Okres przedszkolny to czas poznawania i doświadczania. To także okres wielkich możliwości, które wymagają odpowiedniej stymulacji i bodźców potrzebnych do kształtowania czynności umysłowych. Jedną z aktywizujących metod pracy z dziećmi i wspomagających ich rozwój jest metoda ,,Dziecięcej Matematyki” wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej z zakresu edukacji matematycznej. Sprzyja stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci a także dobrze przygotowuje je do nauki matematyki w szkole.
Najważniejsze w edukacji matematycznej są osobiste doświadczenia. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności, rozwija myślenie, hartuje dziecięcą odporność.
W piątek 29 października 2020 r. w grupie VII „Koniczynek” odbyły się zajęcia wychowawczo- dydaktyczne nt.: „Zaczynam się orientować, która ręka jest lewa, a która prawa” wg metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej. Celem podjętych działań było określanie kierunków (od siebie) w sytuacjach zabawowych, kształtowanie świadomości własnego ciała i wytyczanie od siebie kierunków: ,,w lewo, w prawo”. Bardzo ważnym elementem stosowania tej metody jest praca z wykorzystaniem wielu pomocy dydaktyczny. „Koniczynki” miały do dyspozycji woreczki, frotki oraz krzesełka i obręcze.
W zabawie z woreczkami dzieci uczyły się wytyczania kierunków od siebie oraz rozumienie pojęć: „do przodu, do tyłu, w górę, w dół i w bok”. Następnie każdy przedszkolak otrzymał frotkę, którą miał założyć na lewą rękę. Lewą rękę dzieci przesuwały po klatce piersiowej aby wyczuć bijące serce i wsłuchać się w jego rytm. Lewą ręką dzieci dotykały kolejnych części ciała- lewego oka, ucha, ramienia, kolana, nogi. To samo robiły prawą ręką. W kolejnej zabawie muzyczno-ruchowej „Labada” przedszkolaki wykonywały polecenia zgodnie ze słowami piosenki. Z kolei zabawa z obręczami była okazją do rozumienia określeń „wewnątrz, na zewnątrz”. Ostatnia zabawa „Pociąg” z wykorzystaniem krzesełek miała pokazać na ile dzieci zaczęły się orientować, która ręka jest lewa, a która prawa.
Dzięki ,,Dziecięcej matematyce” dzieci bardzo chętnie pokonują trudności i wytrwale wykonują polecenia, gdyż zadania prezentowane są w sposób przyjemny. Dzięki tej metodzie każde dziecko chętnie i na długo zaprzyjaźni się z matematyką.
Ewelina Mosur