Data: 11.02.2022 r.
Temat zajęć: Colours – wykonanie karty pracy związanej z nazwami kolorów w języku angielskim
Czas trwania zajęć: 30 minut
Cele:
utrwalenie nazw kolorów w języku angielskim (red, blue, green, yellow, pink, purple, orange, black, brown)
przypomnienie oraz utrwalenie czasowników nazywających czynności takie jak: to walk; to hop; to run; to stop; to tiptoe; to jump; to swim; to sleep; to wake up; to go)
przypomnienie oraz utrwalenie zwrotów związanych z witaniem i żegnaniem się w języku angielskim (Hello, Hi, Good morning, Goodbye, Bye)
przypomnienie dotychczas poznanych piosenek w języku angielskim
osłuchanie się z językiem oraz aktywny udział w zabawach językowych
Przebieg zajęć:
Przywitanie się
Dziecko wita się z rodzicem/ opiekunem oraz maskotką za pomocą słów: Hello/Hi/Good morning
Przypomnienie piosenki przedstawiającej nazwy czynności
https://youtu.be/fPMjnlTEZwU
Colours – utrwalenie nazw kolorów w języku angielskim
Rodzic/opiekun prosi dziecko np. o znalezienie 3 zabawek/przedmiotów w kolorze niebieskim
(Let’s find three blue toys etc.) w wyznaczonym przez niego czasie. Następnie dziecko wyznacza zadanie dla rodzica. Osoba z większą ilością punktów wygrywa i wyznacza zadanie dla przeciwnika. Do tej zabawy możemy wykorzystać np. minutnik kuchenny, klepsydrę
Feed the monster
Przygotowujemy postać potwora (głowę potwora z Załącznika nr1 wycinamy i przyklejamy np. na kartonowe pudełko po butach) oraz kolorowe ciasteczka (red, blue, green, yellow, pink, purple, orange, black, brown). Dodatkowo wycinamy buzię potwora tworząc otwór, do którego dzieci będą wrzucać ciasteczka. Rodzic przedstawia dziecku postać głodnego potwora, którego trzeba będzie nakarmić kolorowymi ciasteczkami. Zadaniem dziecka jest wybieranie ciasteczek w odpowiednich kolorach.
Np.
Rodzic głosem potwora: I’d like to eat a purple cookie. / I’d like to eat a red cookie etc.
Załącznik nr1
Wykonanie karty pracy związanej z nazwami kolorów
Zadaniem dziecka jest pokolorowanie obrazka według wskazówek.
Załącznik nr2
Pożegnanie
Zaśpiewanie piosenki na pożegnanie: https://www.youtube.com/watch?v=rCr2t34vkIE
Rodzic/opiekun/maskotka żegna się z dzieckiem słowami/zwrotami: Bye/Goodbye/See you soon/See you later, alligator/High five!
Opracowała: Dagmara Olesiak
__________________________________________________________________________________
Data:11.02.22r.
Temat tygodniowy : Dawno temu.
Temat dnia : W czasach człowieka pierwotnego
Cele ogóle:
poznanie zwyczajów życia człowieka prehistorycznego
wdrażanie do uważnego słuchania tekstu
budowanie poprawnych wypowiedzi
doskonalenie sprawności ruchowej
poznanie techniki malowania herbatą
doskonalenie nauki czytania
1. Powitanka na dzień dobry; https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4
2. Słuchanie tekstu „W czasach człowieka pierwotnego…” Magdalena Tokarczyk
„W czasach człowieka
pierwotnego…”
Magdalena Tokarczyk
Prehistoria to odległe czasy…
Gdzie swój początek człowiek pierwotny zaczyna. W tych czasach ja właśnie mieszkałem – Roo – jaskiniowiec mały. W odróżnieniu od Was moi przedszkolni przyjaciele nie nosiłem ubrań, ale skóry zwierząt wisiały na mym ciele. W Paleolicie, życie było ciężkie, a dzikie zwierzęta nam zagrażały wielce. Niektórzy z nas wędrowny tryb życia prowadzili inni w jaskiniach, czy szałasach swoje domy urządzili. Aby pożywienie zdobyć na polowanie mężczyźni ruszali, a kobiety i dzieci w lesie grzyby i jagody zbierały. Z czasem dzikie zwierzęta, które nam zagrażały staraliśmy się udomowić, aby podczas uprawy ziemi nam pomagały, A najważniejsze wydarzenia na skale w swej jaskini malowaliśmy bo telewizorów w jaskiniach nie miewaliśmy.
W naszej epoce Kamienia gładzonego powstało wiele kamiennych narzędzi mój drogi kolego. Również i z drewna narzędzia powstawały i codzienne życie nam ułatwiały. A gdy moc ognia w końcu okiełznaliśmy mogliśmy się ogrzać i jedzenie ciepłe odtąd przyrządzaliśmy. Lecz wzniecenie ognia do łatwych nie należało! Dlatego o ognisko, by nie wygasło, ciągle dbano… Dzisiaj już nie ma nas na tym świcie, a skąd się o nas dowiedzieć możecie? Z badań przez archeologów, które są prowadzone, z „obrazów” na skale które przez nas są pozostawione. Z narzędzi, które gdzieś są znajdowane. To wszystko Wam opowiedzieć może jak życie w prehistorycznych czasach wyglądało. Bo wcale do łatwych nie należało. Więc doceńcie przedszkolaki swoje piękne, współczesne czasy…
3. Prezentacja https://przedszkolankowo.pl/2018/02/18/w-czasach-czlowieka-pierwotnego-prezentacja-multimedialna-pomoce/w-czasach-czlowieka-pierwotnego-2016-prezentacja-multimedilna/
Roo! – mały jaskiniowiec
Polecenie: Po wysłuchaniu tekstu i obejrzeniu prezentacji odpowiedz na pytania ;
– Gdzie mieszkał, czym się zajmował, co jadł i jak sobie radził ze zdobywaniem pożywienia pierwotny człowiek.
4. „Jaskinia”- dom człowieka pierwotnego – zabawa plastyczna, malowanie herbatą.
Do przygotowania wystarczy, zaparzona mocna herbata a następnie wystudzona, pędzelek i wydrukowany obrazek jaskini.
Załącznik
5. „Ćwiczymy z piłką” – ćwiczenia gimnastyczne – ćwiczenie zręczności, rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej , uzyskanie umiejętności płynnego ruchu „zamach- rzut”
– „Bawię się piłką” – swobodna zabawa piłką: podrzucanie, łapanie, odbijanie, kozłowanie. Moment wypoczynku – stanie w małym rozkroku, wznoszenie piłki w górę – wdech, skłon do podłogi – wydech.
– „Złap piłkę” – zabawa z elementem biegu
Bieg z piłką trzymaną oburącz przed sobą. Na hasło: Stop! dzieci zatrzymują się, podrzucają piłki, łapią i biegną w drugą stronę.
– „Toczenie piłki” – ćwiczenie tułowia
Dziecko stoi w rozkroku. Skłon w przód i toczenie piłki z ręki do ręki szerokim ruchem. Wyprost – wznos piłki w górę. Po przerwie, toczenie piłki wokół jednej, potem drugiej stopy – rysowanie ósemki. Wyprost – wznoszenie piłki w górę.
– „Kangurki” – ćwiczenie nóg
Piłka ułożona między kolanami, stopy razem, ramiona na wysokości klatki piersiowej. Skoki obunóż w przód ze zmianą kierunku ruchu.
– „Złap piłkę” – ćwiczenie tułowia
Dziecko stoi w rozkroku, piłka w dłoniach – przenieś piłkę: na głowę, za głowę, puść i szybko złap. Piłka za głową – łokcie szeroko rozwarte, łopatki ściągnięte. Puść i złap – szybki obrót i złapanie piłki odbitej od podłogi.
– „Toczenie piłki” – ćwiczenie stóp
Dziecko w siadzie skulnym podpartym, stopy na piłce. Chwyt piłki stopami, kolana szeroko rozwarte. Podrzucanie piłki do góry i chwytanie. Na zmianę – toczenie piłki stopami w przód, w tył i ruchem okrężnym.
– „Mostek” – ćwiczenie mięśni brzucha
Dziecko w siadzie prostym, piłka na podłodze przy kolanach. Unoszenie prostych nóg do siadu równoważnego, przetaczanie piłki po podłodze pod uniesionym nogami. Na zmianę – siad skulny, piłka między kolanami, kołysanie kolanami bez odrywania stóp od podłogi.
– „Idź za piłką” – ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy barkowej
Chód na czworakach i popychanie piłki głową. Czworakowanie na ugiętych i na wyprostowanych nogach.
– „Toczenie piłki przed sobą” – ćwiczenie mięśni grzbietu
Przejście do leżenia przodem. Toczenie piłki przed sobą z ręki do ręki. Na zmianę – wybijanie piłką o podłogę podanego rytmu (np. liczenie do 10).
6. Śpiewamy piosenkę – Dziwne pytania o dinozaury – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=wfJJtouF8_M
Po zabawie z piłką przypomnij sobie naszą piosenkę . Wysłuchaj ją a następnie spróbuj zaśpiewać ją samodzielnie.
7. „Skamieniała Mandala – magiczne koło”- zabawa plastyczna – kolorowanie obrazka konturowego – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej; wdrażanie do podejmowania samodzielnej decyzji dotyczącej sposobu wykonania swojej pracy uwzględniając zastosowanie koloru i kształt
Polecenie: Pokoloruj wg własnego pomysłu zwracając uwagę na wyszukanie i wykorzystanie powtarzającego się rytmu
Załącznik
Opracowała: T. Mynarczyk
_________________________________________________________________________________________
Temat zajęć: Colours – utrwalenie nazw kolorów w języku angielskim
Czas trwania zajęć: 30 minut
Cele:
utrwalenie nazw kolorów w języku angielskim (red, blue, green, yellow, pink, purple, orange, black, brown)
przypomnienie oraz utrwalenie nazw ubrań w języku angielskim: (shoes, hat, scarf, jacket)
przypomnienie oraz utrwalenie zwrotów związanych z witaniem i żegnaniem się w języku angielskim (Hello, Hi, Good morning, Goodbye, Bye)
przypomnienie oraz utrwalenie słownictwa i konstrukcji związanych z przedstawianiem się w języku angielskim oraz podawaniem informacji na temat samopoczucia, miejsca zamieszkania, wieku (What’s your name? My name is… / I’m ….; How are you today? / Are you happy/sad/angry/hungry/sleepy? I’m … today; Where do you live? I live in ….; How old are you? I’m … )
przypomnienie dotychczas poznanych piosenek w języku angielskim oraz wprowadzenie nowej piosenki związanej z kolorami
osłuchanie się z językiem oraz aktywny udział w zabawach językowych
Przebieg zajęć:
Przywitanie się
Dziecko wita się z rodzicem/ opiekunem oraz maskotką za pomocą słów: Hello/Hi/Good morning
Przedstawianie się i pytanie o samopoczucie
Rodzic/opiekun/maskotka przedstawia się i zadaje dziecku pytania o imię/samopoczucie (wspomagając się mimiką)/ wiek/ miejsce zamieszkania (zadawanie pytań można urozmaicić rzucając dziecku piłkę lub losując pytania np. z magicznego pudełka itd.)
My name is …. What’s your name? Are you Kevin/ Bob/ George? Yes/No
How are you today? Are you happy/sad/angry/hungry/sleepy? I’m …. today.
Where do you live? I live in ….
How old are you? / Are you three/four/five years old? / I’m …
Przypomnienie piosenki o ubraniach
https://youtu.be/-jBfb33_KHU
What colour is missing?
Rodzic/opiekun rozkłada na podłodze karty obrazkowe z kolorami i razem z dzieckiem przypomina ich nazwy. Po rozłożeniu i przypomnieniu nazw kolorów dziecko zamyka oczy a rodzic zabiera jedną z kart. Dziecko otwiera oczy i odpowiada na pytanie rodzica: What colour is missing? (Którego koloru brakuje?) Zabawę kontynuujemy do momentu wykorzystania wszystkich kolorów.
Załacznik nr1
Colours – zabawa w kolory
Do tej zabawy potrzebna będzie nam piłka. Rodzic na zmianę z dzieckiem wypowiada nazwy kolorów w języku angielskim i rzuca piłkę. Na hasło black, każdy kto złapie piłkę musi wykonać zadanie przygotowane przez przeciwnika.
Utrwalenie piosenki o kolorach
I część piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA&t=12s
II część piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=Asb8N0nz9OI
(w trakcie odtwarzania piosenki, kiedy padają słowa Find something blue itd. dziecko ma za zadanie znaleźć coś w danym kolorze w pokoju/ domu i szybko wrócić na miejsce zanim skończy się wyznaczony w piosence czas)
Footprints
Do tej zabawy potrzebujemy kolorowych odcisków stóp/butów. Zadaniem rodzica/opiekuna/dziecka jest wycięcie z bloku z kolorowymi kartkami lub pokolorowanie na różne kolory odcisków stóp lub butów. Dziecko skacze po torze utworzonym z kolorowych odcisków i nazywa (przy pomocy rodzica) poszczególne kolory. (Zabawę można urozmaicić poprzez wypowiadanie nazw kolorów w różny sposób np. po cichu, głośno, szybko, powoli itd.)
Załącznik nr2
Pożegnanie
Zaśpiewanie piosenki na pożegnanie: https://www.youtube.com/watch?v=rCr2t34vkIE
Rodzic/opiekun/maskotka żegna się z dzieckiem słowami/zwrotami: Bye/Goodbye/See you soon/See you later, alligator/High five!
Opracowała: Dagmara Olesiak
_____________________________________________________________________________________
Data : 10.02.22r.
Temat tygodnia: Dawno temu
Temat dnia: : „Jurajski koncert”
Cele ogólne:
Zgłębianie wiadomości o dinozaurach,
Wdrażanie do uważnego analizowania treści zadania,
Doskonalenie techniki rachunkowej,
Wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych,
Doskonalenie umiejętności gry na wybranym instrumencie perkusyjnym,
Rozwijanie twórczej aktywności dziecka za pomocą ruchu i muzyki,
Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji ruchowej,
1. Witamy i na gimnastykę poranną zapraszamy
https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8
2. „Liczbowe grzbiety stegozaura” – zabawa dydaktyczna – przypinanie klamerki na konkretnym miejscu, posługiwanie się liczebnikami . Dziecko otrzymuje sylwetę dinozaura i komplet 6 ponumerowanych od 1 do 6 klamerek. Zadaniem dzieci jest przypięcie dinozaurowi na grzbiecie kafelków – klamerek rosnąco, następnie malejąco.
Zwrócenie uwagi, że przypinanie klamerek zaczynamy począwszy od lewej strony (przypomnienie, która strona jest lewa, która prawa). Wykorzystanie wzoru dinozaura do wycięcia – załącznik 1
4. Ciekawe zadania matematyczne doskonalące umiejętności matematyczne;
– przeliczanie
https://www.liveworksheets.com/rs1376732js
– dodawanie i odejmowanie / dla 6 latków/
https://www.liveworksheets.com/eh1411336nr
– przeliczanie i porównywanie /karta pracy załącznik 2/
5. „Jurajski koncert” – gra na instrumentach perkusyjnych.
Potrzebne będą różnorodne materiały / do wyboru/ : gazety, rurki od ręczników, patyczki do jedzenia chińskiego, grzechotki w różnorodnych butelkach i pojemnikach, duże puste butelki po wodzie .
Zabawa ruchowa ze śpiewem do piosenki – Instrumentacja piosenki Dziwne pytania o dinozaury – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=wfJJtouF8_M
Dzieci wybierają sobie instrument i wydobywają z niego dźwięki – poznają je i uczą się w jaki sposób można na nich grać w sposób niekonwencjonalny. Następnie rozpoczynają rytmiczne wygrywanie – instrumentacja piosenki za pomocą wybranego przedmiotu.
Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zabawa w chowanego” przy w/w piosence Dziwne pytania o dinozaury;
Rodzic – drzewo , dziecko – dinozaur. Drzewo stoi przyjmując odpowiednią pozycję, dinozaury poruszają się w rytm wyżej wymienionej piosenki. Na przerwę w muzyce / należy zatrzymać muzykę / dinozaury chowają się za drzewo. Zabawę kontynuujemy do zakończenia całego utworu
Recytujemy wierszyk „Dinozaury” A.Wacławski, K.Bayer
Dziecko próbuje powtórzyć wyliczankę
Idą dinozaury, człap, człap, człap
Otwierają paszczę , kłap, klap, klap
I zębami chrupią , chrup, chrup, chrup
Wszyscy uciekajcie, tup, tup, tup.
Rytmizacja tekstu w metrum 4/4 . Rytmizacja tekstu z klaskaniem ,pokazywaniem lub rytmicznym wygrywaniem na dowolnie wybranym przedmiocie. Wymyślanie własnego rytmu do rymowanki:
I-dą di-no-zau-ry, człap- człap-człap
O- twie-ra-ją pasz- czę , kłap- klap -klap.
I zę-ba-mi chru-pią, chrup- chrup- chrup
wszy-scy u-cie-kaj-cie, tup- tup- tup.
6. „Szkielet dinozaura” – zrobienie kompletnego, skamieniałego szkieletu ze słomek do napojów.
Materiały i przybory:
plastelina lub ciastolina
zużyte słomki po napojach
nożyczki
wieczko od plastikowego pojemnika, tekturka, talerzyk tekturowy
Wypełnij cienką warstwą plasteliny całą przykrywkę. To zadanie wymaga nieco więcej siły i znakomicie wpłynie na sprawność manualną oraz wzmocni napięcie mięśniowe w obrębie rąk.
Wyklej talerzyk plasteliną , potnij rurkę do napojów na fragmenty (kości) a potem ułóż szkielet dinozaura.
Potnij słomki na różnej wielkości kawałki. To będą skamieniałe kości dinozaura.
Wciśnij słomki w plastelinę na kształt szkieletu ulubionego dinozaura.
Poniżej jeszcze jedna skamielina, tym razem zrobiony na większym kawałku rozwałkowanej plasteliny.
Możecie również wyjąć słomki i cieszyć się odciśniętym w skale śladem.
„Przestrzenny dinozaur”- dodatkowa propozycja do wyboru. Załącznik 3
Opracowała: Teresa Mynarczyk
___________________________________________________________________
Temat zajęć: Colours – poznajemy nazwy kolorów w języku angielskim
Czas trwania zajęć: 30 minut
Cele:
wprowadzenie nazw kolorów w języku angielskim (red, blue, green, yellow, pink, purple, orange, black, brown)
przypomnienie oraz utrwalenie nazw ubrań w języku angielskim: T-shirt, dress, sweater, trousers, shoes, socks, hat, scarf, jacket)
przypomnienie oraz utrwalenie zwrotów związanych z witaniem i żegnaniem się w języku angielskim (Hello, Hi, Good morning, Goodbye, Bye)
przypomnienie oraz utrwalenie słownictwa i konstrukcji związanych z przedstawianiem się w języku angielskim oraz podawaniem informacji na temat samopoczucia, miejsca zamieszkania, wieku (What’s your name? My name is… / I’m ….; How are you today? / Are you happy/sad/angry/hungry/sleepy? I’m … today; Where do you live? I live in ….; How old are you? I’m … )
przypomnienie dotychczas poznanych piosenek w języku angielskim oraz wprowadzenie nowej piosenki związanej z kolorami
osłuchanie się z językiem oraz aktywny udział w zabawach językowych
Przebieg zajęć:
Przywitanie się
Dziecko wita się z rodzicem/ opiekunem oraz maskotką za pomocą słów: Hello/Hi/Good morning
Przedstawianie się i pytanie o samopoczucie
Rodzic/opiekun/maskotka przedstawia się i zadaje dziecku pytania o imię/samopoczucie (wspomagając się mimiką)/ wiek/ miejsce zamieszkania (zadawanie pytań można urozmaicić rzucając dziecku piłkę lub losując pytania np. z magicznego pudełka itd.)
My name is …. What’s your name? Are you Kevin/ Bob/ George? Yes/No
How are you today? Are you happy/sad/angry/hungry/sleepy? I’m …. today.
Where do you live? I live in ….
How old are you? / Are you three/four/five years old? / I’m …
Piosenka na powitanie
https://www.youtube.com/watch?v=fN1Cyr0ZK9M
Zabawa w sklep – przypomnienie oraz utrwalenie nazw ubrań
Rodzic/opiekun mówi dziecku po angielsku jakie ubrania chce kupić. Zadaniem dziecka jest spakowanie rodzicowi do worka/reklamówki takich ubrań o jakie prosi. Jeśli dziecko pomyli ubrania i spakuje nieodpowiednie rzeczy ma do wykonania zadanie np. Jump like a kangaroo; Stomp like an elephant; Swing like a monkey; Bark like a dog itd. (Zabawę można urozmaicić przygotowując kalkulator/kasę fiskalną/papierowe pieniądze)
Wprowadzenie nazw kolorów
Rodzic/opiekun wprowadza nazwy kolorów (red, blue, green, yellow, pink, purple, orange, black, brown) za pomocą kart obrazkowych/zabawek/przedmiotów codziennego użytku
ZAŁĄCZNIK
Piosenka oraz zabawa językowa związana z kolorami
Dziecko poznaje piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA&t=12s
(w trakcie odtwarzania piosenki, kiedy padają słowa Find something blue itd. dziecko ma za zadanie znaleźć coś w danym kolorze w pokoju/ domu i szybko wrócić na miejsce zanim skończy się wyznaczony w piosence czas)
II część piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=Asb8N0nz9OI
Flyswatters
Rodzic/opiekun przygotowuje np. packi, butelki (przedmioty, którymi można będzie uderzyć w kartę), rozkłada na podłodze karty obrazkowe z kolorami i puszcza muzykę. Kiedy gra muzyka dziecko biega po dywanie. Rodzic zatrzymuje muzykę i wymawia nazwę koloru. Zadaniem dziecka jest odnalezienie odpowiedniego obrazka i uderzenie w niego np. packą. Rodzic ponownie puszcza muzykę i kontynuuje zabawę do momentu wykorzystania wszystkich kolorów. (Zabawę można urozmaicić poprzez wprowadzenie elementu rywalizacji i „ściganie się” z dzieckiem kto jako pierwszy znajdzie dany obrazek).
Pożegnanie
Zaśpiewanie piosenki na pożegnanie: https://www.youtube.com/watch?v=rCr2t34vkIE
Rodzic/opiekun/maskotka żegna się z dzieckiem słowami/zwrotami: Bye/Goodbye/See you soon/See you later, alligator/High five!
_____________________________________________________________
Data: 09.02.2022r
Temat tygodnia: Dawno temu
Temat: Spotkanie z dinozaurami.
Cele główne:
Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania.
Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6.
Doskonalenie aparatu artykulacyjnego
Formułowanie prostych wypowiedzi, uzasadnianie swojego zdania
Zgłębianie wiadomości dotyczących nazw dinozaurów
Zapoznanie z piosenką
1. Ćwiczenia poranne -Wygibasy z naszej klasy- rozwijanie aktywności fizycznej, sprawności ruchowej, wprowadzenie radosnego nastroju
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
2. Zabawa logopedyczna: „Spacer Dinka”.
Prosimy dziecko, by wyobraziło sobie, że język to mały dinozaur Dinek. Dziecko ma pokazywać za pomocą warg, języka i zębów to, co robi dinozaur. Rodzic opowiada / poniższą/ historyjkę i demonstruje ruchy. Dziecko trzyma przed twarzami lusterko i robi to samo:
Mały dinozaur Dinek spał smacznie pod wielką paprocią (usta półotwarte, język leży płasko w jamie ustnej). Nagle zaświeciło słońce i Dinek zaczął się budzić (poruszanie całym językiem za dolnymi zębami). Najpierw wyciągnął lewe łapy (wypychanie sztywnym językiem lewego policzka). Potem wyciągnął prawe łapy (wypychanie sztywnym językiem prawego policzka). Rozejrzał się dookoła (rysowanie koła czubkiem języka na wewnętrznej stronie policzków). A potem wstał i wyprostował się (dotykanie czubkiem języka górnego wałka dziąsłowego). Nagle zobaczył kolorową muchę i zaczął ją gonić (szybkie ruchy językiem w jamie ustnej). Ale, niestety, musiał się zatrzymać, bo na jego drodze leżał wielki pień. Dinek musiał przycisnąć się pod nim (przeciskanie języka pomiędzy złączonymi zębami). Gdy poszedł kawałek dalej, stanął przed olbrzymim kamieniem, który tarasowo mu przejście. Dinek postanowił go przeskoczyć. Musiał próbować kilka razy (zaciśnięte zęby, rozchylanie i zaciskanie warg). W końcu mu się udało. Poszedł dalej. Nagle usłyszał nad głową jakiś dźwięk. Bardzo wysoko wyciągnął szyję (wysuwanie języka złożonego w kształt łyżeczki daleko do przodu). Zobaczył najpiękniejsze motyle, jakie kiedykolwiek widział (szeroki uśmiech). Zadowolony wrócił pod swoją palmę (oblizywanie językiem górnej i dolnej wargi).
3. Słuchanie wiersza Beaty Gawrońskiej pt. „Spacer dinków”. Podczas czytania utworu prezentujemy kolejno wycięte dinozaury, o których mowa w wierszu.
Pobierz 1
Pobierz 2
Pobierz 3
Pobierz 4
Pobierz 5
Pobierz 6
Spacer dinków.
Jeden zielony dinek smacznie liście jadł,
Przyszedł żółty dinek i były dinki… (dwa).
Dwa dinki do lasu wielkiego raźnym krokiem szły,
spotkały dinka czerwonego i były dinki… ( trzy).
Trzy dinki usłyszały ciche szmery
z krzaków wyszedł biały dinek i były już dinki… (cztery).
Cztery wesołe dinki grać w berka miały chęć,
zawołały dinka w plamki i było ich razem… (pięć).
Pięć dinków na polanie wołało głośno: Cześć!!!
Gdy przyszedł jeszcze jeden, to było wszystkich… (sześć).
4. Wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego – 6.
Działanie dzieci na podstawie wysłuchanego utworu.
Dzieci wymieniają dinozaury występujące w wierszu. Przeliczają dinozaury. Posługują się liczebnikami głównymi.
Następnie przeliczają dinozaury z wykorzystaniem liczebników porządkowych. Określają, który jest pierwszy z kolei, który drugi, wskazują trzeci, itp.
5. Prezentacja symbolu graficznego liczby sześć – cyfry „6”.
Dzieci próbują napisać poznaną cyfrę wg. podanego wzoru ; dłonią w powietrzu, a potem na podłodze.
6. Wykonanie zadania w karcie pracy
Pobierz
7. Zadanie – online.
Ćwiczenia utrwalające liczenie w zakresie 6
/https://wordwall.net/pl/resource/1512593/matematyka/cyfry-od-1do-6
https://wordwall.net/pl/resource/6623304/matematyka/ruletka-matematyka-dodawanie-do-6
8. Nauka piosenki- Śpiewające Brzdące – Dziwne pytania o dinozaury – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=wfJJtouF8_M
Rodzic mówi kolejne wersy piosenki a dziecko powtarza je z pamięci, wspólnie śpiewamy fragment piosenki np. I zwrotkę, potem kolejną a następnie całą piosenkę. Można dołączyć ruch- klaskanie, podskakiwanie, tupanie.
Poniżej – dinozaury występujące w piosence.
Pytania dotyczące treści piosenki
Jakie dinozaury występują w piosence ?
Jak myślicie, co stanowiło ich główne pożywienie?
PTERODAKTYL
TRICERATOPS
TYRANOZAUR
DIPLODOK
STEGOCERAS
TROODON
„Dziwne pytania o dinozaury”
Choć o życiu dinozaurów
Bardzo dużo wiemy,
Kto odpowie na pytania,
Które zadajemy?
Ref. Czy pterodaktyle lubiły daktyle?
Czy triceratopsy jadły kiedyś klopsy?
Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,
I egzamin z dinozaurów doskonale zda!
Choć o życiu dinozaurów
Bardzo dużo wiemy,
Kto odpowie na pytania,
Które zadajemy?
Ref. Czy tyranozaury na biegun dotarły?
I czy diplodoki piły z jabłek soki?
Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,
I egzamin z dinozaurów doskonale zda!
Choć o życiu dinozaurów
Bardzo dużo wiemy,
Kto odpowie na pytania,
Które zadajemy?
Ref. Czy stegocerasy znały smak kiełbasy?
I czy troodony miały nos czerwony?
Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,
I egzamin z dinozaurów doskonale zda! (2x)
9. DODATKOWE ZADANIA DLA CHĘTNYCH DZIECI.
Gra online- Jak nazywa się ten dinozaur?
https://wordwall.net/pl/resource/12331788/biologia/dinozaury
Kodowanie- zakolorowanie odpowiednich kwadracików wg. podanego kodu.
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Propozycja różnych bajek i opowiadań
https://bajki-zasypianki.pl/bajki-o-dinozaurach- – bajka „Fenek na konkursie ryków”
http://bajkimamyicorki.blogspot.com/2015/03/najmniejszy-dinozaur.html – bajka „Najmniejszy dinozaur”
http://www.karolpalarz.pl/wp-content/uploads/2016/11/bajka-o-dinozaurze.pdf – opowiadanie „Bajka o dinozaurze”
http://nasze-bajki.pl/pl/przegladarka.aspx?bajka=7027 – opowiadanie „Mamo, co by było, gdyby na świecie żyły ciągle dinozaury?”
Opracowała: Teresa Mynarczyk
____________________________________________________________________
Data: 08.02.2022 r.
Temat tygodnia: „Dawno, dawno temu”
Temat dnia „ Dinozaury”
Cele ogólne:
poznawanie wybranych zwierząt i roślin występujących w czasach prehistorycznych;
poznanie ciekawostek na temat dinozaurów, ich wyglądu, sposobu życia, odżywiania
zapoznanie dzieci z hipotezami wyginięcia dinozaurów;
rozwiązanie zagadek o dinozaurach;
1. Wprowadzenie do tematu ; oglądanie filmu edukacyjnego o DINOZAURACH-https://www.youtube.com/watch?v=i66TRrhaTSs
2. Tajemnicze zniknięcie – zapoznanie z hipotezami wyginięcia dinozaurów .
Nie wiadomo na pewno, dlaczego dinozaury wymarły… Posłuchajcie opowiadania:
Największą zagadką dotyczącą dinozaurów jest próba odpowiedzi na pytanie: Dlaczego wyginęły? Stało się to przed 65 milionami lat. Istnieje na ten temat wiele teorii, lecz żadna nie wyjaśnia do końca wszystkich faktów, które przedstawiają wykopaliska. Jedna z teorii zakłada, że przyczyną wyginięcia dinozaurów była wielka katastrofa. Może kula ziemska została otoczona pyłem kosmicznym powstałym przez eksplozję jakiejś gwiazdy? Inni uważają, że na Ziemię spadł olbrzymi meteoryt, a pył, który się wzniósł po jego uderzeniu, mógł zaciemnić Słońce na długie lata. Bez światła słonecznego nie mogą rosnąć rośliny, którymi żywiły się zwierzęta roślinożerne. Z braku ciepła słonecznego wiele zwierząt zamarzło. Kolejnym etapem była fala upałów. Po opadnięciu pyłów para wodna, powstała na skutek upadku meteorytu, zatrzymywała promienie słoneczne, co spowodowało bardzo silne ogrzanie powierzchni Ziemi (efekt cieplarniany) i znaczna ilość zwierząt wymarła, nie mogąc znieść upału. Niektórzy uczeni uważają, że dinozaury wyginęły z powodu zmian klimatu – bardzo duże wahania temperatury spowodowały, że zmiennocieplne dinozaury nie mogły im sprostać. Inni sądzą, że odpowiedzialne za wyginięcie dinozaurów są inne zwierzęta (ssaki i ptaki) żywiące się jajami. Możliwe, że to one nocą, korzystając z nieobecności rodziców, nie mogących bronić swojego potomstwa, wykradały jaja, ograniczając w ten sposób liczbę młodych osobników. Istnieje też teoria, że dinozaury roślinożerne zatruły się nowo powstałymi na przestrzeni lat roślinami kwiatowymi zawierającymi truciznę, która dla dinozaurów była śmiertelna. Wymarcie zwierząt roślinożernych musiało spowodować stopniowe zagłodzenie się zwierząt mięsożernych, które się nimi żywiły. Zmianie uległo również środowisko życia dinozaurów. W ciągu ostatnich kilku milionów lat ery dinozaurów opadł poziom morza na całej kuli ziemskiej, wyłaniały się nowe lądy, góry. Płytkie wody, które zajmowały olbrzymie przestrzenie, zaczęły znikać, a zwierzęta, które tam żyły, utraciły swoje dotychczasowe siedliska. Nie mogąc dostosować się do tych zmian, umierały.
3. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?”; poniżej przedstawiam kilka zdań na temat życia dinozaurów, waszym zadaniem jest odgadnąć czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe:
– Dinozaury wykluwały się z jaj.
– Dinozaury można spotkać w zoo.
– Tyranozaur był łagodny, jadł tylko rośliny.
– Za czasów dinozaurów rosły wielkie rośliny.
– Dinozaury były dwunożne, albo czworonożne,
– Dinozaury były łasuchami i lubiły jeść słodycze
4. Nazywamy DINOZAURY; Nazwy dinozaurów są bardzo trudne, ale zachęcam do spróbowania podzielenia poniższych wyrazów na sylaby: (wiem, że sobie poradzicie!)
Triceratops
Diplodok
Tyranozaur
Stegozaur
Pterodaktyl
5. Układanie puzzli w programie on-line.
Puzzle on-line . Pamiętamy jednak o tym, że gramy tylko i wyłącznie pod nadzorem rodzica.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/186993-dinozaury
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/134032-tyranozaur
6. Gimnastyka dla dzieci w domu- link
https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ
7. Pokoloruj obrazek
Pobierz
Opracowała: Teresa Młynarczyk
_____________________________________________________________________________________
Dzień: 16.04.2021r.
Temat tygodnia: „Jestem kulturalny”
Temat dnia: „Ekokulturalni to my”
1. Zestaw ćwiczeń– ćwiczenia kształtujące wzmocnienie rąk i nóg.
Na początek zajęć troszkę się pogimnastykujemy. Dziecko leży tyłem na podłodze z ramionami wyciągniętymi w górę do sufitu reagując na hasła podstawowe przez rodzica. Ręce dziecka zamieniają się w wycieraczki w aucie.
Hasła:
pada kapuśniaczek (ręce pracują powoli)
ulewa( ręce pracują szybko)
oberwanie chmury( ręce pracują najszybciej jak się da)
ćwiczenie jak wyżej tylko unosimy nogi do pionu i teraz pracują nóżki.
Dziecko siada w siadzie rozkrocznym. Rodzic podaje hasło „piąsteczki”, wówczas dziecko zaciska palce stóp. Kolejne hasło „Wachlarzyk”, wówczas dziecko rozszerza paluszki stóp tworząc wachlarzyk. Powtarzamy 4-6 razy.
2. „Liczymy kroki”- zabawa matematyczna– wprowadzenie liczby 9 w aspekcie kardynalnym i porządkowym.
Proszę o przygotowanie 9 pudełek różnej wielkości i dużo korków do butelek lub plastikowych nakrętek. Dziecko układa pudełka od najmniejszego do największego. Rodzic wrzuca do pierwszego pudełka z lewej strony1 korek lub nakrętkę, następnie prosi, aby do następnego pudełka dziecko wrzuciło o jeden korek lub nakrętkę więcej. Tak samo robi z kolejnymi pudełkami. Na koniec dziecko liczy korki lub nakrętki w każdym pudełku i dobiera kartonik z odpowiednią liczbą. Przy ostatnim pudełku rodzic demonstruje liczbę 9 ( kartoniki z cyferkami w załączniku; dziecko samo wycina liczmany z cyframi). Później można pobawić się w zadania np:
ile jest korków lub nakrętek w pudełku 1 i 4?
Ile jest korków lub nakrętek w pudełku 2,6? itd. ale tak, żeby suma korków lub nakrętek nie przekroczyła cyfry 9.
Pobierz załącznik
3. „ Gra w zielone”- zabawa orientacyjno-porządkowa; kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Dziecko maszeruje bądź podskakuje po pokoju w zależności od rytmu podanego przez rodzica ( klaskanie, uderzanie drewnianą łyżką o podłogę). Podczas przerwy w akompaniamencie rodzic głośno podaję nazwę koloru, np. zielony. Dziecko musi odszukać w mieszkaniu rzecz w podanym kolorze i jej dotknąć. Zabawę można powtórzyć kilka razy. Jeśli rodzic poda nazwę innego koloru, może być to np. kolor czarny, wówczas dziecko stoi prosto w bezruchu.
4. Praca w karcie pracy nr 4 s.10 (Planeta Dzieci)- wprowadzenie liczby 9 w aspekcie kardynalnym i porządkowym.
5. „ Zrób tyle, ile słyszysz”- zabawa ruchowa rozwijająca percepcję słuchową i ruchową.
Rodzic włącza dowolną muzykę z CD, radio, YouTube, dziecko porusza się w rytm po pokoju. Podczas przerwy w muzyce słucha, ile razy rodzic klaśnie, i tyle samo razy wykonuje podane ćwiczenia. np. skłony, pajacyki, podskoki, przysiady.
6. Zabawy matematyczno- przyrodnicze ; rozwijanie zainteresowań matematycznych oraz przyrodniczych.
Jak powszechnie wiadomo „Matematyka jest królową nauk” jak również edukacja ekologiczna dziecka, która polega na łączeniu ze sobą szeregu elementów z życia codziennego. Dzieci już od najmłodszych lat muszą być świadome, że niszcząc kartki – zubożają lasy, że śmieci należy segregować, że myjąc zęby należy zakręcać kran oszczędzając w ten sposób wodę itd. Dlatego dzisiaj dla utrwalenia wiadomości z całego tygodnia proponuję grę proekologiczną. Kto z nas nie lubi gier planszowych albo komputerowych. Ciekawa jestem kto z Was wygra, oczywiście dzieci trzymam za Was kciuki.
Szczegółowy opis gry poniżej:
– zamiast kostki użyj guzików z różną ilością oczek (dziecko losuje z woreczka guzik i o tyle pól przesuwa się do przodu)
– zamiast pionków użyj nakrętek od butelek plastikowych
(to jest propozycja – jeśli nie dysponujesz potrzebnymi przedmiotami do tej gry skorzystaj z instrukcji poniżej)
Jak grać
poniżej do wydruku gra, jeśli nie możesz wydrukować to narysuj
Najpierw zaznacz zielonym flamastrem „ląd”, wskaż gdzie znajduje się woda (kolor niebieski).
Na poszczególnych polach zapisz (kolejność nieobowiązkowa)podam kilka przykładów a ty zastanów się co jeszcze można zapisać oczywiście biorąc po uwagę stopień trudności dostosowany do dziecka (podczas tej gry rodzic odczytuje zadania znajdujące się na każdym polu)
– skacz jak żaba
– poślij całuski
– naśladuj małpkę
– skacz jak piłeczka
– zrób 3 przysiady
– wykonaj 3 pajacyki
– uśmiechnij się szeroko
– podskocz 3 razy itp.
Ustawcie pionki na polu „start”
Kolejno rzucamy kostką ( liczbę oczek pomaga przeliczyć rodzic) przesuwamy pionki i rodzic odczytuje zadanie znajdujące się na polu. Jeśli poprawnie uda się wykonać ćwiczenie, dziecko koloruje pole (oczywiście mamy teraz okazję na bieżąco korygować nieprawidłowy chwyt kredki)
Celem gry jest wykonanie wszystkich ćwiczeń tym samym pokolorowanie całej kuli ziemskiej
Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza dotrze do pola „meta” (i nie zawsze musi to być dziecko! – oczywiście w ramach nauki zasad zdrowej rywalizacji i radzenia sobie z własnymi emocji
Ziemia-Gra-plansza do wydruku
Pobierz grę
Pobierz przykład gry
7. Praca w zeszycie grafomotorycznym (Planeta Dzieci) s. 64- ćwiczenia grafomotoryczne; rozwijanie sprawności motoryki małej.
Opracowała : Edyta Czarnota, Ewelina Mosur
Dzień: 15.04.2021r.
Temat kompleksowy: „Jestem kulturalny”
Temat dnia: ,,Ekologia zawsze w modzie”
1. „Pogodne ćwiczenia na powitanie”- wprowadzenie reakcji na dany sygnał dźwiękowy.
Link do ćwiczeń :https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE
2. Zabawa ożywiająca „Literki”; ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała.
Dziecko maszeruje po pokoju, rodzic podaje literkę(demonstruje ćwiczenia), a dziecko musi przyjąć odpowiednią pozycję odwzorowując ją.
T- postawa zasadnicza z ramionami w bok,
C- ramiona w górze i lekkie pochylenie tułowia w przód,
O- przysiad skulony,
Y- postawa zasadnicza, ramiona w górę w bok
X- rozkrok obunóż, ramiona w górę w bok.
3. ,,Co schowałeś?”- zabawa dydaktyczna; rozwijanie percepcji wzrokowej.
Dziecko siedzi na dywanie na środku leżą różne zabawki. Dziecko zamyka oczy i odwraca się tyłem. W tym samym czasie rodzic chowa jedną zabawkę. Zdaniem dziecka jest odgadnięcie, której zabawka została schowana i określa jej wygląd (wielkość, kolor).
4. „Coś z niczego”- praca plastyczno-techniczna; wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawie plastycznej; rozwijanie kreatywności u dzieci.
Rodzic przygotowuje różne opakowania z surowców wtórnych, np.: pudełka, butelki PET, rolki po papierze toaletowym, nakrętki, stare CD oraz dostępne w domu materiały plastyczne. Dziecko wybiera z pośród dostępnych materiałów te, z których przygotowują ekostworki- skleja je, wycina, ozdabia kolorowym papierem, pisakami lub farbami. Na koniec dziecko nadje swojemu ekostworkowi imię i demonstruje swoim najbliższym wykonaną pracę.
Propozycje:
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Wesołe gazety”; rozwijanie sprawności ruchowej.
Proszę przygotować dziecku gazetę.
„Marsz”- dziecko maszeruje po obwodzie koła w ryt wystukiwany przez rodzica (klaskanie) i dziecko schyla się i pobiera z podłogi gazetę, a następnie układa ją w danym miejscu w pokoju.
„Omiń gazetę”- dziecko podskakując, biegając, maszerując po pokoju omija rozłożone wcześniej gazety.
„Spacer z gazetą”- dziecko podnosi z podłogi gazetę. Maszeruje z nią wachlując się, trzymając nad głową, trzymając między kolanami.
„Skoki przez gazetę”- dziecko składa gazetę na połowę, układając przed sobą na podłodze i wykonuje przeskoki przez gazetę.
Na zakończenie ćwiczenie logorytmiczne „Mam gazetę”- dziecko maszeruje po pokoju, wypowiadając rytmicznie tekst i wykonuje rytm uderzając gazetą o dłoń.
Mam gazetę czarno- białą,
a w niej wiadomości.
Ilu na przyjęciu,
będzie dzisiaj gości.
6. „Gimnastyka w domu”- zachęcamy do ćwiczeń rodzeństwo lud rodziców ; kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń; rozwijanie sprawności ruchowej.
Link do ćwiczeń: https://www.youtube.com/watch?v=ufXXXnQ1hiM
7. Praca w karcie pracy nr 4s.11 (Planeta Dzieci)- ćwiczenia w klasyfikowaniu; rozwijanie spostrzegawczości i koordynacji wzrokowej.
8. Na zakończenie dzisiejszych zajęć ciekawa bajka edukacyjna pt. ,,Recykling dla dzieci- Przygoda Zoi”- rozwijanie zainteresowań proekologicznych
Link do bajki:https://www.youtube.com/watch?v=w1WZaMvttjU
Po obejrzeniu bajki możemy porozmawiać z dzieckiem na temat ekologii co wiedzą na jej temat.
Opracowała: Edyta Czarnota, Ewelina Mosur
Data: 14.04. 2021r.
Temat tygodniowy: „Jestem kulturalny”
1. Poranna rozruszanka przy zabawie ruchowej ze śpiewem „Głowa ramiona kolana pięty”- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała, wprowadzenie wesołego nastroju
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
2. Utrwalenie znajomości słów rymowanki- rozwijanie mowy, ćwiczenie pamięci
„Trzy magiczne słowa zawsze przy sobie noszę:
dziękuję, przepraszam i proszę”.
3. „Czarodziejskie słowa”- zasady dobrego zachowania– uwrażliwienie na stosowanie zasad dobrego wychowania, bycia kulturalnym w stosunku do osób dorosłych jak i rówieśników
oglądamy filmik, zadaniem dziecka jest wymienić magiczne słowa, o których była mowa w animacji
https://www.youtube.com/watch?v=wkqviVY_zlE
4. „Jak się zachować?”- zabawa dydaktyczna- rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie koncentracji uwagi, utrwalenie zdobytych wiadomości n/t dobrych manier
Rodzic czyta dziecku pytanie a ono podaje odpowiedź:
1. Czy można rozmawiać przy spożywaniu posiłków?(NIE)
2. Czy kłócenie się z koleżanką wskazuje na dobre zachowanie? (NIE).
3. Czy Jaś dobrze postąpił ustępując pani miejsca w autobusie?(TAK).
4. Gdy spotkasz sąsiada na chodniku, to co wtedy mówisz? (DZIEŃ DOBRY).
5. Czy możesz zrywać kwiaty, które są pod ochroną?(NIE).
6. Wrzucając papierek do kosza postępujesz dobrze?(TAK).
7. Gdy dostajesz cukierka od mamy, co mówisz?(DZIĘKUJĘ).
8. Czy możesz zabrać koleżance jej ulubioną lalkę?(NIE).
9. Gdy masz brudne ręce, to siadasz do posiłku?(NIE, IDĘ JE UMYĆ).
10. Gdy sprawisz przykrość koledze, to co należy zrobić?(PRZEPROSIĆ)
5. „Kelner”- zabawa ruchowa z el. równowagi- dziecko dostaje tacę( lub talerz) z kubeczkiem wody, rodzic w pokoju ustawia krzesła, zadaniem dziecka jest przejście między krzesełkami tak, aby nie wylać wody z kubeczka. Zabawę można prowadzić w formie wyścigu z rodzeństwem.
6. „W restauracji”- historyjka obrazkowa ( Planeta dzieci 4, s.7)– rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego, doskonalenie umiejętności wypowiadania się, wzbogacanie czynnego słownika dzieci, kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w miejscach publicznych, rozumienie konieczności przestrzegania dobrych manier, wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych
Polecenia dla dziecka:
wytnij obrazki wzdłuż linii przerywanych na odwrocie karty
ułóż obrazki we właściwej kolejności i naklej obrazki na kartce
opowiedz całą historyjkę( rodzic może zadać pytania dotyczące treści kolejnych obrazków)
powiedz jak należy zachować się w restauracji, uwrażliwienie na stosowanie zwrotów dzień dobry, dziękuję, proszę, do widzenia
7. Zabawa ruchowa „Deszczyk pada, słonko świeci”- zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu
Na słowa rodzica „słonko świeci” dziecko porusza się po pomieszczeniu – może skakać, biegać. Na sygnał „pada deszcz” – dziecko kuca i robi daszek ze swoich rączek. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
8. „Proszę i dziękuję to są miłe słowa”- śpiewanie piosenki – utrwalenie słów i melodii piosenki, rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu
Odtwarzacz muzyki
00:00
00:00
Używaj strzałek do góry/do dołu aby zwiększyć lub zmniejszyć głośność.
Pobierz piosenkę
zachęcamy dziecko do wysłuchania piosenki a następnie do odtworzenia słów z pamięci
wspólne z dzieckiem śpiewamy piosenkę,
swobodna improwizacja taneczno- ruchowa przy piosence
Opracowały: E. Mosur, K. Skoczylińska
Data: 13.04. 2021r.
Temat tygodniowy: „Jestem kulturalny”
1. Ćwiczenia poranne -Wygibasy z naszej klasy- rozwijanie aktywności fizycznej, sprawności ruchowej, wprowadzenie radosnego nastroju
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
2. Nauka na pamięć rymowanki- ćwiczenie pamięci, rozwijanie mowy
„Trzy magiczne słowa zawsze przy sobie noszę:
dziękuję, przepraszam i proszę”.
3. „Proszę i dziękuję to są miłe słowa”- osłuchanie z melodią i słowami nowej piosenki, rozwijanie pamięci słownej i muzycznej, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych, kształcenie słuchu muzycznego
Odtwarzacz muzyki
00:00
00:00
Używaj strzałek do góry/do dołu aby zwiększyć lub zmniejszyć głośność.
Pobierz: piosenka
Piosenka „Proszę i dziękuję to są miłe słowa”
Proszę i dziękuję to są miłe słowa,
Klaszczą moje dłonie i cieszy się głowa.
Raz dwa trzy, raz dwa trzy (klaszczemy w ręce)
Cieszmy się ja i ty. (uśmiechamy się do siebie)
Buzia się uśmiecha od ucha do ucha,
Kiedy mnie poprosisz, to ja chętnie słucham.
Raz dwa trzy, raz dwa trzy (klaszczemy w ręce)
Słucham ja, słuchasz ty. (pokazujemy na przemian raz jedno, raz drugie ucho)
Wiem kiedy powiedzieć też słowo przepraszam,
Rękę ci podaję, do zgody zapraszam.
Raz dwa trzy, raz dwa trzy (klaszczemy w ręce)
Proszę ja, prosisz ty. (podajemy rękę na zgodę)
Te słowa są dobre i warto je umieć,
Pomogą mi siebie i ciebie rozumieć.
Raz dwa trzy, raz dwa trzy (klaszczemy w ręce)
Lubmy się ja i ty. (przytulamy się do siebie)
Słuchamy piosenki, rozmawiamy z dzieckiem na temat treści, zadając pytania:
O jakich miłych słowach jest mowa w piosence?
Co robią dłonie, a co robi buzia?
Co robimy gdy chcemy się pogodzić?
Nauka piosenki- Rodzic mówi kolejne wersy piosenki a dziecko powtarza je z pamięci, wspólnie śpiewamy fragment piosenki np. I zwrotkę, potem kolejną a następnie całą piosenkę. Można dołączyć ruch- klaskanie, podawanie ręki, przytulanie.
4. „Kwiatek dla mamy i taty”- zabawa plastyczna z wykorzystaniem papieru kolorowego- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo- ruchowej, doskonalenie umiejętności wycinania, odczuwanie satysfakcji z przygotowania niespodzianki dla rodziców, używanie zwrotu „dziękuję”
Potrzebne materiały- papier kolorowy, klej, nożyczki, kartka formatu A4
Sposób wykonania- z papieru kolorowego dzieci wycinają paski, których końcówki sklejają, wycinają łodygę, dwa liście, kółeczko jako środek kwiatka, doniczkę, wycięte elementy układają na kartce papieru, po czym przyklejają, doniczkę ozdabiają wg własnego pomysłu i wyobraźni.
Pobierz: wzór
Po wykonaniu kwiatka dzieci wręczają niespodziankę rodzicom używając słowa „Dziękuję”
5. „La bamba”- zabawa muzyczno-ruchowa– doskonalenie umiejętności tanecznych i wokalnych, rozwijanie poczucia rytmu
https://www.youtube.com/watch?v=4W8eraMNGCs
6. Praca w Planeta dzieci zeszyt grafomotoryczny s.63– rysowanie według kodu, rysowanie po śladzie, rozumienie pojęć „ z lewej strony, z prawej strony”
Opracowały: E. Mosur, T. Pośpiech, K. Skoczylińska
Data: 12.04. 2021r.
Temat tygodniowy: „Jestem kulturalny”
1. Poranna rozruszanka przy zabawie ruchowej ze śpiewem „Głowa ramiona kolana pięty”- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała, wprowadzenie wesołego nastroju
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
2. Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Kwoka”– kształtowanie szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej, rozwijanie słownika czynnego, wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym( przepraszam, proszę, dziękuję)
https://www.youtube.com/watch?v=44dL91Z-v-I
3. Rozmowa inspirowana wierszem. Rodzic zadaje pytania:
Co postanowiła zrobić pewna kwoka?
Kogo zaprosiła?
Jak zachowywali się goście?
Jak zachowywała się kwoka?
Czy ta kwoka była dobrze wychowana?
Kwoka źle się zachowała jako gospodyni. Była niemiła, krzyczała, wyśmiewała swoich gości. Goście nie uważali i zniszczyli dom kwoki. Jak należy się zachowywać, gdy zaprosi się gości?
Jak należy się zachować, gdy idzie się do kogoś w gości?
4. Zabawa ruchowa „Magiczne słowa”– zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu
Dziecko biega po pokoju w rytm muzyki, na przerwę w muzyce podchodzi do rodzica bądź rodzeństwa i na wypowiedziane przez rodzica słowo wykonuje podany gest:
dziękuję – podaje dłoń
przepraszam – przytula się
proszę – wskazuje ręką
5. Nauka na pamięć rymowanki- ćwiczenie pamięci
„Trzy magiczne słowa zawsze przy sobie noszę:
dziękuję, przepraszam i proszę”.
6. „Dobre przykłady” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem ilustracji- link
https://drive.google.com/drive/folders/1rCqEFnY8tz9_2x_S3Y-C3T6H7lZwwM64?usp=sharing
Rodzic wspólnie z dzieckiem oglądają załączone obrazki, dziecko dokonuje analizy przedstawionych sytuacji, omawiając zachowania w różnych miejscach i sytuacjach (w komunikacji miejskiej, przy stole, w kinie, w stosunku do zwierząt, osób dorosłych…)
Rodzic pyta „Co to znaczy być grzecznym i kulturalnym?” – dziecko swobodnie się wypowiada, rodzic kieruje tak rozmową, aby dziecko zrozumiało, że grzeczny przedszkolak przede wszystkim używa zwrotów grzecznościowych. Zachęca dziecko do stosowania zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach w przedszkolu i poza nim.
7. „La bamba”- zabawa muzyczno-ruchowa– doskonalenie umiejętności tanecznych i wokalnych, rozwijanie poczucia rytmu
https://www.youtube.com/watch?v=4W8eraMNGCs
8. „Czy znam te słowa?”– słuchanie i rozwiązywanie wierszowanych zagadek, utrwalenie znajomości zwrotów grzecznościowych, rozwijanie logicznego myślenia
Wietrzyk porwał mój kapelusz,
biegnę za nim, już go chwytam,
ale wietrzyk powiał znowu, a kapelusz dalej zmyka…
Pobiegł Tomek co sił w nogach,
z wiatrem wcale nie był w zmowie.
Zręcznie złapał mój kapelusz.
Już go niesie. Co mu powiem? DZIĘKUJĘ
Obiad dziś jest bardzo smaczny,
bo jem ulubiony groszek.
Mam ochotę zjeść go więcej,
więc do mamy mówię… PROSZĘ
Bartek w biegu trącił Gosię,
bo chciał bardzo złapać Krzysia.
Gosia była obrażona i na Bartka i na Krzysia.
Bartek jednak się zatrzymał: – Nie płacz Gosia, wina nasza!
Ja za Krzysia i za siebie
bardzo, bardzo cię… PRZEPRASZAM
9. Obrazek z figur geometrycznych (Pobierz kartę pracy)- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania poznanych figur geometrycznych.
Polecenie: Pokoloruj obrazek zgodnie z kodem:
kwadrat- czerwony
prostokąt- brązowy
trójkąt- zielony
koło- żółty
10. Praca w Planeta dzieci 4, s.9– liczenie wyrazów w zdaniu, głosek w wyrazach, omówienie obrazków, rozwijanie słuchu fonematycznego.
Opracowały: E. Mosur, T. Pośpiech, E. Czarnota
Data: 09.04.2021
Temat kompleksowy: „Z kulturą za pan brat”
Temat dnia : „ Na koncercie”
1.”Artystyczne przedszkolaki”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych; kształtowanie właściwej postawy ciała ; rozwijanie wielu grup mięśniowych.
„ Koncert muzyczny”- ćwiczenia mięśni grzbietu. Dziecko leży na brzuchu, opiera głowę na dłoniach, złożonych jedna na drugą . Na hasło: KONCERT! Dziecko unosi głowę i ramiona nad podłogę. Dłońmi stukając przed sobą o podłogę- grają na bębenku. Po chwili wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 6 razy.
„Poza”- ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe. Dziecko stoi swobodnie . Na klaśnięcie przez rodzica przyjmuje różną pozę według własnych pomysłów: wykonują skłony, przysiady, staje na jednej nodze itp. Zabawę można powtórzyć.
„Linoskoczek” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Do tej zabawy potrzebny jest(gruby sznurek, lina czy skakanka) dziecka zadaniem jest przejść po linie stawiając stopę przed stopą tak, aby jak największą jej powierzchnią dotykało liny ( zadanie wykonujemy boso).
2.”Zabawy gimnastyczne przy muzyce”- kształtowanie właściwej postawy ciała.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0
3.Zapraszamy do zabawy paluszkowej „Pięć kociątek” (Małgorzata Barańska):
Śpi w koszyku pięć kociątek, to bajeczki jest początek.
(dziecko do koszyka ułożonego z jednej dłoni wkłada wszystkie palce drugiej dłoni)
Gdy się kotki obudziły, to z koszyka wychodziły:
(dziecko porusza wszystkimi palcami w koszyku)
najpierw rudy, potem szary
(dziecko wysuwa z koszyka najpierw kciuk, a potem palec wskazujący)
potem czarne dwa do pary.
(dziecko wysuwa palec środkowy i serdeczny)
A na końcu wyszedł biały, dzielny, chociaż bardzo mały.
(dziecko wyjmuje mały palec i porusza nim nad koszykiem)
4. Piosenka „Grzeczne słówka”- osłuchanie z piosenką- rozwijanie percepcji słuchowej.
Tekst:
Dziękuję, przepraszam i proszę.
Trzy słówka za małe trzy grosze.
I grzeczny królewicz,
i grzeczna królewna
znają te słówka na pewno.
Trzy słówka za małe trzy grosze,
dziękuję, przepraszam i proszę.
To przecież niewiele kosztuje,
gdy powiesz uprzejmie dziękuję.
Korona Ci z głowy nie spadnie na pewno,
nawet gdy jesteś królewną.
Trzy słówka za małe trzy grosze,
dziękuję, przepraszam i proszę.
Link do piosenki „Grzeczne słówka”
https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM
Pytania pomocnicze do tematu piosenki.
Z ilu zwrotek składa się piosenka?
Czy piosenka jest smutna, czy wesoła?
O jakich ważnych słowach mówi piosenka?
Czy te słowa są potrzebne w naszym życiu?
W jakich sytuacjach używamy tych trzech słów?
5.Nauka I zwrotki i refrenu piosenki „Grzeczne słówka”- rozwijanie słuchu fonematycznego i percepcji słuchowej.
– Rodzic mówi rytmicznie tekst I zwrotki i refrenu, a dziecko powtarza.
– Przy kolejnym powtórzeniu Rodzic powtarza tekst z różnym nasileniem głosu (cicho, głośno) oraz klaskaniem, dziecko naśladuje Rodzica.
– Następnie Rodzic śpiewa małe fragmenty, dziecko śpiewa za nim.
W kolejnych dniach w ten sam sposób dziecko uczy się 2 zwrotki.
Powtarzanie (śpiew) poszczególnych wersów.
Podejmowanie prób zaśpiewania I, II zwrotki i refrenu.
Improwizowanie utworu z użyciem instrumentów perkusyjnych – mogą być łyżki drewniane, butelki plastikowe i gazety.
Praca z kartą pracy nr4 s.6– ćwiczenia w wycinaniu; rozwijanie małej motoryki.
„Gimnastyka buzi i języka”; wspomaganie rozwoju mowy- czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy w domu. Musimy pamiętać, że te ćwiczenia powinny być wykonane dokładnie bez pośpiechu. Zadaniem dorosłego jest pokazanie poprawnie wykonanego ćwiczenia i zachęcenia dziecka do pracy.
A oto propozycje ćwiczeń:
Ćwiczenia warg i policzków
Niesforny balonik – nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej – wargi złączone.
Całuski – wargi ściągnięte, wywinięte do przodu – jak przy cmoknięciu.
Mam wąsy – utrzymanie słomki między nosem a górną wargą.
Pajac – wesoła mina: wargi złączone, kąciki uniesione do góry, smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone w dół.
Minki – naśladowanie min: wesołej – płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej – podkówka z warg, obrażonej – wargi nadęte, zdenerwowanej – wargi wąskie..
Zły pies – naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów.
Echo – dobitne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.
Ćwiczenia języka
Dotykanie palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je zaczarowanym miejscem, parkingiem itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu kawałków kukurydzianych chrupek.
Zlizywanie nutelli, miodu, dżemu itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
Zawody – kto dłużej utrzyma nieruchomo język za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi ?
Malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa. Usta szeroko otwarte!
Żyrafa – ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, w kierunku nosa, najdalej jak potrafisz.
Słoń – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.( Usta otwarte, żuchwa nieruchoma)
Ćwiczenia oddechowe.
„Wąchanie kwiatów” – powoli wciąganie powietrza noskami , czynność powtarzamy kilkakrotnie ( można też wąchać perfumy lub inne zapachy).
„Dmuchawce – latawce” – wciąganie powietrze nosem i dmuchanie jak najdłużej na dmuchawiec lub latawce.
„Chłodzenie zupy” – ręce złożone na kształt głębokiego talerza, wciąganie powietrza noskami, a wydmuchiwanie buzią jak najdłużej
„Mecz ping – ponga” – siedzenie po przeciwnych stronach stolika i dmuchanie na piłeczkę tak aby nie spadła ze stolika.
Opracowała: Edyta Czarnota
Data: 08.04.2021r.
Temat tygodnia: „Z kulturą za pan brat”
Temat dnia: „W teatrze”
1.Oglądanie filmiku edukacyjnego dla dzieci pt. ,,Tygrys w Teatrze Lalek”– poznanie pojęcia: teatr, scena, widownia, aktor, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, kurtyna; kształtowanie wartości dotyczącej szeroko rozumianej kultury.
Filmik edukacyjny: https://www.youtube.com/watch?v=bH1EgX2CXi8&t=420s
Rozmowa z dzieckiem na podstawie obejrzanego filmiku.
– O jakim miejscu opowiada Tygrysek?
– Co niezwykłego dzieje się w teatrze?
-Po co jest teatr?
2. Zagadki:
Teatr
W nim scena, na deskach której aktorzy grają.
Na widowni ludzie brawami ich nagradzają.
Aktor
Gra na deskach teatru i w filmowych scenach,
podziwiasz go na małym ekranie
lub na dużym- w kinowych salach.
3. Zabawy matematyczne- wg. metody E. Gruszczyk- Kolczyńskiej – E. Zielińskiej; rozwijanie logicznego myślenia; doskonalenie liczenia i przeliczania w dostępnym zakresie (do 10).
4. Klocki w rzędzie lub szeregu; zrozumienie, że po przestawieniu liczmanów nie zmienia się ich liczba.
Dziecko układa w rzędzie (lub szeregu) np. klocki, liczy je głośno i mówi, ile ich jest. Dorosły przekłada kilka i pyta: Czy teraz jest tyle samo klocków? Dziecko ponownie przelicza. W następnym ćwiczeniu to dorosły układa klocki, liczy je i oświadcza, ile ich jest.. Dziecko przekłada liczmany i pyta Czy teraz jest tyle samo klocków? Dorosły stwierdza: Tak nadal jest …….klocków. Jeśli chcesz możesz sprawdzić.
5. „ W sali teatralnej” -zabawy matematyczne- karty pracy do wyboru- rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 6;ćwiczenia utrwalające rozumienie pojęć „po prawej stronie, po lewej stronie”, „ po środku”.
Pobierz: załącznik 1
Pobierz: załącznik 2
6. Zabawy muzyczno- ruchowe w domu- rozwijanie poczucia rytmu; rozwijanie percepcji wzrokowo- ruchowej.
Link do zbaw: https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o
7. Praca w karcie pracy nr 4 s.5 (Planeta Dzieci)- przeliczanie, odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli; rozwijanie percepcji wzrokowej.
8. Praca w Zeszycie grafomotorycznym s. 61- rysowanie obrazka po kropkach i po śladzie; rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
Opracowała: Edyta Czarnota
Data: 07.04.2021
Temat dnia: „Piramida zdrowego jedzenia”- Światowy Dzień Zdrowia.
Cel: utrwalenie zasad zdrowego żywienia, kształtowanie umiejętności różnicowania produktów zdrowych i niezdrowych.
1.Zdrowa gimnastyka na powitanie:
„Kto wyżej sięgnie”- ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dziecko wspina się na palcach, ręce trzymając wzniesione w górę. Sięgając rączkami jak najwyżej, następnie robi przysiady, rękami obejmując kolana i głowę trzymając nisko. Ćwiczenie jest powtarzane kilka razy.
„Budzik”- ćwiczenia tułowia. Dziecko siada skrzyżnie, ramiona ma lekko ugięte z boków ciała, palcami dotykając barków. Nakręca budzik – wykonuje skręty tułowia w lewo w tył i w prawo w tył. Budzik działa – dziecko kolejno podnosi i opuszcza łokcie ugiętych ramionach wymawiając słowa: tik-tak.
„Buraczki” – słuchanie opowiadania I. Landau; doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na temat jego treści, rozwijanie percepcji słuchowej; uświadomienie dzieciom znaczenia zdrowego odżywiania dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Proszę przeczytać opowiadanie.
Pobierz: tekst 1
Pobierz: tekst 2
Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania zadane przez rodzica dotyczące wysłuchanego opowiadania – próbują odpowiadać pełnymi zdaniami:
– Co zrobiła pani, kiedy Monika płakała po rozstaniu z mamą?
– Jak rozśmieszył dziewczynkę Jacek?
– Dlaczego znowu Monika rozpłatała się przy obiedzie?
– Co zrobiła pani z jej buraczkami?
– O co pani poprosiła Monikę?
– Jak skończyła się ta historia?
Przedstawienie Piramidy Zdrowego Żywienia na podstawie filmiku edukacyjnego
Pobierz: piramida żywienia
Link: https://www.youtube.com/watch?v=tRfdknaK7Kw
Proszę rodzica, aby ze swoim dzieckiem jeszcze raz omówił krótko kolejne piętra piramidy w celu utrwalenia wiadomości. Rodzic wyjaśnia, że produkty, które są umiejscowione na dolnych piętrach powinny być spożywane w ciągu dnia częściej niż te z wyższych pięter. Im wyższe piętro, tym mniej produktów z tej grupy potrzebuje człowiek w codziennej diecie, ale te produkty również są nam niezbędne.
4.”Moja Piramida Zdrowia”- praca plastyczna; doskonalenie sprawności manualnej, pomysłowości.
Do wykonania pracy plastycznej potrzebne będzie: gazetki reklamowe ze sklepów typu: Biedronka, Lidl, dostępny karton lub większa kartka papieru, nożyczki, klej, pisaki lub kredki.
Dziecko rysuje kształt piramidy żywieniowej. Następnie wycina nożyczkami z gazetek tylko te produkty, o jakich była mowa w filmiku edukacyjnym, czyli wyłącznie zdrowe produkty. Samodzielnie wypełnia piramidę zdjęciami i obrazkami wyciętymi z gazetek, po czym przykleja je klejem na poszczególne piętra piramidy.
Sałatka owocowa Tomka i Tuli- bajka edukacyjna połączona z zabawą kulinarną.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=Z16kqm8J34g
Prośba do rodziców: proszę pomóc swojemu dziecku w wspólnym przygotowywaniu sałatki Tomka i Tuli według filmiku oraz z dostępnych w domu owoców.
6.Praca w kartach pracy – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz spostrzegawczości.
Pobierz: załącznik 1
Pobierz: załącznik 2
Na zakończenie dzisiejszych zajęć, zachęcam dzieci do zabawy ruchowej „Taniec ZYGZAK”- rozwijanie sprawności muzyczno- ruchowej.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
Opracowała: Edyta Czarnota
___________________________________________________________________________________________________________________________
Data: 06.04.2021
Temat tygodnia: „Z kulturą za pan brat”
Temat dnia: „W kinie”
Witamy Was w tygodniu po świętach.
Na początek „Muzyczna gimnastyka” https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
1. „W kinie” – słuchanie wiersza – rozwijanie umiejętności analizy tekstu literackiego, doskonalenie słuchu fonematycznego, kształtowanie wartości dotyczące szeroko rozumianej kultury, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
„W kinie”
Piegowaty Jaś z Radzynia
co sobotę szedł do kina.
Co sobotę wszyscy w kinie
mieli dość Jasiowych minek.
Bo ten piegowaty chłopak
wszystko robił tam na opak,
głośno gadał, jadł, szeleścił,
ze sześć paczek chrupek zmieścił.
Potem czas na popijanie,
puszek z sykiem otwieranie,
tupot nóg i głośne śmiechy,
ależ Jasio miał uciechę!
Jaś się dziwił, że dziewczyna
żadna nie chce z nim do kina.
A koledzy też nie chcieli,
widząc Jasia osłupieli…
Pewnej soboty bez jego wiedzy
usiedli za nim jego koledzy,
jedli i pili głośno chrząkając,
i Jasiowi w fotel często stukając.
Jasia Pieguska złość już rozsadza!
A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza…
„cicho”- wyszeptał- „Film oglądajcie…”
I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.
Rozmowa na temat wiersza: Dziecko próbuje odpowiadać pełnymi zdaniami.
– Gdzie co sobotę chodził Jaś?
– Co on tam robił?
– Czy to było właściwe zachowanie?
– Co się stało pewnej soboty?
– Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?
2. „Jak należy kulturalnie zachować się w kinie?” – zabawa dydaktyczna; nabywanie wiedzy i umiejętności dotyczących właściwego zachowania się w miejscach publicznych.
Rodzic mówi zdania, dziecko ma określić, czy to jest właściwe, czy też niewłaściwe zachowanie. Dziecko ma uzasadnić, dlaczego tak myśli. Przykładowe zdania:
– W kinie jemy chipsy i głośno szeleścimy torebkami;
– W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji;
– W kinie kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodnie siedzieć;
– W kinie siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać.
3. Zabawa ruchowa „Zatrzymujemy film”.
Dziecko porusza się po pokoju według wymyślonego rytmu podanego przez rodzica (klaskanie, tupanie). Podczas przerwy dziecko staje nieruchomo – jak zatrzymana klatka filmu. Powtarzamy zabawę.
4.” Plakat do mojego ulubionego filmu”- zabawa plastyczna; wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach plastycznych; rozwijanie sprawności małej motoryki.
Proszę o przygotowanie dziecku dostępnej kartki formatu A3, A4, kredek (ołówkowych, pastelowych, świecowych) pisaków. Dziecko rysuje postacie ze swojego ulubionego filmu. Rodzic może pomóc w napisaniu nazwy filmu na kartce.
5. Dla zainteresowanych: „Coś na f” – zabawa spostrzegawcza; ćwiczenia percepcji wzrokowo- słuchowej.
Dziecko podaje nazwy przedmiotów, które zaczynają się na głoskę „f” znajdujących się w pokoju lub poza nim. Na koniec wyklaskują sylaby danego wyrazu.
Karta pracy pomocnicza do ćwiczeń z głoską f (można pokolorować obrazek)- kształtowanie spostrzegawczości wzrokowo- słuchowej oraz sprawności manualnej.
6. Praca w Karcie Pracy 4 str.4 (Planeta Dzieci)- czytanie globalne wyrazu fotel; rozwijanie percepcji słuchowej.
Opracowała: Edyta Czarnota
___________________________________________________________________________________________________________________________________
Data: 02.04.2021
Temat tygodnia: „Święta, święta biją dzwony”
1. „Koszyczek Wielkanocny”– wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji (Załącznik: Koszyczek Wielkanocny), obserwacji i własnego doświadczenia, rozmowa na temat „Jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny?”, „Co wkładamy do koszyczka?”, wyjaśnienie, dlaczego takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć, wykorzystanie załączonych ilustracji.
https://drive.google.com/drive/folders/1XfzMSZHlmItMeaQSqoWXBzy3Puv-_mLO?usp=sharing
2. „Zając długie uszy ma”– zabawy muzyczno- ruchowe przy piosence, utrwalenie słów i melodii piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=fZ9gKoZl9ws
3. Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych
Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.
Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.
Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.
Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.
Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.
Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.
4. Zabawa „Ciepło- zimno”, której celem będzie szukanie ukrytego w pokoju jajeczka. Gdy dzieci zbliżają się do celu prowadzący mówi ciepło, ciepło, gorąco…, a gdy dzieci oddalają się mówimy zimno, zimno..
5. Rozwiązywanie zagadek wielkanocnych– utrwalenie wiadomości n/t wielkanocnych zwyczajów
Leżą w koszyczku
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone. (pisanki)
Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,
bo on susami – kic! Kic! Ucieka. (króliczek)
Potulne zwierzątko
z masła ulepione,
małą chorągiewką
wdzięcznie ozdobione. (baranek)
Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa (kurczaczek)
Co to za gałązka,
co kotków ma bez liku
i chociaż nie zamruczy –
miła jest w dotyku? (bazie, kotki)
Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana. (baba wielkanocna)
Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy (śmigus- dyngus)
6. Praca w „Planeta dzieci 3”- strona 44– „Znajdź 10 różnic między obrazkami”- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. „Narysuj szlaczek po śladzie i po kropkach”- rozwijanie sprawności manualnej.
7. Dla chętnych- pomysły na wielkanocne prace plastyczne i techniczne z dziećmi: zajączek wielkanocny
Opracowała: Ewelina Mosur
_______________________________________________________________________________________________________________
Data: 01.04.2021
Temat tygodnia: „Święta, święta biją dzwony”
1. Co wiesz o jajkach?- ciekawostki na temat jajek
https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A
Rodzic czyta dziecku poniższą informację, poznanie symboliki jajka.
Jajko – jest jednym z najważniejszych symboli Wielkanocy. Symbolizuje odrodzenie, początek i źródło życia, przynosi ludziom samo dobro, a od momentu zagoszczenia w domu sprowadza pod ich dach szczęście. Podzielenie się z bliskimi święconym jajkiem przy wielkanocnym stole umacnia więzi, zapewnia rodzinie nowe siły witalne i zdrowie.
W ludowych wierzeniach jajko pełniło wiele funkcji magicznych:
było lekarstwem na chorobę, urok – dotykanie zwierząt gospodarskich święconym jajkiem chroniło je przed urokami i chorobami,
woda z pokruszonymi skorupkami święconego jajka była uważana za lek na ból zębów, a umycie się w wodzie po gotowaniu jaj na pisanki zapewniało urodę dziewczynom, a chorym przywracało zdrowie,
chroniło przed pożarem – wierzono, że rzucone w płomienie ugasi je,
zapewniało urodzaj, szczęście i pomyślność,
pomagało zdobyć upatrzoną dziewczynę lub chłopaka.
2. Rozwiązywanie zagadek: rodzic czyta zagadkę, a dziecko podaje rozwiązanie
Po podwórku sobie chodzi i kurczęta swoje wodzi (kura).
Co to takiego, zgadnij mój kotku? Są z wierzchu białe, a żółte w środku. Gdy gotujemy, dziwy się dzieją bo zamiast mięknąć one twardnieją (jajka).
3. „Od jajka do kury”- historyjka obrazkowa– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez ustalenie kolejności zdarzeń, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat obrazka, budowanie wypowiedzi z użyciem określeń „najpierw, potem, na końcu”
polecenia dla dziecka:
uporządkuj obrazki wg właściwej kolejności zdarzeń
opowiedz całą historyjkę, używając określeń: „najpierw, potem, na końcu”
wymyśl tytuł historyjki
link do pobrania- historyjka obrazkowa https://drive.google.com/drive/folders/12QHMGueCIwHyWoRHZqXfku_BnDlou0ZP?usp=sharing
4. „Ptasia rodzina” – zabawa z elementami ćwiczeń ortofonicznych. Rodzic opowiada historyjkę o przyjęciu zorganizowanym przez kurę i koguta. Umawia się z dzieckiem, że kiedy usłyszy nazwę ptaka, wstaje i demonstruje jego głos ( przed przystąpieniem do zabawy należy wspólnie z dzieckiem ustalić te odgłosy).
Na przyjęciu u kury (ko ko ko) i koguta (kukurykuuu) zebrała się cała ptasia rodzina. Kura (ko ko ko) z radością pełniła rolę gospodyni. Witała wszystkich miłym słowem. Bocianowi (kle kle kle) powiedziała, że ma piękny biało-czarny fraczek. Zwróciła uwagę na piękne korale indyka (gul gul gul). Pogawędziła z gołąbkami (gruchu gruchu) o ich nowym mieszkaniu na wieży ratusza. Uśmiechnęła się radośnie do przechodzących obok przyjaciółek kaczki (kwa kwa kwa) i gąski (gę gę gę). Kiedy pocieszała zmartwionego chorobą synka wróbla (ćwir ćwir ćwir) przyszedł kogut (kukurykuuu)z wiadomością, że kolacja gotowa. Kura (ko ko ko) zaprosiła gości na poczęstunek. Zastanawiała się, dlaczego nie ma wrony (kra kra kra) i kukułki (kuku kuku) W tym momencie otworzyły się drzwi i stanęły w nich obie spóźnialskie. Wszystkie ptaki zasiadły do stołu.
5. Praca w „Planeta dzieci 3”-strona 45- Odszukaj wielkanocne symbole, pokoloruj wg wzoru. Dokończ rytm., strona 47– Uzupełnij obrazki nalepkami. Jakie produkty można włożyć do święconki?
Opracowała: Ewelina Mosur
_____________________________________________________________________________________________
Data: 31.03.2021
Temat tygodnia: „Święta, święta biją dzwony”
1. „Zając długie uszy ma”– zabawy muzyczno -ruchowe przy piosence, osłuchanie z piosenką, doskonalenie poczucia rytmu, rozwijanie słuchu muzycznego, usprawnianie koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej
https://www.youtube.com/watch?v=fZ9gKoZl9ws
Słowa: Zając długie uszy ma
trala la, trala la,
nosek słodki oczka dwa
hopsa, hopsa sa.
Każdy zając skacze: – hop
HOP HOP HOP
HOP HOP HOP
Jeden skok, drugi skok
Teraz wszyscy: HOP!
2. „Zabawy matematyczne z pisankami”– doskonalenie umiejętności przeliczania, dokładanie i odkładanie do 9, ćwiczenia utrwalające rozumienie pojęć „po prawej stronie, po lewej stronie”
– dzieci kolorują pisanki(Pobierz załącznik karta pracy „Pisanki” do wydruku)
– dzieci samodzielnie lub z pomocą rodzica wycinają pisanki
– „Gdzie ukryły się pisanki?”- rodzic chowa w pokoju wycięte szablony pisanek, zadaniem dziecka jest ich odnalezienie i policzenie( ma być 9)
– „Ile jest pisanek”- rodzic podaje zadania a dziecko stara się je rozwiązać, dokładając pisanki (liczmany) lub je odkładając, np.
Piotruś miał w koszyczku 6 pisanek( dziecko układa przed sobą 6 pisanek), mama dołożyła jeszcze 3 pisanki( dziecko dokłada jeszcze 3 pisanki). Ile pisanek ma teraz Piotruś w koszyczku?
Dziecko liczy pisanki i podaje ich liczbę, odpowiadając na pytanie.
Na stole leżało 8 pisanek( dziecko układa 8 pisanek), 5 pisanek sturlało się na ziemię( dziecko odkłada 5 pisanek). Ile pisanek zostało na stole?
Dziecko liczy pisanki i odpowiada na pytanie.
Ewa ma 6 pisanek ( dziecko układa pisanek), a Ola ma 3 pisanki( dziecko układa liczmany i porównuje). Kto ma więcej pisanek?
Po swojej prawej stronie połóż 5 pisanek, po lewej stronie połóż 4 pisanki. Gdzie jest więcej pisanek?
W ten sposób dziecko rozwiązuje podobne zadania.
3. „Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. Rodzic klaszcze w ręce, ile razy zaklaszcze, tyle razy dziecko ma wykonać podane ćwiczenie, np. skłon, przysiad, pajacyk, podskok
4. „Zajączki” – zabawa paluszkowa. Dzieci naśladują słowa wierszyka, za każdym razem chowają kolejny palec. Na koniec dzieci zaplatają palce obu dłoni i lekko kołyszą splecionymi dłońmi.
Zajączki Małgorzata Barańska
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca.
Podczas zabawy rodzic może wprowadzić lub przypomnieć angielskie nazwy liczebników:
jeden – one, dwa – two, trzy – three, cztery – four, pięć –five.
5. Praca w „Planeta dzieci 3”- strona 40– „Znajdź i policz na ilustracji elementy pokazane z prawej strony i narysuj odpowiednią liczbę kresek”.
Opracowała: Ewelina Mosur
______________________________________________________________________________________________
Data: 30.03.2021 r.
Temat tygodnia: ,,Święta, święta biją dzwony”
1. „Jajko” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy – rozwijanie umiejętności analizy tekstu literackiego, doskonalenie słuchu fonematycznego, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: – Bądź głupsze!
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
– Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: – Chodź, to cię wysiedzę.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: – Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę.
A jajko na to najbezczelniej:
– Na ulicy nie ma patelni.
Kura mówi: – Ostrożnie! To gorąca woda!
A jajko na to: – Zimna woda! Szkoda!
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo.
2. Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic zadaje pytania: O kim był ten wiersz?
Jakie było to jajko?
Jak skończyła się przygoda dla tego jajka?
3. „Jaką głoskę słyszysz?- zabawa dydaktyczna – rodzic kolejno mówi wyrazy- jajko, kura, bajka, wapno, kapusta, ulica, woda- zadaniem dziecka jest wyróżnić głoskę na początku wyrazu i na końcu.
4. „Małe – duże jajo kurze” – zabawa ruchowa naśladowcza.
Dzieci recytują i wykonują określone ruchy.
Małe – duże Na słowo „małe” – ręce blisko siebie, na słowo „duże” – ręce rozłożone.
jajo kurze, Rysowanie w powietrzu obiema rękami jajka.
jajo kurze,
jajo kurze.
Duże – małe, Na słowo „duże” – ręce rozłożone, na słowo „małe” – ręce blisko siebie.
doskonałe, Klepanie się rękami po brzuchu.
doskonałe,
mniam. Klaśnięcie w dłonie.
5. „Do czego potrzebne nam są jajka?” – zabawa słownikowa. Dzieci wymyślają różne przeznaczenia jajek.
6. „Muzyczna gimnastyka w podskokach”- rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dzieci, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, wywołanie radosnego nastroju
6. Praca w „Planeta dzieci”- zeszyt grafomotoryczny- strona 55- ćwiczenia grafomotoryczne. Dzieci rysują obrazek po śladzie i kolorują jaja, następnie rysują szlaczek po śladzie.
Opracowała: Ewelina Mosur
________________________________________________________________
Data: 29.03.2021 r.
Temat tygodnia: ,,Święta, święta biją dzwony”
1. Oglądanie filmu pt. „Tradycje Wielkanocne”– poznanie symboli i tradycji związanych z Wielkanocą, zwrócenie uwagi na zwyczaje wielkanocne tj. święcenie palm, barwienie jajek, święcenie pokarmów, objaśnienie symboliki święconych pokarmów, Śmigus- Dyngus, poznanie ciekawostek związanych z obchodami Świąt Wielkanocnych w naszym kraju.
https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
2. „Ostrożnie z jajkiem”– zabawa ruchowa z elementem równowagi – rozwijanie koordynacji ruchowej. Dziecko ma donieść na łyżce „jajko”- ugotowane jajko na twardo lub piłeczkę gumową na wyznaczone przez rodzica miejsce i z powrotem. Proponuję kilka razy w miarę możliwości.
3. „Wielkanocny kurczaczek”– praca plastyczna- rozwijanie ekspresji plastycznej, kreatywności i sprawności manualnej.
Potrzebne materiały:
– kartka A4 (rysunkowa/techniczna) w jasnym kolorze
– ołówek;
– okrągły przedmiot (np. salaterka);
– żółta farba;
– widelec;
– skrawek pomarańczowego papieru kolorowego;
– nożyczki;
– klej w sztyfcie;
– gotowe, plastikowe oczka;
– kredka w kolorze pomarańczowym;
– piórka (pomarańczowe/czerwone/żółte)
odrysować na kartce koło
rozmieszać żółtą farbę
stemplować widelcem
wyciąć podwójny trójkąt z papieru kolorowego
dorysować nóżki, dokleić skrzydełka, oczka
i kurczaczek gotowy [