26 października we wtorek „Koniczynki” uczestniczyły w zajęciach bibliotecznych z zakresu edukacji ekologicznej. Celem podjętych działań było kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska, aktywizowanie przedszkolaków do działań proekologicznych oraz poszanowania przyrody, rozumienie znaczenia czystego powietrza dla zdrowia roślin, zwierząt i ludzi oraz wzbogacanie wiedzy na temat ekologii.
Podczas zajęć dzieci dowiedziały się czym jest recykling oraz jakie znaczenia ma dla środowiska proces przetwarzania śmieci. W zabawie dydaktycznej „Koniczynki” miały za zadanie posortować zgromadzone odpady i powrzucać do odpowiednich pojemników. W ten sposób utrwalono z przedszkolakami znajomość ważnych z punktu ekologii kolorów, każde dziecko bowiem wie, iż do pojemnika niebieskiego wrzucamy papier, do żółtego plastik i metal a do zielonego szkło. Uwrażliwiono dzieci na potrzebę segregacji śmieci, gdyż z przetworzonych odpadów, np. z plastiku można wyprodukować inne przedmioty, tj. zabawki, polary, przedmioty codziennego użytku. W ten sposób przyczyniamy się do ochrony naszej planety.
W trakcie zajęć zwrócono uwagę na zanieczyszczenie powietrza i wody, na los zwierząt morskich, które połykają foliowe worki myśląc że to pożywienie. Apelujemy więc o używanie toreb wielokrotnego użytku, aby jak najmniej plastiku trafiało do mórz i oceanów.
Poruszony został temat wody, która jest przecież największym skarbem naszej planety, zarówno dla roślin, zwierząt jak i dla człowieka. „Koniczynki” podawały przykłady jak można oszczędzać wodę aby nigdy nie zabrakło jej na Ziemi.
Uczestnictwo dzieci w zajęciach z edukacji ekologicznej jest ważnym elementem w procesie dydaktyczno- wychowawczym. Wszyscy zauważamy znaczne przyspieszenie degradacji środowiska, jakie nastąpiło w minionym dziesięcioleciu. Problematyka ekologiczna znalazła się w centrum uwagi i wymaga podjęcia pilnych środków zaradczych. Kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska należy rozpocząć od najmłodszych lat, bowiem świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie.
Ewelina Mosur