Edukacja przedszkolna to pierwszy szczebel zorganizowanego systemu edukacji, gdzie tworzą się zręby osobowości dziecka i rozpoczyna się proces wrastania w życie społeczne, a wychowanie społeczno-moralne zarówno w teorii, jak i w praktyce integralnie związane jest z całokształtem działalności wychowawczej przedszkola.
Kształtowanie umiejętności społecznych i akceptowanych społecznie zachowań wśród dzieci odgrywa znaczącą rolę w ich późniejszym życiu. Dziecko w przedszkolu nawiązuje pierwsze interakcje ze swoimi rówieśnikami, poznaje określone zasady i normy obowiązujące w społeczeństwie. Tym samym przystosowuje się do nowego środowiska jakim jest przedszkole. W społeczności przedszkolnej zaspokaja potrzebę kontaktu z rówieśnikami, uczy się właściwych form zachowań, przestrzegając jasno określonych zasad i reguł współpracy. W trakcie zabaw z dziećmi uczy się panowania nad swoimi emocjami, wyrażania i identyfikowania własnych potrzeb jak i uwzględniania potrzeby innych. Dziecko w swoisty sposób, przy wsparciu nauczyciela buduje swój system wartości, uczy się odróżniania dobra od zła i kształtuje pozytywne cechy charakteru. Dlatego realizacja zadań skierowanych na wychowanie do wartości i kształcenie umiejętności społeczno-moralnych wymaga organizowania określonych sytuacji wychowawczych.
Niebagatelną rolę w tym względzie pełni sztuka teatralna. Zazwyczaj żywa akcja przedstawień, antropomorfizacja zwierząt, roślin i przedmiotów silnie działa na uczucia i wyobraźnię małych odbiorców. Spektakle teatralne oparte na klasyce literatury dziecięcej pozwalają dziecku zetknąć się z pozytywnymi i negatywnymi postawami bohaterów,ułatwiają zrozumienie znaczenia wyższych wartości i wreszcie ukazują wzorce, które silnie oddziałują na ich moralne i społeczne postawy. Dziecko dostrzega, że dobro i piękno utożsamiają się ze sobą i mimo przeszkód zwyciężają. Każdy bliski kontakt ze sztuką teatralną działa inspirująco na ekspresję małego widza, wyrażoną potem w zabawie, w działalności plastycznej, muzycznej czy technicznej, uczy się kultury odbioru sztuki i właściwych zachowań.
W naszym przedszkolu od lat zapewniamy dzieciom bezpośredni kontakt z prawdziwą sztuką teatralną. Niestety sytuacja pandemiczna wymusiła na nas konieczność poszukania innej alternatywy tej formy i skorzystania z oferty Teatru Forma. Za zgodą i przy współpracy rodziców zakupione zostały przedstawieniaw wersji online. W ramach realizacji tematu kompleksowego „Bajki, baśnie i bajeczki”maluszki z grupy ,,Skrzatów” i ,,Serduszek”obejrzały online dwa teatrzyki – we wtorek „Brzydkie Kaczątko” i w środę „Pinokio”. Oba przedstawienia wniosły wiele wartości wychowawczych. I tak teatrzyk ,,Brzydkie Kaczątko” poruszał problem tolerancji, dzieci dowiedziały się, że nie wolno krzywdzić innych i oceniać po wyglądzie zewnętrznym, ubiorze lub bogactwie, że zawsze powinno się wierzyć w swoje możliwości. Natomiast teatrzyk ,,Pinokio”w swej fabule zwracał uwagę na takie wartości jak: nauka, praca, bycie życzliwym i troskliwym wobec słabszych oraz bycie odpowiedzialnym za własne czyny.Nadmienić należy, że realizując zajęcia, których tematem były ww. bajki wykorzystano różne formy ich przekazu: opowiadanie,czytanie, oglądanie ilustracji, układanie historyjek, oglądanie bajek DVD, wykonywanie kart pracy związanych z bajkami i oglądanie teatrzyków. Dzieci miały przyjemność obejrzenia spektakli w holu górnym przedszkola przy wykorzystaniu sprzętu multimedialnego. Duży obraz zapewnił nam projektor, zadbano o odpowiednie nagłośnienie i ważną dla teatru całą oprawę – zaciemnienie okien i specjalne bilety na przedstawienie. Grupy oglądały spektakle kolejno po sobie z zachowaniem zasad procedury bezpieczeństwa epidemiologicznego. I chociaż to namiastka wizyty w prawdziwym teatrze mamy nadzieje, że ,,Skrzaty” i ,,Serduszka” poczuły się jak w prawdziwym teatrze.
Aktorzy Teatru ,,Forma” bardzo dziękują za wsparcie. Aktorzy dołożyli wszelkich starań, by przygotowane spektakle w tak trudnym okresie, umiliły dzieciom czas. Linki do zakupionych przedstawień są aktywne do końca roku szkolnego z możliwością wielokrotnego odtworzenia.
Ewa Półtorak, Joanna Gut