Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

ZDALNE NAUCZANIE – Materiał edukacyjny dla dzieci 4-letnich z gr. IV, V i XI

Utworzono dnia 14.09.2020

Data: 07.02.2022r.

Temat dnia: „Lubię słuchać, lubię opowiadać” c.d.

 

„Przywitamy się wesoło”– zabawa na powitanie- wprowadzenie pogodnego nastroju.

https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

„BAJKA NIEZAPOMINAJKA DLA KAROLINY” – rozmowa na temat wiersza Zbigniewa Dmitrocy; rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

Na prośbę córeczki

Posłuszni rodzice

Wypłoszyli z domu

Wstrętne czarownice.

 

Teraz Baby Jagi

Nawet po kryjomu

Nie mają odwagi

Powrócić do domu.

 

Zjawiły się za to

Cztery dobre wróżki,

Cztery dobre wróżki

Mniejsze niż okruszki.

 

To one przychodzą,

Gdy córeczka zaśnie,

I szepcą do ucha

Najcudniejsze baśnie.

 

Szepcą cudne baśnie

I prześliczne bajki,

Te prześliczne bajki

Niezapominajki.

 

Gdy mamusia rano

Piękny sen przerywa,

Córeczka się budzi

Bardzo nieszczęśliwa.

 

To z tego powodu

I jedynie z rana

Czasem Karolina

Bywa nadąsana!

 

Odpowiedz na pytania:

-Kogo Rodzice wypłoszyli z domu?

-Kto zjawił się w domu?

-Co wróżki robią?

-Dlaczego czasem Karolina jest nadąsana?

„Kopciuszek”- zabawa ruchowa z elementem równowagi; rozwijanie sprawności fizycznej.

Dziecko porusza się bezpiecznie w najbliższym otoczeniu, na słowo „kopciuszek” staje na jednej nóżce, gdyż nie ma pantofelka. Zwracamy uwagę na zmianę nóżki.

 

„Ułóż tyle samo” – tworzenie zbiorów 4-elementowych. Układanie według wzoru.

Rozetnij po liniach (z pomocą Rodziców) bajkowe postacie i ułóż przed sobą.  Uporządkuj i przelicz. Przygotuj białą kartkę na której będzie można ułożyć bajkowe postacie.

Wykonaj polecenia:

-Połóż na kartce jednego smoka.

-Dołóż jeszcze jednego. Ile ich jest?

-Dołóż jeszcze jednego. Ile ich jest?

-Dołóż jeszcze jednego. Ile ich jest?

Po każdym ułożeniu dziecko przelicza liczmany. Następnie układa tyle samo krasnali, ile jest smoków i tyle samo Czerwonych Kapturków.

Teraz Rodzic może ułożyć postacie w określonej kolejności. Dziecko przygląda się przez chwilę. Po zasłonięciu kartką próbuje ustawić swoje w takiej samej kolejności.

„Czerwony Kapturek i wilk”– zabawa ruchowa,

Czerwony Kapturek wędruje, podskakuje, musi dojść do domku babci,  na słowo „wilk”, przykuca, chowając się przed wilkiem. Zabawę powtarzamy kilka razy.

„Pokoloruj obrazek”- rozwijanie sprawności manualnej.

http://kolorowankidodruku.pl/kolorowanki-rozne/1882_krasnoludki-z-bajek-do-druku.html

Opracowała:  Anna FLASZA

 

 

Data: 04.02.2022r. 

Temat dnia: „Lubię słuchać, lubię opowiadać”.

„Powitanka klaskanka” – zabawa rytmiczno- ruchowa; zachęcenie do działania, wprowadzenie pogodnego nastroju.

   

https://www.youtube.com/watch?v=Sktm5ApRJn4

„Rozwiąż zagadki” – rozwijanie mowy i myślenia

Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka

Którzy w lesie spotkali,

chatkę zrobioną z pierniczka?(Jaś i Małgosia)

 

W ręku niesie koszyczek malutki.

Na jej głowie kapturek czerwoniutki.

Do babci swej idzie, bo jest chora.

Lekarstwa dla niej niesie od pana doktora. (Czerwony Kapturek)

 

Chłopiec z bajki znany, z drewna wystrugany.

Kiedy kłamał w głos strasznie rósł mu nos.(Pinokio)

 

Jaka to dziewczynka ma roboty wiele,

a na pięknym balu gubi pantofelek?(Kopciuszek)

 

Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka.

Dlatego też jej imię brzmiało…(Calineczka)

„Poznajemy teatr”– zapoznanie z teatrem – miejscem, w którym wystawiana jest sztuka czy przedstawienie. Poznanie nazw niektórych zawodów związanych z teatrem, m.in. zawodu „aktora”.

https://www.youtube.com/watch?v=EzCWzeIYJZY

„Co trzymasz w ręku?”– zabawa kształtująca wyobraźnię. Rozwijanie wyobraźni.

 

Pokaż co trzymasz w ręku:

– duży kawał lodu

– delikatne piórko

-gorące jajko

-długą gałąź itp…

Praca z obrazkiem. Pokoloruj obrazek.

https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/dzien-teatru/

„Ruch przy muzyce” – zabawa twórcza. Rytmiczne darcie gazet przy muzyce Czajkowskiego. Rozwijanie ekspresji ruchowej.

https://www.youtube.com/watch?v=C7Yi0CdtTc4

Opracowała:  Anna FLASZA

 

Data: 03.02.2022r.

Temat dnia: „Przedszkolne scenki”

 

„Pisarz bajkę pisze” – zabawa paluszkowa.

Tu literka, tam literka,

pisarz piękną bajką pisze.

Wszyscy chodzą na paluszkach

 

bo, gdy pisze, lubi ciszę. Ćśśśś….

Naśladuje palcami pisanie na klawiaturze 

 

 

Palcem wskazującym i środkowym jednej ręki spaceruje po wewnętrznej stronie drugiej, otwartej dłoni.

Mówiąc „ćśśś”, przykłada palec wskazujący do ust.

 

 

 

 

 

 

 

 

2. „Baśń o rybaku i złotej rybce” – teatrzyk kukiełkowy. Nabywanie umiejętności analizowania treści utworu, próba oceny postępowania bohaterów.

https://www.youtube.com/watch?v=dHaQ1oQK2KA

Rozmowa kierowana pytaniami:

– Co złowił rybak?

– Czy złota rybka przemówiła do rybaka ludzkim głosem?

– Co złota rybka podarowała rybakowi?

– Czy żona rybaka została cesarzową?

– Czy żona rybaka poniosła karę za swa chciwość? (wyjaśniamy dzieciom pojęcie –chciwość).

 

„Chatka na kurzej nóżce” – zabawa przy piosence ;kształtowanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.

Można śpiewać na melodię „Stary niedźwiedź”.

Baba-Jaga w chatce śpi,

coś dziwnego jej się śni.

Jadą dzieci z lasu,

narobią hałasu.

Baba-Jaga będzie zła.

Baba-Jaga będzie zła.

Chatka kurzą nóżkę ma.

Skacze na niej hop sa sa.

Trzy razy podskoczy,

dmuchnie dymem w oczy.

Babo-Jago nie bądź zła.

Babo-Jago nie bądź zła.

https://www.youtube.com/watch?v=Jw4OX7alcBk

Powyższy link można wykorzystać do zabawy „Stary niedźwiedź”.

„Kim jestem?” – zabawa z elementem dramy. Przedstawianie postaci za pomocą ruchu.

Dorosły pokazuje pierwszy np. idąc  w miejscu mówi: Mama posłała mnie do babci z lekarstwami. Kim jestem?

Teraz dziecko odgrywa krótką scenkę.

„Moje życzenia do złotej rybki” – zabawa słowna- dziecko i rodzic wymieniają po 3 życzenia, skierowane do złotej rybki- kto wie może któreś życzenie się spełni.
„Złota rybka” – Połącz kropeczki i pokoloruj według wzoru.

http://www.supercoloring.com/pl/lamiglowki/rysowanie-po-sladzie-i-kolorowanie-czerwona-ryba

Opracowała:  Anna FLASZA

 

Data: 02.02.2022r.

Temat dnia: „Baśnie i bajki”

Baśniowe zagadki – poszerzenie słownika czynnego dziecka.

– Przyjrzyj się ilustracjom i powiedz co to za postaci?

– Z jakich bajek one pochodzą?

 

„ Koszyczek babci” – zabawa pobudzająca pracę zmysłów.

Przed dzieckiem stoi koszyczek, w którym znajdują się przykryte chustą: bułka, jabłko, butelka z sokiem, kawałek ciasta, pomidor. Dziecko wkłada rękę pod chustę i wybiera jeden przedmiot. Następnie zgaduje, co Czerwony Kapturek niósł babci w koszyku.

„Trzy świnki” – historyjka obrazkowa – zachęcanie do wypowiadania się na określony temat.

Rozmowa kierowana pytaniami:

– Z czego zbudowała domek jedna świnka?

– Czy będzie bezpiecznym schronieniem dla niej?

– Z czego wzniosły domek dwie świnki?

– Czy będą bezpieczne w nim przed wilkiem?

– Z jakiego materiału wzniosły swój domek trzy świnki?

– Czy do domku z cegieł wilk może się dostać?

„ Kot w butach!” – zabawa ruchowa.

Dziecko chodzi na czworakach naśladując kota. Na słowa: Kot w butach! –  wstaje i chodzi stawiając duże kroki.

„Chuchnę i dmuchnę!” – ćwiczenia oddechowe. Dzieci otrzymują źdźbła trawy lub słomy i próbują ustawić z nich domek. Dmuchają w swoje domki.

Następnie otrzymują patyczki, a na końcu kamyki, które również próbują zdmuchnąć.

Próbują odpowiedzieć na pytanie:

Który domek jest trwały czyli mocny i dlaczego?

„Nie taki wilk straszny” – praca plastyczna.

https://drukowanka.pl/kolorowanka/spacerujacy-wilk/

 

– Pokoloruj  wilka w taki sposób, aby stał się przyjacielski.

Opracowała:  Anna FLASZA

 

Data: 16.04.2021r.

Temat dnia: „U weterynarza”

 

Zagadka wprowadzająca do tematu:

Jak się nazywa taki lekarz, którego pacjent głośno szczeka?

Pobierz: weterynarz

Pytania do obrazka:

– Kto to jest weterynarz?

– Czym zajmuje się weterynarz?

– Jakich narzędzi w swojej pracy używa weterynarz?

„Czworonożni pacjenci” – słuchanie opowiadania Z. Gorczyckiej popartego ilustracjami, rozmowa na temat utworu – rozw. zainteresowań czytelniczych.

„Czworonożni pacjenci”

Dziadek Franka ma przyjaciela lekarza. Pewnego wieczoru przyjaciel go odwiedził.
– Jak dobrze, że jesteś – mówi dziadek. – Nasz Kusy zwichnął nogę. Poradź mi, co mam robić.
Lekarz ogląda chorą łapkę, nastawia, bandażuje. I Kusy wkrótce jest zdrów.
Po tygodniu doktor znów odwiedza przyjaciela. Kusy wita się z nim, a potem wybiega z pokoju.
Po chwili wraca, ale nie sam. Obok niego skacze na trzech nogach kulejący buldog.
– Ach! – woła lekarz – Przyprowadziłeś mi pacjenta! Nie ma rady, muszę mu pomóc. Dobry z ciebie, piesku, kolega!
Kusy liże rękę lekarza. Dziękuje mu.

 

Rozmowa kierowana pytaniami:

– Kim był przyjaciel dziadka?

– O co dziadek poprosił lekarza?

– Jak lekarz pomógł Kusemu?

– Co zrobił pies, kiedy lekarz znowu odwiedził dziadka?

– Jak nazywa się lekarz, który leczy zwierzęta?

3. „ Dmuchany obrazek”- ćwiczenia oddechowe – zwiększanie pojemności płuc.

Do wykonania ćwiczenia potrzebna będzie: biała karta, słomka oraz farba (dowolny kolor).

Na środku kartki, robimy plamę z farby. Zadaniem dziecka jest rozdmuchiwanie plamy farby za pomocą słomki tak aby powstał obrazek.

4. „Karmimy zwierzątko”– zabawa ruchowa z elementem skłonu – rozwijanie sprawności fizycznej.

Dziecko porusza się po pomieszczeniu, na hasło: „karmimy zwierzątko” zatrzymuje się, wykonuje skłon i przez chwilę pokazuje w jaki sposób karmi zwierzątko. Powtarzamy zabawę zmieniając nazwy zwierząt np.: „kotka”, „pieska”, „papugę”.

5. „U weterynarza” – zabawa plastyczna – rozwijanie sprawności manualnej.

Pokoloruj obrazek kredkami.

Pobierz: kolorowanka

Link do kolorowanki: http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/lekarz-weterynarii

 

Opracowała: Anna Tarasów, Katarzyna Skoczylińska

 

Data: 15.04.2021r. 

Temat dnia: „Domowi ulubieńcy – Papuga”

 

1. „Papuga”- T. Nowaczyk- słuchanie wiersza, rozmowa na temat utworu (z wykorzystaniem ilustracji ) – rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz koncentracji uwagi.

„Papuga”

Była sobie raz papuga,
która zawsze była druga.
Plotkowały okolice:
„Ciągle druga! Zawsze wice-!”.

„Czy to fatum? Boska kara?” –
tak się zamartwiała ara. –
„Wciąż się staram – nadaremno,
zawsze jakiś ptak przede mną!”.

Startowała w sportach wielu,
wciąż nie osiągając celu.
Na zawodach zawsze bieda,
zawsze tylko srebrny medal.

Kiedyś na igrzyskach ptasich,
jej entuzjazm tukan zgasił.
Wygrał w sprincie loty oba –
tak ciut-ciut, o czubek dzioba.

Ara dziób zwiesiła nisko:
„A tak, kurczę, było blisko…”.
W skoku w dal przegrała z kurą
wręcz o włos (a raczej pióro).

Smutno było naszej arze,
że jest z drugim miejscem w parze:
„Jak się pozbyć tej bolączki?
Ja i dwa – to nierozłączki!”.

Wtem ma pomysł: „Dobrze latam,
więc najwyższą górę świata
wezmę zaraz i zdobędę,
i w czymś wreszcie pierwsza będę!”.

Poleciała do Nepalu
(zimniej tam niż na Podhalu)
i po wielu trudach wreszcie
staje na Mount Evereście.

Ale wnet nasz ptaszek zdębiał,
bo usłyszał głos gołębia:
„Te papugi – straszne zbóje,
zawsze któraś papuguje!”.

Teraz wciąż się ara maże,
a że ją szacunkiem darzę –
jedna myśl pod jej adresem:
drugie miejsce jest sukcesem!

Pobierz: papuga

Pytania do wiersza:

– Kto jest bohaterem wiersza?

– Dlaczego papuga się złościła?

– Co postanowiła zrobić papuga?

– Czy papuga dotarła jako pierwsza na Mount Everest?

2. „Papużka na gałęzi” – zabawa ruchowa – rozwijanie sprawności fizycznej.

Rodzic wyznacza skakanką linię, na której ustawia się dziecko. Dziecko – papuga biega na wyznaczonym terenie. Na hasło: Papużka na gałąź! – dziecko ustawia się na wyznaczonej linii. Po chwili odpoczynku biega dalej. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. „Kolorowe ptaki” – praca z obrazkiem – rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

Przedstawiamy obrazki z różnymi rodzajami papug, w tym ary – piękna kolorowa. Zadajemy dziecku pytania:

– Co to za ptaki?

– Gdzie żyją papugi?

– Dlaczego w naszym kraju papugi żyją w klatkach?

– Jak należy się nimi zajmować?

– Co jedzą i piją papugi ?

– Czy wszystkie papugi potrafią mówić?

PAPUGA ARA (Pobierz)

PAPUGA NIMFA (Pobierz)

PAPUGA FALISTA (Pobierz)

PAPUŻKI NIEROZŁĄCZKI (Pobierz)

PAPUGA KAKADU (Pobierz)

4. „Ptaszki fruwają” -zabawa muzyczno ruchowa z pokazywanie – rozwijanie sprawności fizycznej.

Dziecko swobodnie porusza się po pokoju i naśladuje ruchem słowa piosenki.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M

5. „Papuga ” – kolorowanka online – rozwijanie kreatywności.

Wybierz kolorowankę, następnie pokoloruj ją z wykorzystaniem komputera/ laptopa (online) lub wydrukuj i pokoloruj.

Link do kolorowanki: http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/ptaki/papuga

6 . Dla chętnych dzieci: „Połącz zwierzę z jego domkiem” – praca z kartą pracy – rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

Link do karty pracy: https://scholaris.pl/zasob/102353

 

Opracowały: K. Skoczylińska, A. Tarasów

 

Data: 14.04.2021r. 

Temat dnia: „Zwierzęta domowe” c.d.

 

1. „ Kundel Bury”- osłuchanie z piosenką, rozmowa na temat piosenki oraz próba śpiewu refrenu – rozwijanie poczucia rytmu.

Gdy był mały, to znalazłem go w ogródku
I wyglądał jak czterdzieści dziewięć smutków:
Taki mały, taki chudy, nie miał domu ani budy,
Więc go wzięłam, przygarnęłam, no i jest…

Razem ze mną kundel bury
penetruje wszystkie dziury.
Kundel bury, kundel bury,
kundel bury fajny pies.

Gdy jest obiad to o kundlu najpierw myślę,
Gdy jest brudny to go latem kąpię w Wiśle.
Ma numerek, ma obrożę i wygląda nie najgorzej,
Chociaż czasem ktoś zapyta: “co to jest?”

Razem ze mną kundel bury
penetruje wszystkie dziury.
Kundel bury, kundel bury,
kundel bury fajny pies.

Razem ze mną kundel bury
penetruje wszystkie dziury.
Kundel bury, kundel bury,
kundel bury fajny pies.

Ludzie mają różne pudle i jamniki,
Ale ja bym nie zamieniła się z nikim,
Tylko mam troszeczkę żalu, że nie dadzą mu medalu,
Bo mój kundel to na medal przecież pies.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns

Pytania do piosenki: O jakim zwierzątku jest mowa w piosence? Co znaczy słowo bury? Co nosił na szyi kundel bury? Czy macie w domu pieski?

2. „Duże i małe zwierzęta” – zabawa orientacyjno-porządkowa – rozwijanie sprawności fizycznej.

Dziecko biega w różnych kierunkach. Zatrzymuje się – na hasło: Duże zwierzęta! – chodzi we wspięciu na palcach. Na hasło: Małe zwierzęta! – idzie w przysiadzie. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. „Policz rybki w akwarium” – zabawa matematyczna – przeliczanie w zakresie 5.

Policz ile jest rybek w akwarium. Następnie w okienku obok akwarium narysuj tyle kropek ile jest rybek. Na koniec pokoloruj największą oraz najmniejszą rybkę w akwarium.

Pobierz: karta pracy

4. „Pieski bawią się na łące” – zabawa z czworakowaniem – zaspokojenie podstawowej potrzeby ruchu.

Dziecko chodzi/ biega na czworakach. Na hasło: „Pieski bawią się na łące”- zatrzymuje się i przechodzi do leżenia na plecach. Poruszając uniesionymi w górę rękami i nogami.

5. „ Wesoła rybka” – zabawa plastyczna – rozwijanie sprawności manualnej.

Pomaluj obrazek farbami, wykorzystując patyczki do uszu (zamocz patyczek w farbie) następnie odbijaj na kartce kropeczki/ łuski ryby.

Pobierz: kolorowanka

Link do kolorowanki: https://drukowanka.pl/kolorowanka/wesola-rybka/

 

Opracowała: Anna Tarasów

 

Data: 13.04.2021r.

Temat dnia: „Zwierzęta domowe”

 

1. „Kotek” – słuchanie wiersza Juliana Tuwima, rozmowa na temat utworu (z wyk. ilustracji kotka) – rozwijanie zainteresowań czytelniczych.


Kotek Miauczy kotek: miau!
– Coś ty, kotku, miał?
– Miałem ja miseczkę mleczka,
Teraz pusta jest miseczka,
A jeszcze bym chciał.

Wzdycha kotek: o!
– Co ci, kotku, co?
– Śniła mi się wielka rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka
Aż po samo dno.
Pisnął kotek: pii…
– Pij, koteczku, pij!
Skulił ogon, zmrużył ślipie,
Śpi – i we śnie mleczko chlipie,
Bo znów mu się śni.

Pobierz: kotek

Pytania do wiersza:
−O jakim zwierzęciu jest mowa w wierszu?
−Jaka była miseczka kota?
−Co mu się śniło?

2. „Gdzie jest kotek?”- zabawa tropiąca (typu ciepło – zimno) – rozwijanie spostrzegawczości.

Dziecko poszukuje w pokoju, wcześniej schowane przez rodzica/ rodzeństwo zabawki, maskotki (najlepiej przedstawiające postać kotka). Zadaniem dziecka jest odnalezienie ukrytego przedmiotu. Zabawę można modyfikować zwiększając liczbę schowanych przedmiotów. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. „ Połącz w pary takie same kotki” – praca z kartą pracy – rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Link do karty pracy: https://przedszkolankowo.pl/2017/01/16/kocie-kart-pracy-zestaw-1/

Pobierz: karta pracy

4. „Uciekaj myszko ..”- zabawa muzyczno ruchowa – rozwijanie sprawności fizycznej.

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju, słuchając piosenki. Na słowa „Uciekaj myszko do dziury” dziecko siada na dywanie, następnie wstaję i dalej chodzi w rytm piosenki. Zabawę powtarzamy dwa razy.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=_eg2Z0t9AkY

5. „ Tom i Jerry” – kolorowanka online – rozwijanie kreatywności.

Wybierz kolorowankę, następnie pokoloruj ją z wykorzystaniem komputera/ laptopa (online).

Link do kolorowanki : https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanka-tom-jerry-eleganckie_13824.html

 

Opracowała:  Anna Tarasów

 

Data: 12.04.2021r.
Temat dnia: „Domowi ulubieńcy”

1. „Nasze zwierzaki” – słuchanie opowiadania A. Galicy ilustrowanego serią obrazków, rozmowa n/t treści- rozwij. zaint. przyrodniczych.

Rano, gdy dzieci przyszły do przedszkola, zobaczyły, że niedaleko okna stoi jakiś wielki
pakunek przykryty zieloną serwetką.
– Co tam jest? – dopytywał Przemek.
– Pewnie jakieś nowe zabawki. – domyślała się Hania.
– Czy mogę tam zajrzeć? – zapytała Aga.
– Usiądźcie, zaraz się dowiecie – odparła pani. – Ale najpierw musimy porozmawiać.
Ciekawa jestem, czy ktoś z was ma w domu jakieś zwierzątko?
– Ja mam psa! – zawołała Aga. – Nazywa się Tofik i jest bardzo kochany, robi różne sztuczki,
– A ja mam kota Drapka – mówił Jacek.
– Ja to nawet mam cztery koty – chwaliła się Hania. – Dużą kotkę Pusię, która urodziła
trzy kociaczki. Są takie milusie!
– A ja mam rybki! – zawołał Przemek. – Pięć gupików i dwa welony!
– U mnie mieszka chomik, ma swój domek i kołowrotek do zabawy – wyjaśniał Franek.
– O, ho, ho – dziwił się jeż Julek. – Tyle różnych zwierzaków.
– A czy potraficie opiekować się swoimi zwierzętami? – spytała pani. Okazało się, że dzieci doskonale wiedzą, jak opiekować się domowymi przyjaciółmi: że trzeba pamiętać o karmieniu, czyszczeniu akwarium, wyprowadzaniu psów na spacer i sprzątaniu po zwierzętach. No i oczywiście wiedzą też, jak się ze zwierzętami można bawić, żeby nie zrobić im nic złego.
– No bo, proszę pani, z psem to trzeba chodzić na spacery – tłumaczył Przemek. – Ale rybek się nie wyprowadza, tylko zmienia im się czasem wodę, żeby miały czystą.
– A ja nie mam żadnego zwierzaka – żalił się Maciek. – Bo mama mówi, że mam uczulenie na sierść.
– Za to ja mam dla wszystkich niespodziankę – powiedziała pani i zdjęła zieloną serwetkę z wielkiego pakunku.
– Jejku! Co to? – pisnął Julek.
– To szklane pudło nazywa się terrarium – tłumaczyła pani. – Mieszka w nim mały żółw. Lubi jeść listki sałaty, pokrojoną marchewkę i specjalną karmę ze sklepu zoologicznego. To będzie nasz przedszkolny przyjaciel. Wszyscy będziemy się nim opiekowali, ale najpierw wymyślimy dla niego jakieś imię.
– Ja chcę go nazwać – poprosił Maciek. – Bo nie mam żadnego zwierzaka w domu. Ja myślę, że on się nazywa Teofil.
– Chyba wszyscy się zgodzimy, co wy na to? – zapytała pani.
– Tak! – zgodziły się dzieci i uważnie przyglądały się żółwiowi przez szybkę.
– A ja go będę pilnował, gdy wy pójdziecie do domu – zaproponował Julek. – Może nawet uda mi się z nim pogadać w języku żółwiowo-jeżowym?

Pytania do rozmowy:
– Jakie zwierzęta miały dzieci w domach?

– W jaki sposób opiekowały się swoimi zwierzętami?
– Jaką niespodziankę przygotowała pani w przedszkolu?

– Jak Maciek nazwał żółwia?

2. „Kto jak skacze?”– zabawa muzyczno- ruchowa – rozwijanie sprawności fizycznej.
Wykonuj ćwiczenia pokazywane przez dzieci w filmiku.
Link do zabawy: https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

3. „Wiosenne memory”– rozwij. koncentracji uwagi.
Zasady gry: Wszystkie kartoniki należy ułożyć na podłodze, stole lub łóżku obrazkami do dołu. Zalecana ilość graczy w memory to 2 osoby. Zabawa polega na zebraniu jak największej liczby par, każde dziecko odwraca 2 wybrane kartoniki i jeżeli jest to para to odkłada je na bok i gra dalej.

Pobierz: memory 1

Pobierz: memory 2

Link do gry: https://rodzicielskieinspiracje.pl/memory-do-druku-wiosna-pdf-za-darmo/

4. „ Kotek” – zabawa ruchowa z wyk. wiersza J. Wasilewskiej – zaspokojenie podstawowej potrzeby ruchu.
Rodzic/rodzeństwo czyta wiersz, a dziecko wykonuje polecenia/ ćwiczenia zawarte w wierszu.
Kotek Idzie sobie kotek mały. (Dzieci chodzą na czworakach, )
Już go łapki rozbolały. (zatrzymują się)
Miauczy kotek: miau, miau, miau. i miauczą (powtarzają onomatopeję)
Pije mleczko kotek mały. (Dziecko siedzi na piętach, trzymają ręce na podłodze)
Już wylizał spodek cały. ( głowę nisko nad podłogą.)
Mlaszcze kotek: mniam, mniam, mniam. (Powtarza onomatopeję).
Po jedzeniu pospać trzeba, ( Dziecko kładzie się na podłodze,)
Nasz koteczek głośno ziewa. (zwija się w kulkę, ziewa.)
Potem mruczy: mru, mru, mru, mru. (Powtarza onomatopeję)

5. „Piesek”– zabawa plastyczna – nauka poprawnego trzymania pędzla.
Pomaluj obrazek farbami.

Pobierz obrazek
Link do kolorowanki: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/maly-piesek/

Opracowała: Anna Tarasów, Katarzyna Skoczylińska

 

Data: 09.04.2021

Temat dnia: „ Wiejskie zwierzęta”

 

„Kto lubi biegać”- ćwiczenia gimnastyczne- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

Dziecko wykonuje ćwiczenia pokazane na filmiku, dodatkowo utrwala słowa piosenki rozpoczynającej ćwiczenia.

Link do ćwiczeń: https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U

„Kot Bazyli”- A. Tyszka- słuchanie fragmentu wiersza, rozmowa na temat zwierząt (z wyk. ilustracji), które można spotkać na wsi – utrwalenie wiadomości na temat zwierząt mieszkających na wsi oraz ich wyglądu .

Małego kotka słońce zbudziło,
Długo mu przedtem w pyszczek świeciło.
Kiedy zaspany otworzył oczy,
Prosto z koszyka ku oknu skoczył.

Świat cały mienił się kolorami,
Szły przez podwórko kaczki parami,
Kogut na płocie czyścił swe piórka.
Już był Bazyli w środku podwórka.

Przepędził kaczki, wystraszył kurki,
Indyka gonił aż do obórki.
Kiedy uciekły przed nim perliczki,
Uchyliły łapką obory drzwiczki.

Krowa machnęła groźnie ogonem,
Kiedy Bazyli spojrzał w jej stronę.
Koń kopytami groźnie zastukał:
– Czego tu maluch miauczący szuka?

Bazyli skoczył w kąt, ku drabinie,
Na daszek wspiął się po szczeblach zwinnie,
Wprost na psią budę na dół zeskoczył
I spojrzał prosto w groźne psa oczy.

Ile sił w łapach Bazyli zmykał,
Wreszcie się schował w kącie chlewika.
Miauknął na świnkę, która w chlewiku
Sąsiadek świnek miała bez liku.

Dość miał Bazyli zabaw i psot,
Był przecież z niego malutki kot!
Napił się mleka ze swej miseczki
I powędrował spotkać owieczki. (…)

Pytania do wysłuchanego utworu: Kto jest bohaterem wiersza? Co robił kot Bazyli w wierszu? Co zobaczył kot, gdy się obudził? Jakie zwierzęta zobaczył kot na wiejskim podwórku? Co zrobił kotek na końcu? Których zwierząt wymienionych w wierszu, brakuje na ilustracjach?

Pobierz: kogut

Pobierz: kot

Pobierz: kura

Pobierz: krowa

Pobierz: owca

Pobierz: pies

Pobierz: świnka

„Świnki na podwórku” – zabawa ruchowa- ożywienie organizmu.

Opis zabawy: Dziecko-świnka stoi w rogu pokoju. Na środku stoi rodzic/rodzeństwo-gospodyni. Gdy gospodyni klaśnie raz ,dziecko-świnka wychodzi z chlewika i porusza się po całym pokoju. Gdy gospodyni klaśnie dwa razy, dziecko-świnka wraca do chlewika. Zabawę powtarzamy kilka razy.

„ Ile zwierząt znajduje się na obrazku”- zabawa matematyczna- przeliczanie zwierząt, poprawne używanie określeń więcej, mniej, tyle samo (po równo)- praca z kartą pracy.

– Policz zwierzątka znajdujące się na obrazku, następnie w okienku zrób tyle kropek ile jest danych zwierząt .

–  Których zwierzątek jest najmniej, a których jest tyle samo (po równo)?

Pobierz: karta pracy

„Kaczuszki”- zabawa muzyczno- ruchowa – rozwijanie sprawności ruchowej.

Zatańcz razem z Kaczuszkami! Naśladuj ruchy wykonywane w filmiku.

Link do zabawy: https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

„Owieczka”- ćw. grafomotoryczne – rozwijanie sprawności manualnej.

Rysuj po śladzie, dorysuj owieczce brakujące części twarzy.

Pobierz: obrazek owca, grafomotoryka

 

Opr. B. Szotek, A. Tarasów

 

Data: 08.04.2021 r.

Temat dnia:  „Znam zwierzęta z wiejskiej zagrody”

 

 „W zagrodzie” S. Kraszewski– słuchanie wiersza czytanego przez rodzica- nauka skupiania uwagi na utworze literackim.

Piesek szczeka: Hau, hau, hau.

Kotek miauczy: Miau, miau, miau.

Kura gdacze: Ko, ko, ko.

Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: Gę, gę, gę.

Owca beczy: Be, be, be.

Koza meczy: Me, me, me.

Indor gulgocze: Gul, gul, gul.

Krowa ryczy: Mu, mu, mu.

Konik parska: Prr, prr, prr.

A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.

 

Następnie dziecko powtarza wraz z rodzicem wierszyk. Jest to doskonały sposób na ćwiczenie narządów artykulacyjnych. Poniżej znajduje się obrazek, na którym są zwierzęta mieszkające w gospodarstwie domowym. Rodzic czyta wierszyk, a dziecko naśladując odgłosy zwierząt szuka czy występują one na obrazku.

Na końcu rodzic pyta: – Jakiego zwierzątka nie ma na obrazku?

Można zabawić się z dzieckiem w przeliczanie poszczególnych zwierząt.

– Ile owieczek widzisz na obrazku?

– Ile kurek jest na obrazku?   itd.

Pobierz: zdjęcie „Zwierzęta na wsi”

„Naśladuj zwierzątka”- zab. ruchowa z wykorzystaniem kart ruchowych.

Dziecko losuje kartę ze zwierzątkiem, a następnie wykonuje polecenie przeczytane przez rodzica.

Pobierz: kaczka

Pobierz: koń

Pobierz: koza

Pobierz: krowa

Pobierz: kura

Pobierz: świnka

Pobierz: zając

„Zwierzęta na wsi”- oglądanie fimu o zwierzętach mieszkających na wsi- utrwalanie wiedzy tj. gdzie mieszkają, co jedzą, co nam dają zwierzęta z gospodarstwa. Poprzez rozwiązywanie zadań zawartych w filmie dziecko rozwija spostrzegawczość wzrokową oraz umiejętność przeliczania.

https://youtu.be/CpcmvJTO5G4

„Gdzie mieszka zwierzątko”- zabawa ruchowa z piłką- rozwijanie umiejętności chwytu i  rzutu, utrwalanie zwierząt ze wsi.

Dziecko stoi na dywanie. Rodzic wymienia nazwę zwierzęcia i rzuca piłkę. Jeśli rodzic wypowie nazwę zwierzęcia mieszkającego na wsi dziecko ma chwycić piłkę, jeśli poda inne zwierzę – dziecko nie może piłki złapać. (mieszkające na wsi np.- krowa, koń, świnka, owca; nie mieszkające na wsi np.- papuga, słoń, wąż, wiewiórka).

,,Paluszki jak zwierzęta”- zabawa paluszkowa- rozwijanie sprawności rąk oraz pamięci odtwórczej.

Na początku tej zabawy rodzic pokazuje dziecku otwartą dłoń ze wszystkimi palcami. Potem, drugą ręką, przygina odpowiednie palce kciukiem i palcem wskazującym, zgodnie z  wypowiadanymi wersami, aż nazwie po kolei wszystkie palce.

 

Każdy mój paluszek

w zwierzątko zmienić muszę.

Gruby, okrągły kciuk

w owczarka zamienię tu.

Ten wskazujący to koń,

po łące goń go goń.

Środkowy jak krówka jest

mleczko dawać chce.

Serdeczny to stara koza,

zaprzęgnę go do wozu.

A mały paluszek …. beee,

w owieczkę zamienił się

„Krowa”- pr. plastyczna- usprawnianie manualne, rozwijanie pomysłowości plastycznej.

Rodzic pomaga dziecku odrysować dłoń, następnie dziecko wycina, koloruje i ozdabia sylwetę tworząc postać krowy. Może wszyscy członkowie rodziny odbiją swoją dłoń , a  dziecko stworzy rodzinę krówek.

Pobierz obrazek

 

Opracowała: Beata Szotek, Anna Tarasów.

 

Data: 07.04.2021

Temat dnia: „ Zwierzęta na wsi”

 

„Stary Donald farmę miał”- osłuchanie z piosenką- poznanie słów i melodii (próba naśladowania odgłosów zwierząt)- rozwij. słuchu i pamięci. Rozmowa n/t zwierząt występujących w piosence oraz ich wyglądu.

Pobierz tekst 1

Pobierz tekst 2

Link do piosenki i filmiku : https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA (pierwsza piosenka)

Pytania: Jak ma na imię właściciel farmy? Jakie zwierzątka występowały w piosence? Jakie odgłosy wydaje krowa? Jakie odgłosy wydają kury?

„Traktorem czy konno?”- zabawa ruchowa – ożywienie organizmu.

Opis zabawy: Dziecko poruszają się po pokoju w dowolny sposób. Na sygnał rodzica (jedno klaśnięcie) zamienia się w traktor, na dwa klaśnięcia – w konia. R. często zmienia sygnał  (na zmianę), by zmobilizować dziecko do koncentracji uwagi.

„Dopasuj ogonek”- praca z kartą pracy, rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Dopasuj i połącz ogonek do odpowiedniego zwierzątka.

Pobierz: karta pracy

Link do pobrania: https://kwiecien.academy/wies-karty-pracy-zestaw-1/

„Kacze piórko”- ćw. oddechowe – zwiększanie pojemności płuc.

Opis ćwiczenia: Dziecko kładzie na ręce piórko/ kawałek kartki/gazety, następnie zdmuchuje piórko/ kartkę z całej siły, obserwując gdzie poleci. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, zmieniając ręce (raz prawa, raz lewa).

„Zwierzęta”- zabawa ruchowo – naśladowcza – zaspokojenie podstawowej potrzeby ruchu.

Opis zabawy: Dziecko biega  po pokoju. Na hasło R., np. kury – dziecko zatrzymuje się, macha skrzydłami i gdacze. R. podaje nazwy różnych zwierząt, np. koń, pies – dziecko wykonuje odpowiednie ruchy i wydaje odpowiednie dźwięki.

„ Na wsi”- kolorowanka – nauka poprawnego trzymania kredki.

Pokoloruj obrazek:

Pobierz: kolorowanka

Link do pobrania: https://kwiecien.academy/wies-karty-pracy-zestaw-1/

Opracowały:  B. Szotek, A. Tarasów

__________________________________________________________________________________________________________________________________

Data: 06.04.2021

Temat dnia: „Wiosna na wsi”

 

„Co słychać na wsi?”– słuchanie wiersza W. Chotomskiej- wdrażanie do uważnego słuchania utworu czytanego przez rodzica. Zapoznanie dzieci z wyglądem niektórych zwierząt mieszkających w gospodarstwie domowym.

„Co słychać na wsi?” W. Chotomska

Co słychać? – Zależy- gdzie.

Na łące słychać: – Kle- kle!

Na stawie: – Kwa- kwa!

Na polu: – Kraaa!

Przed kurnikiem:- Kukuryku!

– Ko-ko-ko-ko! –w kurniku.

Koło budy słychać: – Hau!

A na progu: – Miau..

A co słuchać w domu,

Nie powiem nikomu!

 

Pytania:

– O czym jest ten wiersz?

– Co słychać na łące?

– Co słychać nad stawem?

– Jakie zwierzę słuchać w kurniku, a jakie obok budy?

– Jakie zwierzę siedzi na progu?

Za każdym razem rodzic prosi dziecko , aby pokazało wymienione zwierzątko znajdujące się na ilustracji.

Pobierz: bocian

Pobierz: kaczka

Pobierz: wrona

Pobierz: kogut

Pobierz: kura

Pobierz: pies

Pobierz: kot

 

Rodzic zadaje dziecku pytania: -Jakie zwierzątka można hodować w domu? Może dziecko ma jakieś np. chomik, papuga, rybki itp. Omawiamy z dzieckiem jakie odgłosy wydaje zwierzątko, a może w ogóle go nie słychać (np. rybki, żółw).

„Rozmowa zwierząt”- zabawa ruchowo- naśladowcza z elementem ortofonicznym na podst. wiersza „Co słychać na wsi?”.

Dziecko losuje obrazek ze zwierzątkiem z wiersza. „Bocian”- chodzi powoli z nogi na nogę, co pewien czas stoi na jednej nodze i mówi: „Kle, kle, kle”; „Pies”- porusza się na czworakach i naśladuje szczekanie psa: „Hau, hau, hau”; „Kaczka’- porusza się w przysiadzie powoli kołysząc się na boki: „Kwa, kwa, kwa”; „Kogut”- dziecko wchodzi np. na fotel, wysoko podnosi głowę i naśladuje piejącego koguta: „Kukuryku”; „Kot”- porusza się powoli, zwija się w kłębek, ociera się meble- naśladując ruchy kota, miauczy: „Miau, miau, miau”

„Co to za zwierzątka?”- dydaktyczna- utrwalanie wyglądu zwierząt z gospod. domowego, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej podczas układania kolorowych obrazków na ich cieniach.

Dziecko przygląda się obrazkowi czarno-białemu (cień zwierząt).

Rodzic pyta : – jakie zwierzęta są na obrazku? (pies, kogut, kaczka). Następnie pokazuje obrazki kolorowe, dziecko dopasowuje je do ich cienia.

Pobierz: piramida – zwierzęta

Pobierz: kura i kaczka

Pobierz: piesek

„Gdacze kura- ko-ko-ko”- ruchowo-muzyczna przy piosence- czerpanie radości z  zabawy podczas słuchania piosenki. Dziecko podczas refrenu piosenki porusza się naśladując spacerującą kurę.

https://youtu.be/QPqALIknKwY

„Kaczka”- puzzle- obrazek do kolorowania- usprawnianie manualne, poprawne trzymanie kredki.

Pobierz: puzzle – kaczka

„Poznaję i naśladuję zwierzęta”– zab. rozwijająca spostrzegawczość , utrwalanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta mieszkające na wsi, m.in.: kura, krowa, kaczka, pies, indyk i wiele innych.

https://youtu.be/3oE8dF4HPAE

 

Opracowały: Beata Szotek, Anna Tarasów

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Data: 02.04.2021

Temat dnia: „Wielkanoc”

1. „O kurce, która zapomniałaby o tradycji”– słuchanie opowiadania M. Szeląg, rozmowa n/t zwyczaju malowania jajek na Wielkanoc – kultywowanie tradycji , rozwijanie zainteresowań czytelniczych w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”.

„O kurce, która zapominałaby o tradycji”  Marlena Szeląg

Słońce tego dnia odważnie przedzierało warstwę chmur, a jego promienie ogrzewały wymarzniętą
po zimie ziemię. I choć już niespełna miesiąc temu zniknęły ostatnie śniegi, a na wierzbach pojawiły się kotki, to dopiero ten dzień przyniósł prawdziwe ocieplenie. Wiejską dróżką wijącą się pomiędzy pastwiskami, polami i łąkami, wesoło podśpiewując, maszerował tego dnia młodziutki suseł Sylwek, który niedawno obudził się z zimowego snu. Szedł dość długo i poczuł się zmęczony. Rozejrzał się wokół i zauważył wysoką lipę. Postanowił do niej podejść na odpoczynek. Gdy zbliżył się nieco do drzewa, spostrzegł siedzącą pod nim smutną kokoszkę i rozsypane wokół niej jajka.
– Cześć, jestem Sylwek. Co ci się stało? – zapytał z ciekawości suseł.
– Ja, ja… nie wiem. Nic nie wiem, bo nic nie pamiętam! Bardzo boli mnie głowa, mam ogromnego guza! – rzekła przestraszona, obolała kurka i zapłakała.
– Zaraz, zaraz, nie płacz. Pomogę ci… – rzekł suseł serdecznym tonem i zabrał się do zbierania rozsypanych na ścieżce kolorowych jajek. Wrzucał je z powrotem do białego koszyka z żółtą wstążką.
– Może ty wiesz, kim jestem i co tu robię? – zapytała kokoszka głosem pełnym nadziei. – Niestety nie wiem, ale czekaj… Nie martw się! Jak razem pomyślimy, to na pewno coś wymyślimy! W końcu… co dwie głowy, to nie jedna! – pocieszył kokoszkę Sylwek i zaczął drapać się po czole, myśląc, co mogło się stać. Wyjął ze swojej torby wielką lupę i przeglądał z wielką dokładnością ścieżkę w poszukiwaniu czegoś, co pomogłoby rozwiązać zagadkę.
– Już wiem! To jest przyczyna całego zajścia! – suseł podskoczył z radości i wskazał na wystający gruby korzeń lipy. Wyjaśnił, że prawdopodobnie nieuważna kurka potknęła się o niego i przewróciła. Stąd guz na głowie, utrata pamięci i rozsypane na ścieżce jajka.
– Masz rację, coś mi się przypomina. Tak, potknęłam się o niego i uderzyłam o ten tu kamień – zaczęła sobie przypominać kokoszka.
– Szłam, o tamtędy, z koszykiem tych jajek, ale dokąd szłam? Tego już nie pamiętam… – kurka znów posmutniała.
– Ty, popatrz! Popatrz na te jajka! One są dziwnie kolorowe! Przecież nie ma takich jajek. Ktoś musiał je pomalować! – krzyknął suseł.
– Ale po co komu pomalowane jajka? – zdziwiła się kurka.
– Tego nie wiem, ale się dowiem. Czekaj, pomyślmy troszeczkę – to mówiąc, suseł znowu zasępił się i zatopił w rozmyślaniach., ale mimo że długo myślał, nic nie przychodziło mu do głowy.
– Witajcie, moi przyjaciele! Co tak dumacie pod tym drzewem?! – ukłonił się zając, który pojawił się nie wiadomo skąd.
– Cześć, próbujemy rozwikłać zagadkę podróży kurki i tajemnicę kolorowych jajek – odrzekł suseł.
– Przecież to proste! To są pisanki. Przed Wielkanocą maluje się jajka, żeby były kolorowe. To taka pradawna tradycja. Kolorowe jajko jest symbolem świąt. – Aaa, teraz pamiętam! Już wszystko sobie przypomniałam!
– wykrzyknęła uradowana kurka i opowiedziała całą historię. Wczoraj wieczorem malowała jajka, żeby dzisiaj rozdać je zwierzętom, które prosiły ją o pomoc w ich ozdabianiu.
– Pewnie czekają na pisanki, a ja już jestem spóźniona. Będą zasmuceni, jeśli dziś im ich nie dostarczę. Nie będą mogli świętować Wielkanocy! Muszę czym prędzej rozdać je przyjaciołom, żeby tradycji stało się zadość. Pomożecie mi?
– zapytała kokoszka swoich nowych znajomych. I tak we troje roznosili barwne jajka aż do samego zmierzchu. – Rozdaliśmy wszystkie pisanki. Niestety kurko, dla ciebie zabrakło… Nie została ani jedna… Część stłukła się podczas twojego porannego upadku… – zasmucił się suseł.
– To nic! – powiedziała kokoszka i dodała – zaraz nowe pomaluję i siebie oraz was nimi obdaruję!
– A ja ci chętnie pomogę! – skoczył zając z radości.
– Ja też się przyłączę, choć nigdy jajek nie malowałem i świąt w ten sposób nie świętowałem! – powiedział zachwycony suseł. Zwierzęta w domu kurki malowały jajka pół nocy, dobrze się przy tym bawiąc. A rano zasiedli razem do wielkanocnego śniadania, które przygotowała kokoszka w podzięce za pomoc. Na stole nie zabrakło oczywiście barwnych pisanek, które tak skrzętnie cała trójka ozdabiała kilka godzin temu.
– Tradycja to dobra rzecz! Kultywując ją, można się dobrze bawić i razem spotkać. To takie ożywianie na chwilę pradawnych zwyczajów. Od dziś i ja będę w ten sposób obchodził Wielkanoc! – powiedział szczęśliwy suseł, trzymając w łapce pomalowaną niezdarnie przez siebie pisankę.


Pytania : Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: Kogo podczas wiosennego spaceru naspotkał suseł Sylwek? Co się przytrafiło kokoszce? Kto pomógł rozwikłać zagadkę kolorowych jajek? Jak nazywały się kolorowe jajka, które rozsypała kurka? Czego symbolem jest pisanka? Po co kurka niosła kolorowe jajka? Kto pomógł jej w roznoszeniu jajek? Dlaczego dla kurki zabrakło pisanek? W jaki sposób zwierzęta rozwiązały ten problem? Kto zasiadł do świątecznego śniadania w domu kurki? Co postanowił suseł Sylwek, gdy trzymał w łapce pisankę, i dlaczego?

2. „Zajączki do norki”– zabawa ruchowa – ożywienie organizmu oraz zaspokojenie podstawowej potrzeby ruchu.

Opis zabawy: Dziecko-zajączek biega pomiędzy rozłożonymi na podłodze obręczami/kocami. Na klaśnięcie rodzica/rodzeństwa zajączek wskakuje do obręczy/koca-norek. W celu urozmaicenia zabawy rodzic/ rodzeństwo może zabierać po jednej obręczy/kocu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. „ Wielkanocne dobble- bystre oczko”– rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Link do pobrania gry: https://panimonia.pl/2021/03/30/wielkanocne-zabawy-dla-przedszkolakow/

4. „Dźwięki wysokie i niskie W PODSKOKACH”– rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowo- słuchowej, rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

Link do gimnastyki: https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

5. „ Pomóż Zajączkowi dotrzeć do koszyczka”– ćw. labiryntowe- ćwiczenia koncentracji uwagi. Pobierz: labirynt

Opracowały: Anna Tarasów, Beata Szotek

___________________________________________________________________________________________________

Data: 01.04.2021 

Temat dnia: „Świąteczny czas”

„Wielkanocne zagadki”– rozwiązywanie zagadek słownych M. Szeląg- rozwijanie procesów myślowych, utrwalanie słownictwa związanego ze świętami Wielkanocnymi.

Rodzic czyta zagadkę:

Słodkim lukrem jest polana
Na Wielkanoc jest podana. (babka wielkanocna)

W nim baranek i pisanki,
Wielkanocne niespodzianki.
W nim też kurczak się ukrywa,
Jak ten koszyk się nazywa? (koszyczek wielkanocny)

Na Wielkanoc jajka zdobię,
Różne szlaczki na nich robię.
Dodam także naklejanki
I tak z jajek są… (pisanki)

„Wyścig z pisanką”– zabawa ruchowa – bieżna- rozwijanie zwinności.
Dziecko porusza się w rytmie wybijanym przez rodzica (można rytmicznie klaskać) , gdy usłyszy hasło: „Pisanki!”- kładzie się na podłodze na plecach i zaczyna się turlać raz w jedną raz w drugą stronę. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

„Koszyczek Wielkanocny”– pr. plastyczna- kolorowanie i ozdabianie koszyczka wg własnego pomysłu- obrazek znajduje się w karcie pracy na stronie 23 (jeśli książka nie została odebrana z przedszkola- dziecko ozdabia obrazek znajdującym się poniżej). Do ozdabiania wykorzystujemy dostępne w domu materiały np. skrawki gazet, koraliki, bibuła itp. Pobierz: Koszyczek do kolorowania

 

„Zbieramy pisanki”– zab. ruchowa z elementem skłonu- rozwijanie sprawności fizycznej oraz spostrzegawczości wzrokowej.
Rodzic rozrzuca na podłodze ok. 10 różnej wielkości jajek (wycinamy z gazety, rysujemy). Zadaniem dziecka jest pozbieranie wszystkich jajek w jak najszybszym czasie. Dziecko zbierając jajka liczy w dostępnym zakresie.
„Zabawa taneczna dla dzieci”- rozwijanie zmysłu słuchu i pamięci odtwórczej podczas pokazywania treści piosenki.
https://youtu.be/izQ5IAmTaFA

 

„Zaprowadź zająca do marchewki”– labirynt- ćwiczenie sprawności rąk. Pobierz: labirynt 

 

„Skaczące zajączki”– zabawa ruchowa z elementem podskoku- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.
Rodzic podaje hasło: „Zajączki na łąkę!”- wówczas dziecko porusza się naśladując skaczącego zajączka; gdy rodzic klaszcze w dłonie – dziecko-zajączek zatrzymuje się i siada na podłodze w siadzie skrzyżnym i czeka aż znów rodzic poda hasło: „Zajączki na łąkę!. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

Opracowały: Beata Szotek, Anna Tarasów

______________________________________________________________________________________________________________

Data: 31.03.2021

Temat dnia: „Wielkanoc tuż, tuż”

1. „Pisanki, kraszanki, skarby Wielkanocne”– osłuchanie z piosenką, zapoznanie z melodią oraz słowami piosenki (próba śpiewu refrenu)- rozwijanie poczucia rytmu.

Tekst:
Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
Wielkanocni goście czasu nie tracili 
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Link do filmiku/piosenki oraz tekstu: https://miastodzieci.pl/piosenki/pisanki-kraszanki/

2. „Ćwiczenia gimnastyczne– rozwij. ogólnej sprawności fizycznej.

– „Idą kaczuszki” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Dziecko spaceruje w różnych kierunkach po pokoju. Na zapowiedź: Idą kaczuszki – dziecko poruszają się z podkurczonymi palcami stóp, obciążając zewnętrzne krawędzie. Po chwili wraca do zwykłego marszu. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.

– „Marsz” – zabawa uspokajająca. Dziecko maszerują dookoła pokoju, na przemian krokiem zwykłym i ze wspięciem na palce.

3. „Co się tam ukryło?”– puzzle on- line –rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Zapraszamy do układania!

Link do puzzli- https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2e44c10746c0

4. „Zbieramy rozsypane jajka”– zab. ruchowa (utrwalenie nazewnictwa związanego z orientacją przestrzenną)- rozw. orientacji i wyobraźni przestrzennej.

Opis zabawy: Przed zabawą rodzic rozmieszcza w różnych miejscach w pokoju kolorowe jajka (papierowe sylwety/piłeczki). Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie piosenki wybranej przez dziecko. Gdy muzyka cichnie, szukaja ukrytych sylwet pisanek/ piłeczek. Wznowienie piosenki ponownie przywołuje dziecko do marszu. Gdy wszystkie pisanki zostaną odnalezione, dziecko siada na dywanie, następnie przelicza swoje pisanki i mówi, gdzie je znalazło, np. na półce, pod stołem, na krześle, obok drzwi, za misiem, przed lalą, na parapecie, między kwiatami.

5. „Jajko”– rozwiązanie zagadki słowno- obrazkowej M. Szeląg z wyk. ilustracji.

Jajko Na wsi je znajdziesz w każdym kurniku,
a na Wielkanoc w świątecznym stroiku.
Dobre na twardo, na miękko, smażone,
pisanką się staje, gdy jest zdobione.

Opracowały: Anna Tarasów, Beata Szotek

_______________________________________________________________________________________________

Data: 30.03.2021 r.

Temat dnia: „Zabawy z pisanki”

„Zabawy z kolorowymi pisankami”- zabawa matematyczna– rozwij. umiejętności klasyfikacyjnych i w przeliczaniu liczebności zbiorów w zakresie 5.

Rodzic wycina sylwety jajek z dostępnych materiałów np. z gazety, kolorowego papieru.

Można też narysować na białym papierze i ozdobić różnymi wzorkami. Wszystkie sylwety jajek mieszamy np. w pojemniku czy misce. Przygotowujemy 5 pętelek (zbiory) np. ze sznurka czy drutu, można też przygotować 5 talerzyków papierowych. Dziecko losuje po jednym jajku i próbuje układać je wg własnego pomysłu. Rodzic może delikatnie naprowadzać dziecko, w jaki sposób należy grupować jajka (wg wzorków, kolorów). Dziecko układa takie same jajka w odpowiedniej pętelce i przelicza (jeden, dwa, trzy, cztery, pięć). Zadajemy pytanie: których jajek jest najmniej?; których jest najwięcej? Dlaczego układasz je razem na talerzyku? (bo są takie same).

Pobierz: 1 jajko żółte

 Pobierz: 2 jajka w kwiatki

Pobierz: 3 jajka niebiesko-żółte

Pobierz: 4 jajka w kropki

Pobierz: 5 jajek zielonych

Można też wykorzystać obrazki zamieszczone poniżej.

Pobierz: jajka do kolorowania

„Kurczaki do kurnika”- zab. ruchowa z elementem przysiadu- zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu.

Dziecko- kurczątko porusza się swobodnie po dywanie, na hasło : kurczaki do kurnika!- dziecko kuca w wyznaczonym przez rodzica miejscu (np. za fotelem). Zabawę powtarzamy kilka razy.

„Moja pisanka”- rysowanie po śladzie pisanki- rozwijanie sprawności manulanych.

Pobierz: pisanka do rysowania

„Złap pisankę”– zab. z elementem rzutu- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Będzie potrzebna mała piłeczka. Dziecko siedzi na dywanie, a rodzic rzuca do niego piłkę. Dziecko ma odrzucić piłkę do rodzica. Następnie czynność rzucania i chwytania powtarzamy, gdy dziecko stoi.

„Pisanka ze sznurka”- zabawa manipulacyjno- konstrukcyjna- rozwijanie pomysłowości przestrzennej.

Dziecko próbuje ułożyć ze sznurka (wełny) kształt owalu. W środku układa wzorki np. z zapałek, koralików, guzików itp.

Opracowały: Beata Szotek , Anna Tarasów

______________________________________________________________________

Data: 29.03.2021

Temat dnia: „Wielkanocny stół”

1.„Wielkanocny stół”- słuchanie wiersza M. Szeląg, zapoznanie z pojęciem: „tradycja”, rozmowa na temat tradycji wielkanocnych z wykorzystaniem ilustracji.

Wielkanocny stół już obrusem nakryty,
w rzeżuszce baranek cukrowy ukryty.
Na środku święconka, a w niej pisanki
– jajka zdobione we wzorki i plamki.

W wazonie świątecznie się prezentują
bazie, co kotki swe pokazują.
Już na talerzach kiełbasa biała,
zalana barszczem jest prawie cała.

A tam mazurek – wypiek świąteczny,
posyła babie ukłon serdeczny.
Tuż obok talerz – jajka w nim siedzą,
wraz z życzeniami bliscy je zjedzą…

Już na śniadanie goście przybyli
– na stole symbole tradycji odkryli.

Pytania: O jakim święcie jest mowa w wierszu? Czym nakryty był stół? Co znajdowało się na świątecznym stole? Po co na święta Wielkanocne szykuje się jajka? Jak myślisz, co to jest tradycja? Czy według ciebie jest ważna, dlaczego? Jakie znasz inne tradycje związane z Wielkanocą, o których nie było mowy w wierszu?

2.„Wierzbowe gałązki”- zabawa ruchowa – zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu

Opis zabawy: Rodzic układa na dywanie skakankę/sznurek są to wierzbowe gałązki. Dziecko spacerują po pokoju, następnie na sygnał rodzica (klaśnięcie) szybko gromadzi się obok  skakanki/ sznurka, kucając po jednej lub drugiej stronie (w ten sposób powstają gałązki wierzbowe). Zabawę powtarzamy kilka razy.

3.„Bazie”- kolorowanie obrazka konturowego- nauka poprawnego trzymania kredki

Do pobrania: kolorowanka bazie

4.„Jajeczka do święconek”- zabawa ruchowa- ożywienie organizmu

Opis zabawy: Rodzic rozkłada na podłodze obręcz hula-hoop/koc – są to święconki. Dzieci-pisanki poruszają się po pokoju w rytmie piosenki wybranej przez rodzica. Podczas przerwy w muzyce dziecko musi schować się w święconce (hula-hoop/kocu). Zabawę powtarzamy kilka razy.

Opracowały: Beata Szotek, Anna Tarasów

Data: 09.10.2020

Temat: „Dzień jeża”

1. „A to jeż” – słuchanie piosenki, nauka refrenu piosenki – rozwijanie zainteresowań muzycznych

https://www.youtube.com/watch?v=TqE_NvLWigE

I. Taki las wielki las, wielki że aż strach.
Z rudych drzew ściany ma, z rudych liści dach.
W lesie szmer, w lesie szum, coś tam stuka wciąż.
Może to dziki smok, może wielki wąż!

Ref: Skacze coś jak piłka, całe w burych szpilkach.
Toczy się jak kulka, cała w liści piórkach.
Skacze coś jak piłka, całe w burych szpilkach.
Idzie poprzez jesień, wrzosy w kolcach niesie.

II. Biegnę więc, biegnę więc, biegnę ile tchu.
Może tam schowam się, może lepiej tu.
Wkoło szmer, wkoło szum, coś tam stuka wciąż.
Coś jest tuż obok mnie, czy to smok czy wąż?

Ref: A to jeż jak piłka, cały w burych szpilkach.
Toczy się jak kulka, cały w liści piórkach.
A to jeż jak piłka, cały w burych szpilkach.
Idzie poprzez jesień, wrzosy w kolcach niesie.


2. „Jeżyk” – zabawa ruchowa z elementami czworakowania –rozwijanie sprawności fizycznej, doskonalenie cech motorycznych

Rodzic pyta: Czy wiesz, jakie zwierzę zasypia w kopczyku z liści? Proponuję zabawę w przygotowujące się do zimy jeże. Dziecko chodzi na czworakach i przesuwa przed sobą listki, raz prawą, raz lewą ręką. Po chwili wykonuje siad skrzyżny, układa listek na głowie. Ćwiczenie należy powtórzyć wielokrotnie.

3. ,,Jeż” – układanie puzzli – doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej

Dziecko ma przed sobą puzzle – sylwetka jeża jest podzielona na trzy części. Gdyby dziecko miało kłopot ze złożeniem obrazka, rodzic podchodzi, układa puzzle, pokazuje całość dziecku i rozsuwa kawałki, aby ono mogło je złożyć w całość.

Do pobrania: Obrazek do pocięcia i ułożenia_Jeżyk

4. „W środku koła siedzi jeż” – zabawa dywanowa – rozwijanie sprawności ruchowej

Członkowie rodziny siedzą w kręgu na dywanie, jedna osoba zostaje „jeżem”, który wchodzi do środka koła. Wszyscy wypowiadają słowa rymowanki: W środku koła siedzi jeż, Co on zrobi, to my też… Po tych słowach, wybrany „jeżyk” wykonuje ruch lub gest, który naśladują pozostali (np. klaskanie, podskoki itp.). Następnie wszyscy powtarzają dalej słowa wierszyka: Kogo jeż zawoła, ten wejdzie do koła… W tym czasie „jeż” zaprasza kolejną osobę na swoje miejsce.

5. „Kolce jeża” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat wyglądu oraz zwyczajów jeży – rozwijanie umiejętności słuchania, rozumienia i odpowiadania na zadane pytanie

Dziecko wspólnie z rodzicem ilustrują treść wiersza za pomocą ruchu. Następnie rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające jeża i opowiada o nim: o jego wyglądzie, pożywieniu (są to głównie: dżdżownice, chrząszcze, ślimaki, owady, ptasie jaja, rzadziej owoce opadłe z drzewa), miejscach bytowania (głównie: lasy, zarośla, leśne parki, ogródki przydomowe) oraz trybie życia (żeruje w nocy, jesienią gromadzi zapasy, intensywnie żerując, zimą hibernuje – bardzo głęboko śpi).

,,Kolce jeża” Marlena Szeląg

Czy wy może o tym wiecie,        – dziecko wyciąga ręce przed siebie (wewnętrzną stroną dłoni do
góry)

że jeż kolce ma na grzbiecie?     – odwraca się, schyla, wskazuje rękoma na plecy

A te kolce dla ochrony,                – pokazuje wyprostowane palce wskazujące

przed intruzem do obrony!         – zakrywa twarz dłońmi.

I gdy idzie groźny zwierz,         – maszeruje w miejscu, rękoma naśladując paszczę groźnego zwierza

kolców kulką jest nasz jeż!        – kładzie się na podłodze, zwijając się w kulkę (chowa głowę)

 Po przeczytaniu wiersza rodzic pyta:
– O jakim zwierzęciu opowiadał wiersz?
– Jak wyglądał przedstawiony w wierszu jeż?
– Po co jeżowi potrzebne są kolce?

6. „Jeżyk” – zabawa plastyczna (odbijanie dłoni na sylwetce jeża) inspirowana wierszem „Kolce jeża” M.Szeląg – rozwijanie sprawności manualnej

Do pobrania: Karta pracy_Jeżyk

gotowa praca plastyczna

Opracowała: Paulina Rodak

Data: 08.10.2020

Temat: „Jesienna przygoda”

1. „Zwierzęta” – rozwiązywanie zagadek – rozwijanie myślenia i wyobraźni

Miodek jada na śniadanie, w gawrze swoje ma mieszkanie.
Bardzo duży z niego zwierz – o kim mówię, chyba wiesz?!  (niedźwiedź)

Jest to dzika leśna świnka, niech się boi jej dziecinka!
Las poryty wszędzie będzie, gdzie odnajdzie swe żołędzie. (dzik)

Ruda cała jak marchewka, skacze po gałęziach drzewka. (wiewiórka)

Mieszka w parku oraz w lesie, na swym grzbiecie kolce niesie.
W stosie liści zimą śpi i o ciepłych nocach śni.      (jeż)

2. „Opowiedz bajkę o…” – rozwijanie mowy i myślenia

Dziecko losuje z worka kolejne obrazki zwierząt i układa o wylosowanym zwierzęciu kilka zdań.

Do pobrania: Fotografie zwierząt leśnych

3. „Sarenka” – słuchanie wiersza Hanny Zdzitowieckiej, rozmowa na temat wiersza – rozbudzanie zainteresowań czytelniczych

Wiewiórka zaśnie w dziupli,
jeż się w liście zagrzebie,
śpią smacznie nietoperze
przytulone do siebie.

Gdy śnieg ziemię przysypie,
gdzie się kryje sarenka?
Nie ma gniazdka ni norki,
byle szmeru się lęka…

Domem sarny – las cały,
gęste krzaki – posłaniem,
a leśniczy stóg siana
ustawi na polanie.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

O jakich zwierzętach opowiada wiersz?
Które z nich będą spały zimą?
Jakie zwierzę nie będzie wtedy spało?
Co będzie jadała sarna w zimie?
Kto jej pomoże?4. „Spadające liście” – ćw. grafomotoryczne – rozwijanie koordynacji wzrokowo–ruchowej
Do pobrania: Karta pracy_Spadajace liście5. „Jesienna kolorowanka” – zabawa plastyczna – rozwijanie sprawności manualnej
Do pobrania: Jesienna kolorowanka6. „Jesienne pary” – zabawa dydaktyczna z loteryjką obrazkową – rozwijanie pamięci wzrokowejOpis zabawy: Rodzic lub dziecka rozcina obrazki, miesza, rozkłada na stole odwrócone obrazkiem do spodu (najlepiej ułożyć w 2 rzędach lub w szachownicę).  Kolejno na przemiennie rodzic i dziecko losują po dwa obrazki. Jeśli uda się odsłonić dwa jednakowe, czyli parę – nazywa ją i zabiera. Jeśli nie ma pary to z powrotem odstawia i zapamiętuje miejsce położenia  obrazków. Na koniec liczymy, ile każdy zdobył par obrazków.
Do pobrania: Loteryjka obrazkowa_Jesienne paryOpracowała: Paulina Rodak

Data: 07.10.2020

Temat: „Jesienna przygoda”

,,Odgłosy ptaków”- zabawa ortofoniczna oraz matematyczna – doskonalenie aparatu mowy, poznanie dźwięków wydawanych przez poszczególne ptaki, zaciekawienie dziecka światem przyrody, rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 3

Odtwarzacz muzyki
00:00
00:00
Używaj strzałek do góry/do dołu aby zwiększyć lub zmniejszyć głośność.

Rodzic prosi dziecko, by usiadło wygodnie i zamknęło oczy oraz posłuchało. Następnie odtwarza nagrania ptasich odgłosów (kukułki, bociana, dzięcioła, gołębia i wróbla). Przedszkolak z uwagą słucha i próbuje nazwać „właściciela” wydawanego dźwięku.

Następnie dziecko maszeruje po pokoju słuchając śpiewu ptaków

https://www.youtube.com/watch?v=48b3Kwuaz6I

Na hasło “dzięcioł” zatrzymuje się i miarowo klaszcząc wypowiada: ,,stuk, puk, stuk, puk”.
Kiedy usłyszy śpiew ptaków ponownie – maszeruje.
Na hasło “kukułka” zatrzymuje się.
Rodzic mówi liczbę od 1 do 3, dziecko mówi: kuku – dokładnie tyle razy, równocześnie przelicza na palcach.

Chętne przedszkolaki mogą zapoznać się bliżej ze śpiewem ptaków, korzystając ze strony: https://www.glosy-ptakow.pl/

DZIECIOL DUZY Dendrocopus major fot. Cezary Korkosz

2. „Jesienna pogoda” – zabawa ruchowa – rozwijanie sprawności ruchowej, zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka

3. „Pomóż zwierzętom dojść do ulubionych przysmaków” – praca z kartą pracy – ćw. grafomotoryczne – rozwijanie koordynacji wzrokowo–ruchowej

Do pobrania: Karta pracy_Pomóż zwierzętom

4. „Jesienne drzewo” – zabawa plastyczna – poznawanie różnych technik plastycznych, Doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi narzędziami i materiałami plastycznymi

Dziecko maluje swoją dłoń brązową farbą i odbija na białej kartce A4 pionowo. Następnie korzystając z jesiennych barw, moczy w nich patyczek do uszu i odbija na kartce „liście”.

5. „Śpiew ptaków” – relaksacja – redukowanie napięcia mięśniowego, odcięcie się od bodźców negatywnych

https://www.youtube.com/watch?v=9INVrVQRpus

Dziecko wygodnie kładzie się na dywanie i wsłuchuje w śpiew ptaków.

Opracowała: Paulina Rodak

Data: 06.10.2020

Temat: „Jesienna przygoda”

1. „Jesienne zabawy” – zestaw zabaw ruchowych – rozwijanie sprawności fizycznej, doskonalenie cech motorycznych

Zabawa orientacyjno- porządkowa: ,,Duże i małe listki”
Dziecko biega w rytm dowolnej muzyki. Na hasło – DUŻY LIŚĆ- wyciąga się w górę, na hasło – MAŁY LIŚĆ – przykuca.

Ćwiczenie ramion: ,,Drzewo na wietrze”
Dziecko stoi w małym rozkroku, ramiona uniesione w górę. Wykonuje skłony w bok, skręty, skrętoskłony- imituje ruch gałęzi na wietrze

Zabawa z elementem czworakowania: ,,Jeż wśród liści”
Dziecko chodzi na czworakach. Na umówiony sygnał zatrzymuje się i przechodzi do leżenia na plecach. Wykonuje swobodne ruchy rękami i nogami uniesionymi w górę- jeż bawi się wśród liści.

Zabawa z elementem równowagi: ,,Stań jak grzybek”
Dziecko poruszają się swobodnie. Na hasło- STAŃ JAK GRZYBEK- zatrzymuje się i staje na jednej nodze.

Zabawa z elementem podskoku: ,,Skaczący kasztan”
Dziecko- kasztanek, podskakuje obunóż w miejscu. Na hasło- KASZTANEK SPADA- przykuca i przechodzi do leżenia bokiem, następnie turla się

Ćwiczenia oddechowe: ,,Liście na wietrze”
Dziecko dmucha na liście przyniesione z jesiennego spacer

2. ,,Śpiący niedźwiedź” – słuchanie wiersza Marleny Szeląg, rozmowa na temat niedźwiedzia – rozwijanie umiejętności słuchania, rozumienia i odpowiadania na zadane pytanie

Niedźwiedź zimę wyczuł nosem,
„Och, nie jestem Eskimosem!”
W swojej gawrze się ułożył,
łapki do snu szybko złożył.

Teraz sobie smacznie śpi,
nie pukajcie w jego drzwi!
Śpiący niedźwiedź zapadł w sen,
w swojej gawrze hen, hen, hen…

Pytania do wysłuchanego utworu:

O kim usłyszałeś/aś w wierszu?
Co robił niedźwiedź?
Jak nazywa się mieszkanie niedźwiedzia?
  4. „Stary niedźwiedź”– zabawa ruchowa ze śpiewem – rozwijanie poczucia rytmu, rozwijanie pamięci słuchowejCzłonkowie rodziny, trzymając się za ręce, maszerują po obwodzie koła i śpiewają piosenkę. W środku koła śpi niedźwiedź (może chrapać). Na słowa Pierwsza godzina (…), druga godzina (…), trzecia godzina (..) uczestnicy zabawy zatrzymują się, odwracają twarzą w stronę niedźwiedzia i odliczają godziny na palcach. Na słowa Niedźwiedź łapie! uciekają, a niedźwiedź rusza za nimi, próbując kogoś złapać. Złapana osoba zostaje nowym niedźwiedziem.Stary niedźwiedź mocno śpi. (x2)
My się go boimy, na palcach chodzimy,
Jak się zbudzi, to nas zje! (x2)
Pierwsza godzina – niedźwiedź śpi.
Druga godzina – niedźwiedź chrapie.
Trzecia godzina – niedźwiedź łapie!https://www.youtube.com/watch?v=trY1_BpfM2I

4. „Bocian” – zabawa plastyczna z kolorowanką – rozwijanie sprawności manualnej oraz poprawnego trzymania kredki.

Do pobrania: Karta pracy_Bocian

5. „Gdy chcesz dobrym mówcą być, język, buzię często ćwicz!” – ćwiczenia logopedyczne – usprawnianie policzków

„Gruby miś” – nadymanie policzków.
„Chudy zajączek” – wciąganie policzków.
Nabieranie powietrza w usta i zatrzymywanie go w jamie ustnej, „krążenie” tym powietrzem. Powolne wypuszczanie powietrza.
„Gruby miś” – „chudy zajączek” – naprzemiennie.
Nabieranie powietrza w usta i na zmianę przesuwanie go z jednego policzka do drugiego.

Opracowała: Paulina Rodak

Data: 01.10.2020 r.

1. „Słoneczko, uśmiechnij się” – słuchanie piosenki, oglądanie filmiku, rozmowa, próba śpiewu piosenki – wprowadzenie w tematykę Dnia Uśmiechu, rozwijanie zainteresowań muzycznych

Opis zabawy: Dziecko słucha piosenki, jednocześnie ogląda filmik. Rodzic prowadzi rozmowę na temat piosenki, a na koniec dziecko po kilkukrotnym przesłuchaniu piosenki podejmuję próbę śpiewu.

https://www.youtube.com/watch?v=XR_aTcsfi7Y

tekst piosenki pt.: „Słoneczko, uśmiechnij się”

Słoneczko śpiewa na cały głos,
choćbyś miał bracie kłopotów sto,
słoneczko z góry uśmiecha się,
słoneczko woła przez całe dnie:

Ref.: Uśmiechnij się, wyprostuj się
słoneczko śpiewa i woła cię.       /bis

Słoneczko, słonko, nasz złoty brat
wędruje ciągle przez cały świat.
Słoneczko do nas woła zza gór,
a za słoneczkiem woła nasz bór.

Ref.: Uśmiechnij się, wyprostuj się….

Pytania do rozmowy z dzieckiem:
– Kto jest głównym bohaterem piosenki?
– Co to jest uśmiech?

2. „Lustro ” – ćwiczenia mimiki twarzy – rozwijanie kreatywności, wyobraźni, kształtowanie umiejętności nazywania emocji

Opis zabawy: Rodzic wraz z dzieckiem naśladują siebie nawzajem, próbują nazwać emocje (radość, złość, smutek zaskoczenie itp.). Zabawę powtarzamy kilka razy.

Na koniec zabawy zagrajcie w grę!   https://wordwall.net/pl/resource/4825159

Opis gry: Odkrywaj kolejno pudełka i naśladuj pokazujące się w nich miny. Powodzenia!

 3. „Radosne skoki” – zabawa ruchowa z elementem skoku  – ożywienie organizmu

Opis zabawy: Dziecko maszeruje po pokoju. Na sygnał dźwiękowy (klaśnięcie) rodzica „ Radosny skok!” – dziecko wykonuje skok. Następnie maszeruje dalej. Zabawę powtarzamy kilka razy.

4. „Która to mina?” – zabawa dydaktyczna – rozwijanie myślenia

Opis zabawy: Dziecko ogląda obrazek, następnie za pomocą kredki, pisaka zaznacza kółkiem, która mina wyraża uśmiech i zadowolenie.

Do pobrania: Karta pracy_Która to mina

5. ,,Weź ze sobą uśmiech” – zabawa plastyczna – rozwijanie sprawności manualnej oraz posługiwania się nożyczkami.

Opis zabawy: Pokoloruj kredkami uśmiechnięte buźki, następnie wytnij według instrukcji buźki.

Do pobrania: Wycinanka_Weź ze sobą uśmiech

Motto na dziś i jutro: ,,Z uśmiechem Ci do twarzy, już wesołą minę masz, a gdy się okazja zdarzy – śmiej się z nami razem tak…”

Przygotowała: Anna Tarasów  [

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Wrzesień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny