Programowanie to rozwój logicznego myślenia, poszukiwanie rozwiązywania problemów i kreatywność. Nasze przedszkolaki miały okazję pierwszy raz spotkać się z aktywnościami wzbogaconymi o elementy kodowania za pomocą robota PHOTON w ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Kodowania. Podczas pierwszego spotkania „Żabek”” z Photonem przedszkolaki poznawały możliwości robota, gdzie za pomocą aplikacji, można było programować jego zachowanie. Poprzez proste sterowanie Photonem, dzieci miały okazję dostrzeżenia , że można programować; ruchy robota, wydawanie dźwięków, zmieniać barwę czułek oraz oczu Photona. Na samym początku, zaraz po wyjęciu Photona z pudełka, robot nie potrafił nic. Stworzyliśmy taką sytuacje, gdzie to dzieci pomagają mu nauczyć się wszystkiego od podstaw – kierunków, kolorów czy nawet reagowania na bodźce . Dzieci bez problemu radziły sobie z programowaniem robota, rysując mu najpierw ścieżkę na indywidualnych kartkach rozwijając zdolności manualne, orientację przestrzenną, rozumienie logiki wydarzeń „krok po kroku”. Zadanie to miało na celu przygotowanie do „rysowania” palcem na tablecie. Rysując proste trasy dla robota, dzieci w istocie programowały zadania. W ten sposób samodzielnie decydowały o tym, jak będzie się zachowywał robot. Wykonując w ten sposób swoje pierwsze zadania programistyczne, jednocześnie rozwijały inne uniwersalne kompetencje, takie jak myślenie algorytmiczne, szukanie optymalnych rozwiązań, kreatywność.
Następnie na narysowaną trasę nanosiliśmy akcję wydawania dźwięków oraz akcję zmiany koloru. Robot wyposażony jest także w szereg czujników, na sygnały których jest w stanie zareagować.
Aby poczuć się jak nasz Photon czekało na dzieci zadanie, które polegało na poruszaniu się tak, jak dyktuje prowadzący , czyli pod dyktando. Nawiązując do realizowanej tematyki tygodniowej dotyczącej zwierząt leśnych stworzyliśmy drogę do „mądrej sowy”. Dzieci umiejętnie stosowały określenia dotyczące kierunków tj; „do góry”, „w prawo”, „w dół”, „w lewo”.
Widać, że dzieci w entuzjastyczny sposób podchodzą do nowości, że interesuje ich ciekawy świat robotów. Przy takiej okazji uczą się jak działają technologie oraz stawiają swoje pierwsze kroki w świecie programów.
Teresa Mynarczyk