Rozwój cywilizacji zwłaszcza w XX wieku wprowadził do naturalnego środowiska bardzo poważne i nieodwracalne zmiany. Zanieczyszczenie środowiska osiągnęło obecnie niespotykany nigdy w przeszłości poziom. Człowiek podporządkował sobie całą przyrodę. Negatywne skutki działalności człowieka możemy obserwować i odczuwać na co dzień
w najbliższym otoczeniu. Niezwykle ważne jest aby już od najmłodszych lat wpajać dzieciom podstawowe zasady ochrony przyrody i dbania o naszą planetę. Przedszkole to miejsce, gdzie działania nauczycieli mogą mieć duży wpływ na kształtowanie postawy proekologicznej. Umysł dziecka odznacza się dużą plastycznością, a co za tym idzie pierwsze doświadczenia pozostawiają trwały ślad w psychice przedszkolaków. Kontakt z przyrodą wywołuje u dzieci silne i żywe uczucie, gotowość do poznawania jej, ochrony i uczestnictwa w jej życiu. Ekologia może być sposobem życia, przygodę z nią należy zacząć od lat najmłodszych.
W związku z tym tematyka zajęć wychowawczo-dydaktycznych zaplanowana na ostatni tydzień września z zakresu edukacji ekologicznej nosiła tytuł „Przyjaciele Ziemi”.
W trakcie realizacji programu własnego oraz zgodnie z Planem Rocznym naszego przedszkola „Koniczynki” zdobywały podstawową wiedzę przyrodniczo- ekologiczną. Obejrzały prezentację multimedialną pt. „Ziemię mamy tylko jedną”, gdzie uwrażliwiono dzieci na piękno naszej planety, zwrócono uwagę na bogactwo flory i fauny, a także na zagrożenia wynikające z działalności człowieka, między innymi susze, pożary, topniejące lodowce, zagrożone wyginięciem gatunki zwierząt oraz niebezpieczne dla środowiska wysypiska śmieci i zalegający wszędzie plastik. Aby zapobiegać dalszej degradacji naszej planety ważne są dobre nawyki, między innymi gaszenie światła, oszczędzanie wody i energii, sprzątanie po sobie, segregowanie odpadów, sadzenie drzew, korzystanie z eko- toreb. W trakcie zabawy dydaktycznej „W sprawie śmieci najwięcej mogą dzieci”, przedszkolaki utrwaliły swoją wiedzę n/t segregacji odpadów, doskonale orientują się do których pojemników powinien trafić plastik, papier, metal, szkło czy resztki pożywienia. Przybliżając dzieciom zagadnienia z ekologii, wspomniano o recyklingu i upcyklingu. Zamiast wyrzucać, można przerabiać, zmieniać, stwarzać na nowo, nadawać przedmiotom drugie życie. Idąc tym tropem, przygotowano dla „Koniczynek” popularną grę „Kółko- krzyżyk”, wykorzystując zużyte plastikowe zakrętki. Przy okazji zachęcono dzieci do udziału w akcji charytatywnej „Zbieramy zakrętki dla Tymka”,która ma na celu pomoc potrzebującym dzieciom. „Koniczynki” zapoznane zostały z nową piosenką „Posprzątajmy świat”, wykonały prace plastyczne o tematyce przyrodniczej, podczas spacerów dzieci patrolowały czystość najbliższego otoczenia, poznawały nazwy drzew i zasady zachowania się w lesie.
Zrealizowane działania wychowawczo-dydaktyczne z pewnością przyczyniły się do rozbudzenia u dzieci wrażliwości na piękno przyrody ale przede wszystkim były ukierunkowane na wyrabianie właściwego stosunku do ochrony środowiska poprzez kształcenie nawyków ekologicznych.
Ewelina Mosur