Inicjatorem Dnia Drzewa był Amerykanin Julius Sterling Morton, znawca i miłośnik przyrody. W 1872 r., zwrócił się z apelem do rodaków by 10 kwietnia kto może posadził drzewo. Argumentował, iż „inne święta służą jedynie przypomnieniu, dzień drzewa wskazuje zaś na przyszłość”. Idea jego spotkała się z szerokim odzewem nie tylko w USA. Do Europy idea Mortona trafiła w 1951 roku. W Polsce Dzień Drzewa odbywa się od około 2002 r.
W dniu 10 października w ramach tego święta prowadzona jest akcja sadzenia drzew, oraz towarzyszy jej program edukacji ekologicznej . Jednym z głównych celów w naszym przedszkolu jest rozbudzanie świadomości ekologicznej oraz dostrzeganie współzależności między człowiekiem a środowiskiem.
Stąd też grupa „Kwiatuszki” 10 października w dniu Światowego Dnia Drzewa brała udział w ciekawych zajęciach wychowawczo- dydaktycznych. Głównymi celami tych zajęć było:
– poznanie przez dzieci roli drzew w przyrodzie i znaczenia dla człowieka i zwierząt
– kształtowanie więzi z przyrodą
– rozumienie konieczności ochrony przyrody
Zajęcia rozpoczęły się od pogadanki nt. pożytecznej roli drzew w życiu człowieka, a także zwierząt. Dzieci oglądały albumy oraz książki z ilustracjami drzew.
Następna część zajęć odbyła się na powietrzu w pobliskim lesie. Dzieci rozpoznawały różne drzewa m.in.: sosna, brzoza, kasztanowiec, klon, dąb. Następnie rozpoczęła się zabawa.
Zab. dydaktyczno- badawcza „Drzewo-mój przyjaciel”
Każde z dzieci szukało swojego przyjaciela- drzewa. Zapoznawało się z nim za pomocą dotyku, węchu i wzroku (dzieci dotykały, wąchały korę i liście, określały kolory). Dzieci wypowiadały się na temat wyglądu swojego przyjaciela.
Zab. ruchowa kształtująca orientację w przestrzeni.
Dzieci poruszały się wg poleceń nauczyciela:
– stań przed drzewem
– schowaj się za drzewo
– przykucnij przed drzewem
– stań między dwoma drzewami
Dalsza część zajęć odbyła się w sali grupowej.
Analiza słuchowa wyrazów „las” , „listek”– dzieci dokonywały analizy sylabowej wyrazów, wyodrębniały głoski w nagłosie, wygłosie; przeliczały głoski i sylaby.
„Dzieci i drzewa” – zabawa ruchowa z elementem biegu; dzieci łączą się w pary, jedno dziecko jest drzewem (stoi nieruchomo), drugie biega; na hasło: „chroń drzewo”- dziecko obejmuje rękami drzewo. Potem następuje zamiana ról.
Zab. „Taniec liści”- ćwiczenia twórcze z wykorzystaniem liści.
Dzieci przy muzyce klasycznej “Cztery pory roku – Jesień” Antonio Vivaldiego- poruszały się dowolnie oraz zgodnie z poleceniem nauczyciela: trzymały listek w jednej dłoni, przekładały do drugiej, unosiły do góry-na dół, dmuchały na listek lekko-mocno, tańczyły z listkiem wokół własnej osi itp. Na koniec zajęć dzieci wykonały zbiorową pracę plastyczną „Jesienny listek”- ozdabiając obrazek konturowy kolorowym papierem.
Beata Szotek