Na co dzień dzieci z dużym zainteresowaniem obserwują pracę ludzi dorosłych, głównie rodziców i osób z najbliższego otoczenia. Poczynione spostrzeżenia niejednokrotnie odzwierciedlają w zabawach tematycznych. Pojawiają się zabawy: w sklep, w strażaka, policjanta, nauczyciela, lekarza.
„Krawcowa” M. Plata
Mam dwie dzielne pomocnice: cienką igłę i nożyce
One kroją, ona zszywa i jest bardzo niecierpliwa.
Już maszyna okiem zerka, czy skrojona jest sukienka
A centymetr taki długi, raz się plącze, raz się gubi.
Choć przymiarka jedna była, jeszcze sukni nie uszyłam
Kim ja jestem, pewnie wiecie to ………… drogie dzieci.
W ramach działań związanych z preorientacją zawodową w przedszkolu przedszkolaki miały możliwość poznania pracy krawcowej. W czasie tygodniowych zajęć mieliśmy możliwość zapoznania się z akcesoriami potrzebnymi do szycia, poznania różnych rodzajów materiałów, oglądania wykrojów, etapami powstawania wytworów krawieckich: od pobrania miar, poprzez wykrój, aż do gotowego wyrobu. Zapoznawanie dzieci w przedszkolu z tematyką świata pracy – KRAWCOWEJ rozpoczęliśmy od wirtualnej wycieczki do zakładu krawieckiego podczas obejrzenia filmu edukacyjnego z serii KRAWCOWA – WYCIECZKI MISIA KULECZKI oraz stworzenia w naszej sali zajęć „kącika krawieckiego” . Dzieci na podstawie filmu poznały wiele wyrazów określających akcesoria krawieckie, takie jak: naparstek, szpulka nici, miarka krawiecka, nożyce krawieckie, oglądały różne dodatki krawieckie: guziki, szpilki. Poruszone zostały zasady bezpieczeństwa, które powinny towarzyszyć krawcowej podczas jej pracy (ostrożność w obchodzeniu się igłą, używanie naparstka, aby zabezpieczyć palec przed ukłuciem). Kontynuując tematykę przedszkolaki mogły zobaczyć, jak wygląda maszyna do szycia, poznać kolejne części maszyny a następnie podczas zabawy „symulować” szycie. W trakcie zajęć matematycznych przy okazji poruszanej tematyki kształtowano rozumienie pomiaru długości. Odbywały się ćwiczenia odmierzania długości krokami, stopą za stopą, paskami papieru, piankowymi patyczkami co sprzyjało kształtowaniu umiejętności porównywania długości i stosowania określeń: dłuższy, krótszy, tej samej długości itp. Jednym z ciekawszych doświadczeń dla dzieci było samodzielne przyszycie guzika. Guziki wykorzystywane były do różnorodnych zabaw, których celem było rozwijanie sprawnego liczenia i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Omawiana tematyka stała się również inspiracją do wykonania prac plastycznych.
Celem preorientacji zawodowej w przedszkolu jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.
„Wybierz sobie zawód, który lubisz, a całe życie nie będziesz musiał pracować”….
Teresa Mynarczyk