,,Tylko nic nie mówcie krowie”- wersami wiersza H. Szayerowej rozpoczęły się zajęcia w piątek w grupie ,,Skrzatów”. Temat kompleksowy tego tygodnia w głównej mierze dotyczył zwierząt hodowanych na wsi i środowiska, w którym one żyją i wzrastają. Poprzez różne formy swojej aktywności dzieci poznały nazwy, charakterystyczne cechy wyglądu i zachowania, odgłosy i sposób odżywiania się oraz nazwy ,,członków rodzin” poszczególnych zwierząt gospodarskich i ptactwa domowego. Zaznaczyć przy tym należy, że w każde z tych zajęć były wplatane ćwiczenia z różnych obszarów rozwoju przygotowujące dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Temat piątkowych zajęć dotyczący celowości i pożyteczności hodowli zwierząt gospodarskich, stworzył ogromne możliwości realizacji założeń innowacji pedagogicznej ,,Wiemy co jemy bo zdrowi być chcemy”. Punktem wyjścia był film edukacyjny ,,Bajka dla dzieci o zwierzętach w gospodarstwie” i wesoły wiersz H. Szayerowej ,,Tylko nic nie mówcie krowie”, który był inspiracją do rozmowy na temat produktów żywnościowych, surowców i artykułów przemysłowych otrzymywanych dzięki hodowli zwierząt i ptactwa. ,,Skrzaty” dobrze dopasowywały obrazki poszczególnych zwierząt i produktów, które dzięki nim otrzymujemy, chociaż dla niektórych dzieci jeszcze … ,,bordowa krowa daje bordowe mleko” a ,,fioletowa filetowe” – ot i fantazja dziecięca, zresztą piękna i niesamowita. Po wesołej zabawie muzyczno-ruchowej ,,Szalona krowa” M. Tomaszewskiej, rozpoczęła się kulinarna część zajęć podczas której, ,,Skrzaty” wielozmysłowo poznały produkty należące do grupy artykułów żywnościowych zwanych nabiałem. Z ogromnym zainteresowaniem słuchały skąd pozyskuje się mleko, co powstaje na bazie mleka, oglądały, wąchały, porównywały i smakowały różne produkty mleczne. Na koniec poznały składniki i sposób przygotowania koktajlu owocowego, na bazie jogurtu, bananów i miodu. Gotowy koktajl ze smakiem kosztowały.
Istotą opisanych zajęć kulinarnych było uświadomienie dzieciom wartości odżywczych nabiału, konieczności spożywania produktów mlecznych dla zachowania zdrowia i prawidłowego rozwoju, przezwyciężanie uprzedzeń żywieniowych i kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych. Nie sposób nie wspomnieć, że zajęcia o tej tematyce rozwijają również kompetencje społeczne, uczą empatii, odpowiedzialności i szacunku wobec świata zwierząt, których egzystencja zależy od człowieka.
Ewa Półtorak