Babciu! Dziadku!
Pamiętaj: Nie daj się oszukać! Przez telefon każdy może być twoim wnuczkiem!
I w tym roku szkolnym wspólnie z małopolską Policją Miejskie Przedszkole w Bukownie kontynuuje akcję: „Wnuczka, wnuczek edukuje – babcia, dziadek się stosuje” przy okazji święta naszych Dziadków. Bo oszuści „na wnuczka” i „na policjanta” wciąż oszukują starsze osoby. Wyłudzają pieniądze od naszych babć, mam, cioć, dziadków, ojców i wujków. Nie możemy pozostać obojętni i powinniśmy ostrzegać naszych krewnych przed osobami podszywającymi się pod członków rodziny czy policjantów. Nie możemy pozwolić, aby nasi najbliżsi stracili dorobek swojego życia.
Policjanci przestrzegają Polaków przed oszustami wyłudzającymi od starszych osób pieniądze metodą na tzw. wnuczka czy policjanta. Sprawcy tego typu oszustw są często zatrzymywani dzięki pomocy osób, które mają świadomość tego, że mogą zostać oszukane. Niestety wciąż do policjantów docierają informacje o kolejnych pokrzywdzonych. Kiedy starsza osoba odbiera telefon od rzekomego „policjanta” z prośbą o pomoc w zatrzymaniu oszustów działających metodą na tzw. wnuczka, często przekazuje przestępcom oszczędności całego życia.
Przy tego typu przestępstwach bardzo ważną rolę odgrywa profilaktyka, której głównym celem jest uświadomienie osób starszych przed grożącym im niebezpieczeństwem ze strony oszustów. Funkcjonariusze chcą tym przekazem zainteresować także młodsze osoby, które dzięki bezpośrednim kontaktom z rodzicami, dziadkami i innymi starszymi osobami w rodzinie, mogą przekazać im niezbędną wiedzę.
Oszuści często posługują się książkami telefonicznymi, z których wybierają osoby o imionach często występujących u osób starszych, następnie dzwonią na wybrany numer telefonu. Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową. W rozmowie dzwoniący prosi o udzielenie pilnej pożyczki, stosując różnorodne „legendy”. Zdarza się, że dzwoniący nie wskazuje żadnego celu, na który potrzebuje pieniędzy, lecz niemal zawsze prosi o dyskrecję wobec innych członków rodziny. Zapewnia także o bardzo szybkim i osobistym zwrocie gotówki. Często oprócz gotówki sprawcy nakłaniają osobę oszukiwaną do wydania im również wartościowej biżuterii. Kiedy oszustowi udaje się nakłonić osobę pokrzywdzoną do „udzielenia pożyczki” informuje, że nie będzie mógł osobiście odebrać pieniędzy i podaje sposób przekazania pieniędzy (gotówką lub przelewem) albo kosztowności innej osobie. Przestępcom chodzi o to, aby skłonić ofiarę do przekazania pieniędzy nieznajomemu, mimo że będzie widziała oszusta po raz pierwszy w życiu. Oszuści wykonują do swoich ofiar bardzo dużo połączeń telefonicznych, w krótkich odstępach czasu w celu wywarcia presji psychologicznej i nakłonienia do szybkiego przekazania pieniędzy. Takie częste telefony mają także utrudnić osobie oszukiwanej nawiązanie kontaktu z członkami rodziny, rzekomo proszącymi o pomoc finansową. Gdy osoba oszukiwana ma wątpliwości, co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny: płaczą, błagają o pomoc lub pozorują torturowanie po rzekomym porwaniu.
Oszuści niedawno zmodyfikowali metodę swojego działania. Podają się za policjanta, funkcjonariusza CBŚ lub CBA. Oszust przekonuje starszą osobę, że rozpracowuje zorganizowaną grupę przestępczą i prosi, aby mu w tym pomóc. Ta pomoc ma polegać na przekazaniu gotówki. Dzięki temu będzie można zatrzymać prawdziwych przestępców oszukujących starsze osoby na tzw. “wnuczka”.
W rzeczywistości dzwoniący są przestępcami, niemającymi nic wspólnego z Policją. Jedynym ich celem jest wzbogacenie się kosztem ludzkiej krzywdy. Po przekazaniu pieniędzy lub wpłaceniu ich na wskazane przez oszusta konto, wszelki kontakt z przestępcami się urywa. Z reguły wówczas pokrzywdzony orientuje się, że padł ofiarą oszusta.
Od wielu miesięcy prowadzone są działania edukacyjne – przez Policję, banki – udzielane są porady, na jakie sytuacje zwracać uwagę i jak reagować na próbę wyłudzenia. Prowadzone są również działania informacyjne w mediach. Kampania edukacyjna przynosi wymierne efekty – już niejednokrotnie dzięki czujności pracowników udało się zapobiec tego rodzaju oszustwom – w ciągu ostatniego roku we współpracy z Policją udało się udaremnić kilkadziesiąt oszustw metodą „na wnuczka” i „na policjanta”.
Z policyjnych informacji wynika, że coraz więcej osób jest świadomych zagrożenia. Dzięki temu często przestępcom nie udaje się oszukać kolejnych osób, do których telefonują oszuści próbujący wyłudzić pieniądze.
Pamiętajmy, że zasada „ograniczonego zaufania” do nieznajomych obowiązuje nie tylko dzieci. Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Oszuści wykorzystują ufność oraz dobre serce osób, które nie potrafią odmówić pomocy w trudnej sytuacji. Dzięki propagowaniu właściwych postaw i zachowań, niespodziewane telefony osób podających się za policjantów, od dawno niewidzianych wnuków, siostrzenic czy kuzynów, nie muszą zakończyć się finansową porażką.
Cieszymy się, że jako przedszkole możemy włączyć się w tak szlachetny projekt – „Wnuczka, wnuczek edukuje – babcia, dziadek się stosuje”, którego celem jest uświadamianie Seniorom różnorodnych zagrożeń ze strony oszustów.
W grupach prowadzone są krótkie pogadanki nt. przestępstw, jakim padają starsze osoby. Odczytuje się życzenia-przestrogę z laurki przygotowanej dla babci i dziadka przez małopolską Policję. W prosty i przystępny sposób nauczyciele starają się ukazać przedszkolakom, jak łatwo można oszukać człowieka. Dzieci oglądają różne plansze przedstawiające m.in. wilka dzwoniącego do babci, aby lepiej zrozumieć, że tak jak w bajce o Czerwonym Kapturku, tak i w życiu niektórzy oszukują, bo są źli. Są zabawy muzyczno-ruchowe (np. przy piosence „Nieznajomy” – słowa piosenki są niezwykle wymowne i zwracają uwagę, aby właśnie nie otwierać nieznajomemu i nie dać się oszukać).
Z okazji Święta Babci i Dziadka nasze przedszkolaki wręczyły swoim bliskim laurki otrzymane z komendy Policji, w których za przykładem INSPEKTORA WAWELKA, wnuki proszą swoich bliskich, aby nie dawali się oszukać:
Droga Babciu, Drogi Dziadku
ślę życzenia i przestrogi.
Szczęścia, zdrowia i rozsądku,
dla Was wszystkich bez wyjątku.
Bo oszuści jak ta zmora
upatrzyli dziś seniora.
Policjantem, urzędnikiem,
takim chcą Was nabrać trikiem.
Nie daj nabrać się na wnuczka,
to kolejna jest ich sztuczka.
Urządzenia też chcą sprzedać,
róbcie wszystko, by się nie dać!
By nie zostać oszukanym,
przez swą ufność pokaranym
Twój Wnuczek/ Twoja Wnuczka
Joanna Gut