Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Las to dom zwierząt i roślin i należy go chronić! – przyrodniczo-ekologiczne zadania w gr. X – Żabek

Utworzono dnia 25.10.2021

„W zgodzie z przyrodą żyją wszystkie dzieci.
Kochają jasne słonko, które na niebie świeci.
Nie łamią gałęzi, dbają o rośliny,
podczas wycieczek do lasu nie płoszą zwierzyny.
Często też dorosłym dobry przykład dają –
w wyznaczonych miejscach śmieci zostawiają”
B. Forma

 

Lasy wytwarzają około 26,6 mld ton tlenu, czyli ponad połowę rocznego zapotrzebowania wszystkich ludzi i zwierząt na Ziemi. To nasz wielki sojusznik w walce o czyste powietrze. Nie bez powodu nazywa się je więc „zielonymi płucami”. Niestety, jest to jednocześnie sojusznik niedoceniany, ponieważ oprócz naturalnych przyczyn zmniejszania się terenów zielonych, to właśnie ludzie, tak chętnie korzystający z ich dobrodziejstw są dla nich największym zagrożeniem  Jeśli więc nie chcemy, aby kolejne pokolenia znały lasy tylko z opowieści lub ilustracji, należy działać zdecydowanie i szybko, aby ochronić te cenne obszary przed degradacją i zniszczeniem.

Już w przedszkolu realizujemy treści proekologiczne, jako zasygnalizowanie dzieciom, potrzeby dbania o las. Celem omawianej tematyki przyrodniczo-ekologicznej jest; wzbogacenie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego jakim jest las, uświadomienie niebezpieczeństw, jakie mogą zagrażać środowisku leśnemu ze strony człowieka, oraz kształtowanie więzi emocjonalnej z przyrodą, uwrażliwienie na jej piękno.

W grupie „ŻABEK” różnorodna forma realizacji  tematyki dała możliwość wszechstronnego poznania poprzez doświadczenie i osobiste przeżycia realizowanego zagadnienia. Podczas wycieczki do lasu , dzieci aktywnie poznawały przyrodę patrząc, słuchając i dotykając.  Podziwiały różnorodność szaty roślinnej: drzewa iglaste, liściaste, krzewy, mchy i runo leśne. Słuchały odgłosów lasu, poszukiwały mieszkań leśnych zwierząt, zbierały do kącika przyrody “skarby lasu” tj;  kolorowe liście, szyszki, patyczki, igły sosnowe. Przedszkolaki także doświadczyły, że las to źródło świeżego powietrza. Poszukiwały odpowiedzi na pytanie: Za co cenimy las? Dzieci wzbogacały wiedzę np.; zagadek tematycznych, opowiadań, prezentowanych teatrzyków, zabaw dydaktycznych, muzycznych. Wykonywali prace plastyczne związane z omawianą tematyką, oraz wspólnie stworzyli KODEKS PRZYJACIELA LASU, w którym zostały zaznaczone i omówione zasady panujące w lesie.

Pamiętajmy, że dzieci, które dziś są przedszkolakami, wkrótce, jako dorośli zaczną podejmować decyzje dotyczące środowiska naturalnego oraz będą musiały zmierzyć się z sytuacją ekologiczną, jaką zostawiły im poprzednie pokolenia.

Teresa Mynarczyk

Las to dom zwierząt i roślin i należy go chronić! – przyrodniczo-ekologiczne zadania w gr. X – Żabek

Utworzono dnia 22.04.2022, 11:27

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Listopad 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny