Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU ,,CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS” 01-05.03.2021

Utworzono dnia 05.03.2021

Dzięki realizacji różnorodnych  programów edukacyjnych wśród dzieci kształtowane są prawidłowe postawy prozdrowotne. Jednym z takich programów jest  program „Czyste Powietrze Wokół Nas” realizowany od 2008 roku. Głównym celem Programu jest kształtowanie świadomych, asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.

W tym roku   roku szkolnym 2020/2021 nasze  przedszkole również przystąpiło  do realizacji programu ,,Czyste powietrze wokół nas” .  W programie brały udział 3 grupy  przedszkolne tj gr. VIII – Misie, IX- Witaminki, X- Żabki.

Cele programu to:
-uczenie dzieci szacunku do otaczającego świata;
-wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymu;
-zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego;
-zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów;
-zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażane na dym.

W ramach realizacji programu w grupach dzieci 6 letnich  odbyły się następujące zajęcia:
I. Wycieczka- ukierunkowanie dzieci na źródła i rodzaje dymów poprzez obserwacje w środowisku.
W dniu 1 marca każda z grup uczestniczyła w zorganizowanej  wycieczce  po naszym mieście w kierunku ZGH Bolesław , której celem było zwrócenie uwagi dzieci na źródła dymów oraz miejsca skąd mogą się wydobywać. Dzieci zwracały też uwagę na kolor dymu. Po powrocie z wycieczki dzieci  na podstawie własnych pomysłów i obserwacji różnych źródeł dymu malowały farbami nt; określony – ,,Gdzie i kiedy widzę dym?”

II.  Co i dlaczego dymi?
Kolejne zajęcie miało na celu dalsze wzbogacanie wiedzy dzieci na temat pochodzenia dymów, określenia ich rodzajów oraz przyczyn ich wydobywania się. Podczas tych zajęć dzieci miały możliwość obejrzenia prezentacji multimedialnej pt; „Dymy” , „Smok czy smog” . Prezentacje uświadomiły dzieciom co to jest „smog”, jakie czynniki sprzyjają powstawaniu smogu                    / zanieczyszczenie powietrza wywołane działalnością człowieka, znaczne zamglenie, brak wiatru – „cisza wiatrowa”. Poznały też różnicę między ,,smogiem”, a ,,smokiem” . Zapoznały się także z maskotką ,,Dinkiem”, następnie wykonały portret ,,Dinusia” techniką wydzierania papieru.

III. Jak się czuję, kiedy dymi papieros?
Podczas realizacji tego tematu dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów na podstawie ilustracji, plansz edukacyjnych.  Podczas ćwiczeń oddechowych przy  muzyce relaksacyjnej dzieci porównywały odczucia przyjemne wśród „ kwiatów” i odczucia , które towarzyszyłyby dzieciom podczas kontaktu z „dymem papierosowym”. W formie pantomimy naśladowały zachowanie osób niepalących i palących, Następnie odbyły się zajęcia plastyczne, których zadaniem było wykonanie odznak wg podanego wzoru – ,,Nie pal przy mnie, proszę”

IV.    Jak unikać dymu tytoniowego?
Następne  zajęcia zwiększały świadomość dzieci   na temat odpowiedniego  zachowania się, przyjęcia odpowiedniej postawy w sytuacji w których dorośli palą papierosy. Przeprowadzona rozmowa z dziećmi na w/w miała na celu radzenie sobie w sytuacjach, w których inni palą papierosy .Metoda “burza mózgów”- sprzyjała układaniu zdań i haseł sprzeciwiających się palaczom. Przeprowadzone zabawy badawcze miały na celu ; szukania odpowiedzi na pytanie- gdzie jest powietrze , prowadzenie obserwacji ruchu powietrza, uświadomienie znaczenia czystego powietrza dla życia na Ziemi oraz konsekwencji zanieczyszczenia naszej planety.

V. Co się dzieje, kiedy ludzie palą papierosy?
W piątym dniu poszerzaliśmy wiedzę dzieci n/t szkodliwości palenia tytoniu z wykorzystaniem ilustracji, albumów i zabawy dydaktycznej przy inspiracji wierszem „Co grozi palaczowi?” z zastosowaniem wyrazów do globalnego czytania – układanie w zespołach puzzli ze schematem ciała człowieka, dobieranie podpisów do części ciała, na które ujemnie wpływa nikotyna: ,,płuca, serce, gardło, nos, oczy, mózg, żołądek”,  zwracając  uwagę na negatywne cechy palacza (żółte zęby, paznokcie, słabe włosy, zniszczona cera, nieprzyjemny zapach, nieświeży oddech). Zabawa plastyczna „Stwór papieros”- wykorzystana została do przestawienia papierosa jako stwora odstraszającego wyglądem i zniechęcającego do palenia tytoniu.

W przebiegu zajęć warsztatowych wykorzystywane były metody aktywizujące, których istotą było umożliwienie dzieciom zaangażowania wszystkich zmysłów i podjęcia różnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności.

Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły we wszystkich zajęciach. Proponowane  zabawy inspirowały dzieci do działań, których efektem były różnorodne prace plastyczne. Dzieci podczas trwania zajęć usystematyzowały swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia papierosów i wiedzą w jaki sposób zachować się, gdy w ich obecności ktoś zapali papierosa, gdy narażonym się jest na wdychanie dymu z papierosa.

Szanowni Rodzice!

Program profilaktyczny realizowany w przedszkolu to nie wszystko. W dużej mierze to od Państwa zależy, czy dzieci będą miały w przyszłości problem z zażywaniem substancji psychoaktywnych, czy też nie. Program profilaktyki tytoniowej „Czyste powietrze wokół nas” ukierunkowany jest na wdrażanie dzieci do podejmowania świadomych wyborów, kształtowanie prozdrowotnych postaw wobec zjawiska palenia tytoniu. Pamiętajcie jednak, że to rodzice w domu powinni dawać przykład swoim zachowaniem.

Realizatorzy programu: Teresa Mynarczyk, Magdalena Olesińska Dorota Skubis

GALERIE:

Fotogaleria grupy X ,,Żabki”

Fotogaleria grupy X ,,Żabki”

Fotogaleria grupy IX ,,Witaminki”

Fotogaleria grupy IX ,,Witaminki”

Fotogaleria grupy VIII ,,Misie”

Fotogaleria grupy VIII ,,Misie”

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Listopad 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny