób dzieci uczą się nowych kompetencji. Taka forma nauki poprzez zabawę doskonale przygotowuje dzieci do stawiania pierwszych kroków w programowaniu. Zabawy w kodowanie w łagodny i przyjazny sposób wprowadzają dzieci w świat, który uczy logicznego myślenia, obserwacji i dedukcji. Stopniowo oswajają się z nowymi pojęciami, które stają się dla nich bardziej zrozumiałe i pozytywnie kojarzone, bo programowanie może być świetną zabawą.
We środę 9 grudnia 2020 r. „Pszczółki” wtajemniczały się po raz pierwszy w świat kodowania. Najpierw zapoznałły się z dużą matą do kodowania oraz kolorowymi kubeczkami. Zabawy wykorzystujące kolorowe plastikowe kubeczki stanowiły dla przedszkolaków nieograniczone źródło radości i kreatywności. Dzieci mogły się bawić nim samodzielnie albo w grupach. Układały je na płaszczyźnie lub według wzoru (kodu) zaproponowanego przez wychowawcę albo realizowały własne pomysły. Tworzyły sekwencje rytmicznie powtarzających się kolorów (płaskie lub przestrzenne) albo wznosiły konstrukcje, odwzorowując przykłady „budowli” wykonanej przez wychowawcę czy kolegów. Okazało się, że te z pozoru skomplikowane zadania w ogóle nie sprawiły trudności naszym młodym geniuszom. Zajęcia edukacyjne wytworzyły radosną atmosferę, empatię oraz ducha współpracy, co spowodowało, że dzieci z uśmiechem na twarzy stwierdziły, że niebawem chcą ponownie powtórzyć naukę kodowania.
Edyta Czarnota