Data: 11.02.2022 r.
Temat zajęć: Colours – wykonanie karty pracy związanej z nazwami kolorów w języku angielskim
Czas trwania zajęć: 30 minut
Cele:
Utrwalenie nazw kolorów w języku angielskim (red, blue, green, yellow, pink, purple, orange, black, brown, white, grey)
przypomnienie oraz utrwalenie czasowników nazywających czynności takie jak: to walk; to hop; to run; to stop; to tiptoe; to jump; to swim; to sleep; to wake up; to go)
przypomnienie oraz utrwalenie zwrotów związanych z witaniem i żegnaniem się w języku angielskim (Hello, Hi, Good morning, Goodbye, Bye)
przypomnienie dotychczas poznanych piosenek w języku angielskim
osłuchanie się z językiem oraz aktywny udział w zabawach językowych
Przebieg zajęć:
Przywitanie się
Dziecko wita się z rodzicem/ opiekunem oraz maskotką za pomocą słów: Hello/Hi/Good morning
Przypomnienie piosenki przedstawiającej nazwy czynności
https://youtu.be/fPMjnlTEZwU
Colours – utrwalenie nazw kolorów w języku angielskim
Rodzic/opiekun prosi dziecko np. o znalezienie 3 zabawek/przedmiotów w kolorze niebieskim
(Let’s find three blue toys etc.) w wyznaczonym przez niego czasie. Następnie dziecko wyznacza zadanie dla rodzica. Osoba z większą ilością punktów wygrywa i wyznacza zadanie dla przeciwnika. Do tej zabawy możemy wykorzystać np. minutnik kuchenny, klepsydrę
Feed the monster
Przygotowujemy postać potwora (głowę potwora z Załącznika nr1 wycinamy i przyklejamy np. na kartonowe pudełko po butach) oraz kolorowe ciasteczka (red, blue, green, yellow, pink, purple, orange, black, white, grey, brown). Dodatkowo wycinamy buzię potwora tworząc otwór, do którego dzieci będą wrzucać ciasteczka. Rodzic przedstawia dziecku postać głodnego potwora, którego trzeba będzie nakarmić kolorowymi ciasteczkami. Zadaniem dziecka jest wybieranie ciasteczek w odpowiednich kolorach.
Np.
Rodzic głosem potwora: I’d like to eat a purple cookie. / I’d like to eat a red cookie etc.
Załącznik nr1
Wykonanie karty pracy związanej z nazwami kolorów
Zadaniem dziecka jest pokolorowanie odpowiedniej ilości kubeczków w podanym przez potwora kolorze.
Załącznik nr2
Pożegnanie
Zaśpiewanie piosenki na pożegnanie: https://www.youtube.com/watch?v=rCr2t34vkIE
Rodzic/opiekun/maskotka żegna się z dzieckiem słowami/zwrotami: Bye/Goodbye/See you soon/See you later, alligator/High five!
Opracowała: Dagmara Olesiak
____________________________________________________________________________________________
Data:11.02.22r.
Temat tygodniowy : Dawno temu.
Temat dnia : W czasach człowieka pierwotnego
Cele ogóle:
poznanie zwyczajów życia człowieka prehistorycznego
wdrażanie do uważnego słuchania tekstu
budowanie poprawnych wypowiedzi
doskonalenie sprawności ruchowej
poznanie techniki malowania herbatą
doskonalenie nauki czytania
1. Powitanka na dzień dobry; https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4
2. Słuchanie tekstu „W czasach człowieka pierwotnego…” Magdalena Tokarczyk
„W czasach człowieka
pierwotnego…”
Magdalena Tokarczyk
Prehistoria to odległe czasy…
Gdzie swój początek człowiek pierwotny zaczyna. W tych czasach ja właśnie mieszkałem – Roo – jaskiniowiec mały. W odróżnieniu od Was moi przedszkolni przyjaciele nie nosiłem ubrań, ale skóry zwierząt wisiały na mym ciele. W Paleolicie, życie było ciężkie, a dzikie zwierzęta nam zagrażały wielce. Niektórzy z nas wędrowny tryb życia prowadzili inni w jaskiniach, czy szałasach swoje domy urządzili. Aby pożywienie zdobyć na polowanie mężczyźni ruszali, a kobiety i dzieci w lesie grzyby i jagody zbierały. Z czasem dzikie zwierzęta, które nam zagrażały staraliśmy się udomowić, aby podczas uprawy ziemi nam pomagały, A najważniejsze wydarzenia na skale w swej jaskini malowaliśmy bo telewizorów w jaskiniach nie miewaliśmy.
W naszej epoce Kamienia gładzonego powstało wiele kamiennych narzędzi mój drogi kolego. Również i z drewna narzędzia powstawały i codzienne życie nam ułatwiały. A gdy moc ognia w końcu okiełznaliśmy mogliśmy się ogrzać i jedzenie ciepłe odtąd przyrządzaliśmy. Lecz wzniecenie ognia do łatwych nie należało! Dlatego o ognisko, by nie wygasło, ciągle dbano… Dzisiaj już nie ma nas na tym świcie, a skąd się o nas dowiedzieć możecie? Z badań przez archeologów, które są prowadzone, z „obrazów” na skale które przez nas są pozostawione. Z narzędzi, które gdzieś są znajdowane. To wszystko Wam opowiedzieć może jak życie w prehistorycznych czasach wyglądało. Bo wcale do łatwych nie należało. Więc doceńcie przedszkolaki swoje piękne, współczesne czasy…
3. Prezentacja https://przedszkolankowo.pl/2018/02/18/w-czasach-czlowieka-pierwotnego-prezentacja-multimedialna-pomoce/w-czasach-czlowieka-pierwotnego-2016-prezentacja-multimedilna/
Roo! – mały jaskiniowiec
Polecenie: Po wysłuchaniu tekstu i obejrzeniu prezentacji odpowiedz na pytania ;
– Gdzie mieszkał, czym się zajmował, co jadł i jak sobie radził ze zdobywaniem pożywienia pierwotny człowiek.
4. „Jaskinia”- dom człowieka pierwotnego – zabawa plastyczna, malowanie herbatą.
Do przygotowania wystarczy, zaparzona mocna herbata a następnie wystudzona, pędzelek i wydrukowany obrazek jaskini.
Załącznik
5. „Ćwiczymy z piłką” – ćwiczenia gimnastyczne – ćwiczenie zręczności, rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej , uzyskanie umiejętności płynnego ruchu „zamach- rzut”
– „Bawię się piłką” – swobodna zabawa piłką: podrzucanie, łapanie, odbijanie, kozłowanie. Moment wypoczynku – stanie w małym rozkroku, wznoszenie piłki w górę – wdech, skłon do podłogi – wydech.
– „Złap piłkę” – zabawa z elementem biegu
Bieg z piłką trzymaną oburącz przed sobą. Na hasło: Stop! dzieci zatrzymują się, podrzucają piłki, łapią i biegną w drugą stronę.
– „Toczenie piłki” – ćwiczenie tułowia
Dziecko stoi w rozkroku. Skłon w przód i toczenie piłki z ręki do ręki szerokim ruchem. Wyprost – wznos piłki w górę. Po przerwie, toczenie piłki wokół jednej, potem drugiej stopy – rysowanie ósemki. Wyprost – wznoszenie piłki w górę.
– „Kangurki” – ćwiczenie nóg
Piłka ułożona między kolanami, stopy razem, ramiona na wysokości klatki piersiowej. Skoki obunóż w przód ze zmianą kierunku ruchu.
– „Złap piłkę” – ćwiczenie tułowia
Dziecko stoi w rozkroku, piłka w dłoniach – przenieś piłkę: na głowę, za głowę, puść i szybko złap. Piłka za głową – łokcie szeroko rozwarte, łopatki ściągnięte. Puść i złap – szybki obrót i złapanie piłki odbitej od podłogi.
– „Toczenie piłki” – ćwiczenie stóp
Dziecko w siadzie skulnym podpartym, stopy na piłce. Chwyt piłki stopami, kolana szeroko rozwarte. Podrzucanie piłki do góry i chwytanie. Na zmianę – toczenie piłki stopami w przód, w tył i ruchem okrężnym.
– „Mostek” – ćwiczenie mięśni brzucha
Dziecko w siadzie prostym, piłka na podłodze przy kolanach. Unoszenie prostych nóg do siadu równoważnego, przetaczanie piłki po podłodze pod uniesionym nogami. Na zmianę – siad skulny, piłka między kolanami, kołysanie kolanami bez odrywania stóp od podłogi.
– „Idź za piłką” – ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy barkowej
Chód na czworakach i popychanie piłki głową. Czworakowanie na ugiętych i na wyprostowanych nogach.
– „Toczenie piłki przed sobą” – ćwiczenie mięśni grzbietu
Przejście do leżenia przodem. Toczenie piłki przed sobą z ręki do ręki. Na zmianę – wybijanie piłką o podłogę podanego rytmu (np. liczenie do 10).
6. Śpiewamy piosenkę – Dziwne pytania o dinozaury – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=wfJJtouF8_M
Po zabawie z piłką przypomnij sobie naszą piosenkę . Wysłuchaj ją a następnie spróbuj zaśpiewać ją samodzielnie.
7. „Skamieniała Mandala – magiczne koło”- zabawa plastyczna – kolorowanie obrazka konturowego – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej; wdrażanie do podejmowania samodzielnej decyzji dotyczącej sposobu wykonania swojej pracy uwzględniając zastosowanie koloru i kształt
Polecenie: Pokoloruj wg własnego pomysłu zwracając uwagę na wyszukanie i wykorzystanie powtarzającego się rytmu
Załącznik
NAUKA CZYTANIA DLA 6- LATKÓW
1. Nauka czytania online
https://wordwall.net/pl/resource/1474864/polski/nauka-czytania
https://wordwall.net/pl/resource/26827496/nauka-czytania
2. Czytanie; Dinozaury – rozsypanka sylabowa
https://www.liveworksheets.com/un1411399lb
3. Przeczytaj na poniższej karcie sylaby, wyrazy i tekst- powodzenia.
4. Ułóż wyrazy. Rozsypanka literowa.
Polecenie: Należy wyciąć literki i obrazki – porozkładać je a następnie układać wyrazy odpowiadające poszczególnej nazwie obrazka tj; pasek, most, lis, satelita.
Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
Załącznik 4
Załącznik 5
5. Ułóż zdania. Rozsypanka wyrazowa. Rozetnij wyrazy i ułóż kolejne zdania.
Polecenie. Przeczytaj kolejne zdanie. Zapamiętaj je , odszukaj wyrazy potrzebne do jego ułożenia, ułóż w odpowiedniej kolejności , naklej na kartkę.
To malutki smok .
A tam stoi lis i malutki lisek.
Ten lisek ma ser.
Załącznik
Opracowała: T. Mynarczyk
___________________________________________________________________________________
Temat zajęć: Colours – utrwalenie nazw kolorów w języku angielskim
Czas trwania zajęć: 30 minut
Cele:
Utrwalenie nazw kolorów w języku angielskim (red, blue, green, yellow, pink, purple, orange, black, brown, white, grey, peach)
przypomnienie oraz utrwalenie nazw ubrań w języku angielskim: (shoes, hat, scarf, jacket)
przypomnienie oraz utrwalenie zwrotów związanych z witaniem i żegnaniem się w języku angielskim (Hello, Hi, Good morning, Goodbye, Bye)
przypomnienie oraz utrwalenie słownictwa i konstrukcji związanych z przedstawianiem się w języku angielskim oraz podawaniem informacji na temat samopoczucia, miejsca zamieszkania, wieku (What’s your name? My name is… / I’m ….; How are you today? / Are you happy/sad/angry/hungry/sleepy? I’m … today; Where do you live? I live in ….; How old are you? I’m … )
przypomnienie dotychczas poznanych piosenek w języku angielskim
osłuchanie się z językiem oraz aktywny udział w zabawach językowych
Przebieg zajęć:
Przywitanie się
Dziecko wita się z rodzicem/ opiekunem oraz maskotką za pomocą słów: Hello/Hi/Good morning
Przedstawianie się i pytanie o samopoczucie
Rodzic/opiekun/maskotka przedstawia się i zadaje dziecku pytania o imię/samopoczucie (wspomagając się mimiką)/ wiek/ miejsce zamieszkania (zadawanie pytań można urozmaicić rzucając dziecku piłkę lub losując pytania np. z magicznego pudełka itd.)
My name is …. What’s your name? Are you Kevin/ Bob/ George? Yes/No
How are you today? Are you happy/sad/angry/hungry/sleepy? I’m …. today.
Where do you live? I live in ….
How old are you? / Are you three/four/five years old? / I’m …
Przypomnienie piosenki o ubraniach
https://youtu.be/-jBfb33_KHU
What colour is missing?
Rodzic/opiekun rozkłada na podłodze karty obrazkowe z kolorami i razem z dzieckiem przypomina ich nazwy. Po rozłożeniu i przypomnieniu nazw kolorów dziecko zamyka oczy a rodzic zabiera jedną z kart. Dziecko otwiera oczy i odpowiada na pytanie rodzica: What colour is missing? (Którego koloru brakuje?) Zabawę kontynuujemy do momentu wykorzystania wszystkich kolorów.
Załacznik nr1
Colours – zabawa w kolory
Do tej zabawy potrzebna będzie nam piłka. Rodzic na zmianę z dzieckiem wypowiada nazwy kolorów w języku angielskim i rzuca piłkę. Na hasło black lub white, każdy kto złapie piłkę musi wykonać zadanie przygotowane przez przeciwnika.
Utrwalenie piosenki o kolorach
I część piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA&t=12s
II część piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=Asb8N0nz9OI
(w trakcie odtwarzania piosenki, kiedy padają słowa Find something blue itd. dziecko ma za zadanie znaleźć coś w danym kolorze w pokoju/ domu i szybko wrócić na miejsce zanim skończy się wyznaczony w piosence czas)
Footprints
Do tej zabawy potrzebujemy kolorowych odcisków stóp/butów. Zadaniem rodzica/opiekuna/dziecka jest wycięcie z bloku z kolorowymi kartkami lub pokolorowanie na różne kolory odcisków stóp lub butów. Dziecko skacze po torze utworzonym z kolorowych odcisków i nazywa (przy pomocy rodzica) poszczególne kolory. (Zabawę można urozmaicić poprzez wypowiadanie nazw kolorów w różny sposób np. po cichu, głośno, szybko, powoli itd.)
Załącznik nr2
Pożegnanie
Zaśpiewanie piosenki na pożegnanie: https://www.youtube.com/watch?v=rCr2t34vkIE
Rodzic/opiekun/maskotka żegna się z dzieckiem słowami/zwrotami: Bye/Goodbye/See you soon/See you later, alligator/High five!
Opracowała: Dagmara Olesiak
____________________________________________________________________________________________
Data : 10.02.22r.
Temat tygodnia: Dawno temu
Temat dnia: : „Jurajski koncert”
Cele ogólne:
Zgłębianie wiadomości o dinozaurach,
Wdrażanie do uważnego analizowania treści zadania,
Doskonalenie techniki rachunkowej,
Wdrażanie do rozwiązywania różnych problemów praktycznych,
Doskonalenie umiejętności gry na wybranym instrumencie perkusyjnym,
Rozwijanie twórczej aktywności dziecka za pomocą ruchu i muzyki,
Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji ruchowej,
1. Witamy i na gimnastykę poranną zapraszamy
https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8
2. „Liczbowe grzbiety stegozaura” – zabawa dydaktyczna – przypinanie klamerki na konkretnym miejscu, posługiwanie się liczebnikami . Dziecko otrzymuje sylwetę dinozaura i komplet 6 ponumerowanych od 1 do 6 klamerek. Zadaniem dzieci jest przypięcie dinozaurowi na grzbiecie kafelków – klamerek rosnąco, następnie malejąco.
Zwrócenie uwagi, że przypinanie klamerek zaczynamy począwszy od lewej strony (przypomnienie, która strona jest lewa, która prawa). Wykorzystanie wzoru dinozaura do wycięcia – załącznik 1
4. Ciekawe zadania matematyczne doskonalące umiejętności matematyczne;
– przeliczanie
https://www.liveworksheets.com/rs1376732js
– dodawanie i odejmowanie / dla 6 latków/
https://www.liveworksheets.com/eh1411336nr
– przeliczanie i porównywanie /karta pracy załącznik 2/
5. „Jurajski koncert” – gra na instrumentach perkusyjnych.
Potrzebne będą różnorodne materiały / do wyboru/ : gazety, rurki od ręczników, patyczki do jedzenia chińskiego, grzechotki w różnorodnych butelkach i pojemnikach, duże puste butelki po wodzie .
Zabawa ruchowa ze śpiewem do piosenki – Instrumentacja piosenki Dziwne pytania o dinozaury – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=wfJJtouF8_M
Dzieci wybierają sobie instrument i wydobywają z niego dźwięki – poznają je i uczą się w jaki sposób można na nich grać w sposób niekonwencjonalny. Następnie rozpoczynają rytmiczne wygrywanie – instrumentacja piosenki za pomocą wybranego przedmiotu.
Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zabawa w chowanego” przy w/w piosence Dziwne pytania o dinozaury;
Rodzic – drzewo , dziecko – dinozaur. Drzewo stoi przyjmując odpowiednią pozycję, dinozaury poruszają się w rytm wyżej wymienionej piosenki. Na przerwę w muzyce / należy zatrzymać muzykę / dinozaury chowają się za drzewo. Zabawę kontynuujemy do zakończenia całego utworu
Recytujemy wierszyk „Dinozaury” A.Wacławski, K.Bayer
Dziecko próbuje powtórzyć wyliczankę
Idą dinozaury, człap, człap, człap
Otwierają paszczę , kłap, klap, klap
I zębami chrupią , chrup, chrup, chrup
Wszyscy uciekajcie, tup, tup, tup.
Rytmizacja tekstu w metrum 4/4 . Rytmizacja tekstu z klaskaniem ,pokazywaniem lub rytmicznym wygrywaniem na dowolnie wybranym przedmiocie. Wymyślanie własnego rytmu do rymowanki:
I-dą di-no-zau-ry, człap- człap-człap
O- twie-ra-ją pasz- czę , kłap- klap -klap.
I zę-ba-mi chru-pią, chrup- chrup- chrup
wszy-scy u-cie-kaj-cie, tup- tup- tup.
6. „Szkielet dinozaura” – zrobienie kompletnego, skamieniałego szkieletu ze słomek do napojów.
Materiały i przybory:
plastelina lub ciastolina
zużyte słomki po napojach
nożyczki
wieczko od plastikowego pojemnika, tekturka, talerzyk tekturowy
Wypełnij cienką warstwą plasteliny całą przykrywkę. To zadanie wymaga nieco więcej siły i znakomicie wpłynie na sprawność manualną oraz wzmocni napięcie mięśniowe w obrębie rąk.
Wyklej talerzyk plasteliną , potnij rurkę do napojów na fragmenty (kości) a potem ułóż szkielet dinozaura.
Potnij słomki na różnej wielkości kawałki. To będą skamieniałe kości dinozaura.
Wciśnij słomki w plastelinę na kształt szkieletu ulubionego dinozaura.
Poniżej jeszcze jedna skamielina, tym razem zrobiony na większym kawałku rozwałkowanej plasteliny.
Możecie również wyjąć słomki i cieszyć się odciśniętym w skale śladem.
„Przestrzenny dinozaur”- dodatkowa propozycja do wyboru. Załącznik 3
Opracowała: Teresa Mynarczyk
___________________________________________________________________
Temat zajęć: Colours – poznajemy nazwy kolorów w języku angielskim
Czas trwania zajęć: 30 minut
Cele:
wprowadzenie nazw kolorów w języku angielskim (red, blue, green, yellow, pink, purple, orange, black, brown, white, grey, peach)
przypomnienie oraz utrwalenie nazw ubrań w języku angielskim: T-shirt, dress, sweater, trousers, shoes, socks, hat, scarf, jacket, sunglasses, shorts)
przypomnienie oraz utrwalenie zwrotów związanych z witaniem i żegnaniem się w języku angielskim (Hello, Hi, Good morning, Goodbye, Bye)
przypomnienie oraz utrwalenie słownictwa i konstrukcji związanych z przedstawianiem się w języku angielskim oraz podawaniem informacji na temat samopoczucia, miejsca zamieszkania, wieku (What’s your name? My name is… / I’m ….; How are you today? / Are you happy/sad/angry/hungry/sleepy? I’m … today; Where do you live? I live in ….; How old are you? I’m … )
przypomnienie dotychczas poznanych piosenek w języku angielskim oraz wprowadzenie nowej piosenki związanej z kolorami
osłuchanie się z językiem oraz aktywny udział w zabawach językowych
Przebieg zajęć:
Przywitanie się
Dziecko wita się z rodzicem/ opiekunem oraz maskotką za pomocą słów: Hello/Hi/Good morning
Przedstawianie się i pytanie o samopoczucie
Rodzic/opiekun/maskotka przedstawia się i zadaje dziecku pytania o imię/samopoczucie (wspomagając się mimiką)/ wiek/ miejsce zamieszkania (zadawanie pytań można urozmaicić rzucając dziecku piłkę lub losując pytania np. z magicznego pudełka itd.)
My name is …. What’s your name? Are you Kevin/ Bob/ George? Yes/No
How are you today? Are you happy/sad/angry/hungry/sleepy? I’m …. today.
Where do you live? I live in ….
How old are you? / Are you three/four/five years old? / I’m …
Piosenka na powitanie
https://www.youtube.com/watch?v=fN1Cyr0ZK9M
Zabawa w sklep – przypomnienie oraz utrwalenie nazw ubrań
Rodzic/opiekun mówi dziecku po angielsku jakie ubrania chce kupić. Zadaniem dziecka jest spakowanie rodzicowi do worka/reklamówki takich ubrań o jakie prosi. Jeśli dziecko pomyli ubrania i spakuje nieodpowiednie rzeczy ma do wykonania zadanie np. Jump like a kangaroo; Stomp like an elephant; Swing like a monkey; Bark like a dog itd. (Zabawę można urozmaicić przygotowując kalkulator/kasę fiskalną/papierowe pieniądze)
Wprowadzenie nazw kolorów
Rodzic/opiekun wprowadza nazwy kolorów (red, blue, green, yellow, pink, purple, orange, black, brown, white, grey, peach) za pomocą kart obrazkowych/zabawek/przedmiotów codziennego użytku
ZAŁĄCZNIK
Piosenka oraz zabawa językowa związana z kolorami
Dziecko poznaje piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA&t=12s
(w trakcie odtwarzania piosenki, kiedy padają słowa Find something blue itd. dziecko ma za zadanie znaleźć coś w danym kolorze w pokoju/ domu i szybko wrócić na miejsce zanim skończy się wyznaczony w piosence czas)
II część piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=Asb8N0nz9OI
Flyswatters
Rodzic/opiekun przygotowuje np. packi, butelki (przedmioty, którymi można będzie uderzyć w kartę), rozkłada na podłodze karty obrazkowe z kolorami i puszcza muzykę. Kiedy gra muzyka dziecko biega po dywanie. Rodzic zatrzymuje muzykę i wymawia nazwę koloru. Zadaniem dziecka jest odnalezienie odpowiedniego obrazka i uderzenie w niego np. packą. Rodzic ponownie puszcza muzykę i kontynuuje zabawę do momentu wykorzystania wszystkich kolorów. (Zabawę można urozmaicić poprzez wprowadzenie elementu rywalizacji i „ściganie się” z dzieckiem kto jako pierwszy znajdzie dany obrazek).
Pożegnanie
Zaśpiewanie piosenki na pożegnanie: https://www.youtube.com/watch?v=rCr2t34vkIE
Rodzic/opiekun/maskotka żegna się z dzieckiem słowami/zwrotami: Bye/Goodbye/See you soon/See you later, alligator/High five!
_____________________________________________________________
Data: 09.02.2022r
Temat tygodnia: Dawno temu
Temat: Spotkanie z dinozaurami.
Cele główne:
Rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania.
Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6.
Doskonalenie aparatu artykulacyjnego
Formułowanie prostych wypowiedzi, uzasadnianie swojego zdania
Zgłębianie wiadomości dotyczących nazw dinozaurów
Zapoznanie z piosenką
1. Ćwiczenia poranne -Wygibasy z naszej klasy- rozwijanie aktywności fizycznej, sprawności ruchowej, wprowadzenie radosnego nastroju
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
2. Zabawa logopedyczna: „Spacer Dinka”.
Prosimy dziecko, by wyobraziło sobie, że język to mały dinozaur Dinek. Dziecko ma pokazywać za pomocą warg, języka i zębów to, co robi dinozaur. Rodzic opowiada / poniższą/ historyjkę i demonstruje ruchy. Dziecko trzyma przed twarzami lusterko i robi to samo:
Mały dinozaur Dinek spał smacznie pod wielką paprocią (usta półotwarte, język leży płasko w jamie ustnej). Nagle zaświeciło słońce i Dinek zaczął się budzić (poruszanie całym językiem za dolnymi zębami). Najpierw wyciągnął lewe łapy (wypychanie sztywnym językiem lewego policzka). Potem wyciągnął prawe łapy (wypychanie sztywnym językiem prawego policzka). Rozejrzał się dookoła (rysowanie koła czubkiem języka na wewnętrznej stronie policzków). A potem wstał i wyprostował się (dotykanie czubkiem języka górnego wałka dziąsłowego). Nagle zobaczył kolorową muchę i zaczął ją gonić (szybkie ruchy językiem w jamie ustnej). Ale, niestety, musiał się zatrzymać, bo na jego drodze leżał wielki pień. Dinek musiał przycisnąć się pod nim (przeciskanie języka pomiędzy złączonymi zębami). Gdy poszedł kawałek dalej, stanął przed olbrzymim kamieniem, który tarasowo mu przejście. Dinek postanowił go przeskoczyć. Musiał próbować kilka razy (zaciśnięte zęby, rozchylanie i zaciskanie warg). W końcu mu się udało. Poszedł dalej. Nagle usłyszał nad głową jakiś dźwięk. Bardzo wysoko wyciągnął szyję (wysuwanie języka złożonego w kształt łyżeczki daleko do przodu). Zobaczył najpiękniejsze motyle, jakie kiedykolwiek widział (szeroki uśmiech). Zadowolony wrócił pod swoją palmę (oblizywanie językiem górnej i dolnej wargi).
3. Słuchanie wiersza Beaty Gawrońskiej pt. „Spacer dinków”. Podczas czytania utworu prezentujemy kolejno wycięte dinozaury, o których mowa w wierszu.
Pobierz 1
Pobierz 2
Pobierz 3
Pobierz 4
Pobierz 5
Pobierz 6
Spacer dinków.
Jeden zielony dinek smacznie liście jadł,
Przyszedł żółty dinek i były dinki… (dwa).
Dwa dinki do lasu wielkiego raźnym krokiem szły,
spotkały dinka czerwonego i były dinki… ( trzy).
Trzy dinki usłyszały ciche szmery
z krzaków wyszedł biały dinek i były już dinki… (cztery).
Cztery wesołe dinki grać w berka miały chęć,
zawołały dinka w plamki i było ich razem… (pięć).
Pięć dinków na polanie wołało głośno: Cześć!!!
Gdy przyszedł jeszcze jeden, to było wszystkich… (sześć).
4. Wprowadzenie liczebnika głównego i porządkowego – 6.
Działanie dzieci na podstawie wysłuchanego utworu.
Dzieci wymieniają dinozaury występujące w wierszu. Przeliczają dinozaury. Posługują się liczebnikami głównymi.
Następnie przeliczają dinozaury z wykorzystaniem liczebników porządkowych. Określają, który jest pierwszy z kolei, który drugi, wskazują trzeci, itp.
5. Prezentacja symbolu graficznego liczby sześć – cyfry „6”.
Dzieci próbują napisać poznaną cyfrę wg. podanego wzoru ; dłonią w powietrzu, a potem na podłodze.
6. Wykonanie zadania w karcie pracy
Pobierz
7. Zadanie – online.
Ćwiczenia utrwalające liczenie w zakresie 6
/https://wordwall.net/pl/resource/1512593/matematyka/cyfry-od-1do-6
https://wordwall.net/pl/resource/6623304/matematyka/ruletka-matematyka-dodawanie-do-6
8. Nauka piosenki- Śpiewające Brzdące – Dziwne pytania o dinozaury – Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=wfJJtouF8_M
Rodzic mówi kolejne wersy piosenki a dziecko powtarza je z pamięci, wspólnie śpiewamy fragment piosenki np. I zwrotkę, potem kolejną a następnie całą piosenkę. Można dołączyć ruch- klaskanie, podskakiwanie, tupanie.
Poniżej – dinozaury występujące w piosence.
Pytania dotyczące treści piosenki
Jakie dinozaury występują w piosence ?
Jak myślicie, co stanowiło ich główne pożywienie?
PTERODAKTYL
TRICERATOPS
TYRANOZAUR
DIPLODOK
STEGOCERAS
TROODON
„Dziwne pytania o dinozaury”
Choć o życiu dinozaurów
Bardzo dużo wiemy,
Kto odpowie na pytania,
Które zadajemy?
Ref. Czy pterodaktyle lubiły daktyle?
Czy triceratopsy jadły kiedyś klopsy?
Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,
I egzamin z dinozaurów doskonale zda!
Choć o życiu dinozaurów
Bardzo dużo wiemy,
Kto odpowie na pytania,
Które zadajemy?
Ref. Czy tyranozaury na biegun dotarły?
I czy diplodoki piły z jabłek soki?
Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,
I egzamin z dinozaurów doskonale zda!
Choć o życiu dinozaurów
Bardzo dużo wiemy,
Kto odpowie na pytania,
Które zadajemy?
Ref. Czy stegocerasy znały smak kiełbasy?
I czy troodony miały nos czerwony?
Kto zna odpowiedzi, niech odpowiedź da,
I egzamin z dinozaurów doskonale zda! (2x)
9. DODATKOWE ZADANIA DLA CHĘTNYCH DZIECI.
Gra online- Jak nazywa się ten dinozaur?
https://wordwall.net/pl/resource/12331788/biologia/dinozaury
Kodowanie- zakolorowanie odpowiednich kwadracików wg. podanego kodu.
Pobierz
Pobierz
Pobierz
Propozycja różnych bajek i opowiadań
https://bajki-zasypianki.pl/bajki-o-dinozaurach- – bajka „Fenek na konkursie ryków”
http://bajkimamyicorki.blogspot.com/2015/03/najmniejszy-dinozaur.html – bajka „Najmniejszy dinozaur”
http://www.karolpalarz.pl/wp-content/uploads/2016/11/bajka-o-dinozaurze.pdf – opowiadanie „Bajka o dinozaurze”
http://nasze-bajki.pl/pl/przegladarka.aspx?bajka=7027 – opowiadanie „Mamo, co by było, gdyby na świecie żyły ciągle dinozaury?”
Opracowała: Teresa Mynarczyk
__________________________________________________________________________________________
Data: 08.02.2022 r.
Temat tygodnia: „Dawno, dawno temu”
Temat dnia „ Dinozaury”
Cele ogólne:
poznawanie wybranych zwierząt i roślin występujących w czasach prehistorycznych;
poznanie ciekawostek na temat dinozaurów, ich wyglądu, sposobu życia, odżywiania
zapoznanie dzieci z hipotezami wyginięcia dinozaurów;
rozwiązanie zagadek o dinozaurach;
zapoznanie z literą :” S, s”
1. Wprowadzenie do tematu ; oglądanie filmu edukacyjnego o DINOZAURACH-https://www.youtube.com/watch?v=i66TRrhaTSs
2. Tajemnicze zniknięcie – zapoznanie z hipotezami wyginięcia dinozaurów .
Nie wiadomo na pewno, dlaczego dinozaury wymarły… Posłuchajcie opowiadania:
Największą zagadką dotyczącą dinozaurów jest próba odpowiedzi na pytanie: Dlaczego wyginęły? Stało się to przed 65 milionami lat. Istnieje na ten temat wiele teorii, lecz żadna nie wyjaśnia do końca wszystkich faktów, które przedstawiają wykopaliska. Jedna z teorii zakłada, że przyczyną wyginięcia dinozaurów była wielka katastrofa. Może kula ziemska została otoczona pyłem kosmicznym powstałym przez eksplozję jakiejś gwiazdy? Inni uważają, że na Ziemię spadł olbrzymi meteoryt, a pył, który się wzniósł po jego uderzeniu, mógł zaciemnić Słońce na długie lata. Bez światła słonecznego nie mogą rosnąć rośliny, którymi żywiły się zwierzęta roślinożerne. Z braku ciepła słonecznego wiele zwierząt zamarzło. Kolejnym etapem była fala upałów. Po opadnięciu pyłów para wodna, powstała na skutek upadku meteorytu, zatrzymywała promienie słoneczne, co spowodowało bardzo silne ogrzanie powierzchni Ziemi (efekt cieplarniany) i znaczna ilość zwierząt wymarła, nie mogąc znieść upału. Niektórzy uczeni uważają, że dinozaury wyginęły z powodu zmian klimatu – bardzo duże wahania temperatury spowodowały, że zmiennocieplne dinozaury nie mogły im sprostać. Inni sądzą, że odpowiedzialne za wyginięcie dinozaurów są inne zwierzęta (ssaki i ptaki) żywiące się jajami. Możliwe, że to one nocą, korzystając z nieobecności rodziców, nie mogących bronić swojego potomstwa, wykradały jaja, ograniczając w ten sposób liczbę młodych osobników. Istnieje też teoria, że dinozaury roślinożerne zatruły się nowo powstałymi na przestrzeni lat roślinami kwiatowymi zawierającymi truciznę, która dla dinozaurów była śmiertelna. Wymarcie zwierząt roślinożernych musiało spowodować stopniowe zagłodzenie się zwierząt mięsożernych, które się nimi żywiły. Zmianie uległo również środowisko życia dinozaurów. W ciągu ostatnich kilku milionów lat ery dinozaurów opadł poziom morza na całej kuli ziemskiej, wyłaniały się nowe lądy, góry. Płytkie wody, które zajmowały olbrzymie przestrzenie, zaczęły znikać, a zwierzęta, które tam żyły, utraciły swoje dotychczasowe siedliska. Nie mogąc dostosować się do tych zmian, umierały.
3. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?”; poniżej przedstawiam kilka zdań na temat życia dinozaurów, waszym zadaniem jest odgadnąć czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe:
– Dinozaury wykluwały się z jaj.
– Dinozaury można spotkać w zoo.
– Tyranozaur był łagodny, jadł tylko rośliny.
– Za czasów dinozaurów rosły wielkie rośliny.
– Dinozaury były dwunożne, albo czworonożne,
– Dinozaury były łasuchami i lubiły jeść słodycze
4. Nazywamy DINOZAURY; Nazwy dinozaurów są bardzo trudne, ale zachęcam do spróbowania podzielenia poniższych wyrazów na sylaby: (wiem, że sobie poradzicie!)
Triceratops
Diplodok
Tyranozaur
Stegozaur
Pterodaktyl
5. Układanie puzzli w programie on-line.
Puzzle on-line . Pamiętamy jednak o tym, że gramy tylko i wyłącznie pod nadzorem rodzica.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/186993-dinozaury
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/134032-tyranozaur
6. Gimnastyka dla dzieci w domu- link
https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ
7. Pokoloruj obrazek
Pobierz obrazek
8. ZADANIE DLA DZIECI 6 – letnich
Wprowadzenie litery „S,s
Prosimy o przeczytanie dziecku opowiadania i omówienie go:
„Sroka i smok” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Sroka Tekla mieszka w pięknym miejscu. W pobliżu rosną rozłożyste drzewa i kwitną kwiaty. Ma też wspaniałego sąsiada. To smok Tomi. Sroka często go spotyka. Rozmawiają o dalekich podróżach, bo Tomi to prawdziwy podróżnik. Często wyrusza w nieznane miejsca, o których później opowiada Tekli. Dzisiaj smok odwiedza srokę. Ma dla niej pyszny sok, a Tekla poczęstuje go serem.
Rozmowa na temat opowiadania. (rodzic zadaje dziecku pytanie, dziecko udziela odpowiedzi pełnym zdaniem, np. Sroka mieszka w pięknym miejscu.) Jeżeli dziecko nie potrafi udzielić wszystkich odpowiedzi na zadane pytania, można mu przeczytać jeszcze raz opowiadanie- wdrażamy dziecko do uważnego słuchania ze zrozumieniem.
– W jakim miejscu mieszka sroka?
– Co rośnie w pobliżu domu sroki?
– Kto jest sąsiadem Tekli?
– Kim jest Tomi?
– O czym rozmawia sroka ze smokiem?
– Z czym Tomi przyszedł do sroki?
– Czym Tekla poczęstuje Tomiego?
Analiza i synteza słuchowa wyrazu „sroka”.
Określenie położenia głoski odpowiadającej literze „s”.
Podawanie wyrazów z głoską „s” w nagłosie (np. syrena, samolot, sobota), śródgłosie (kosa, kasa, miska), wygłosie (kos, pas, pies).
Wybrzmiewanie sylab i głosek.
Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem- „sro- ka”
Wypowiadanie kolejnych głosek wyrazu sroka. Liczenie głosek w wyrazie – „s-r-o-k-a.
Określenie rodzaju głoski s (spółgłoska).
Analiza i synteza wzrokowa wyrazu „sroka”. Budowanie modelu wyrazu sroka z wykorzystaniem nakrywek czerwonych i niebieskich. (kartoniki w kolorze czerwonym i niebieskim) – Liczenie samogłosek i spółgłosek w wyrazie sroka.
Prezentacja litery S, s .
Demonstracja litery „s” pisanej małej i wielkiej – porównanie jej z literą drukowaną.
Ćwiczenia ręki przygotowujące do pisania – zaciskanie pięści, prostowanie palców, naśladowanie gry na pianinie, klaskanie.
Nauka pisania litery „s”, „S”. – Ćwiczenia w pisaniu litery s, S palcem w powietrzu, na dywanie, na blacie stolika.
Pobierz
Ćwiczenia w czytaniu. Dziecko czyta tekst samodzielnie lub z pomocą rodzica.
Kto to?
To taka sroka.
Ta sroka to Sisi.
A to kto?
To malutki smok Sam .
Pobierz
Opracowała: Teresa Mynarczyk
___________________________________________________________________
Data: 16.04.2021
Temat: „Odkrywcy i światło”
Cele zajęć:
zapoznanie ze sposobami oświetlenia pomieszczeń dawniej i obecnie ;
poznanie historii powstawania światła „Od łuczywa do żarówki”;
wzbogacenie swojej wiedzę dotyczącej sposobów oświetlania oraz rożnych źródeł światła; / łuczywo, świeca, lampa naftowa, żarówka;
rozwijanie sprawności ruchowej;
nauka piosenki;
pobudzanie aktywności poznawczej.
1. „Wesołe powitanie” – zabawa rytmiczno- ruchowa; zachęcenie do działania wprowadzenie pogodnego nastroju
2. ,,Źródła światła”– zapoznanie ze sposobami oświetlenia pomieszczeń dawniej i obecnie na podst. wiersza Włodzimierza Ścisłowskiego “Żarówka”
„Żarówka”
Włodzimierz Ścisłowski
W szklanej bańce cienki drucik, gdy prąd włączysz – światło rzuci!
Prawda, jakie to jest proste? Lecz nie zaraz nastał postęp!
Wpierw łuczywo swoim blaskiem oświetlało wnętrza jaskiń.
Później świecy ciepły płomień z trudem mrok rozpraszał w domu.
Łukaszewicz – pan aptekarz, na te świece wciąż narzekał,
a że dość miał owych biadań, olej skalny zaczął badać.
On to właśnie, wszyscy wiecie, płomień lampy swojej wzniecił!
Zaczął się więc okres nowy: świat używał lamp naftowych.
Lecz to także było mało, by rozwiązać kwestię całą!
Pan Edison w Ameryce z zamyślonym chodził licem:
szukał włókien, co się żarzą, i żarówką nas obdarzył!
W szklanej bańce cienki drucik prąd rozjarzył, światło rzucił!
Dziś żarówkę wkręcasz tylko, no i światło masz za chwilkę!
Od łuczywa do żarówek długa droga, jak widzicie,
lecz myślało wiele główek, aby nam ułatwić życie!
Polecenie: Spróbujcie wymienić źródła światła, które poznaliśmy w wierszu.
Zapamiętaj! Bardzo wielkimi wynalazcami dzięki, którym nastąpił znaczny postęp byli: Ignacy Łukasiewicz- wynalazca lampy naftowej oraz Thomas Edison – wynalazca żarówki.
3. „Żywioły ziemi – Światło dawniej i dziś”- film edukacyjny; wzbogacanie wiedzy dotyczącej sposobów oświetlania oraz rożnych źródeł światła; łuczywo, świeca, lampa naftowa, żarówka
https://www.youtube.com/watch?v=IxTugsIy_Kw
4. „Gimnastyka”- zabawa ruchowa wg. wskazań gry online- Koło fortuny
https://wordwall.net/pl/resource/1012117/gimnastyka-przedszkole
5 „Od łuczywa do żarówki”- zadanie edukacyjne w karcie pracy – utrwalanie kolejności stosowania źródeł światła.
Pobierz: Karta pracy
Polecenie: Wpisując liczby od 1 do 6 uporządkuj źródła światła – rozpocznij od najwcześniejszych. Wklej napisy. W pustych okienkach narysujcie odpowiednia liczbę kropek, według kolejności stosowania tych źródeł światła.
6. ,,Od ogniska do żarówki”– gra online
https://learningapps.org/view2002412
7. „Cień”- zabawy badawcze ze światłem ; pobudzenie aktywności poznawczej dziecka
Polecenie: (przygotuj; lampkę, dwie zabawki – większa i mniejsza)
Eksperyment trzeba przeprowadzić w zaciemnionym pomieszczeniu. Dziecko wybiera dwie zabawki – większą i mniejszą – które należy ustawić w taki sposób, by ich cienie pojawiły się na ścianie. Co się stanie, jeśli oddalimy zabawkę od źródła światła? A co się stanie, jeśli ją przybliżymy? Czy możemy tak manipulować światłem, żeby mniejsza zabawka miała na ścianie większy cień, a większa zabawka mniejszy? W jaki sposób musimy ustawić źródło światła? Postarajcie się znaleźć odpowiedzi na te pytania.
8. „Quiz” podsumowanie wiadomości – rozwijanie logicznego myślenia, refleksu podczas udzielania odpowiedzi na zadane pytania
Co było pierwszym sztucznym źródłem światła?
Kto skonstruował lampę naftową?
Kto odkrył żarówkę?
Czym oświetla się wasz dom w razie braku prądu?
Ile żarówek macie w domu?
Dlaczego należy dbać, aby żarówki nie świeciły bez potrzeby?
9. „Ziemia, wyspa zielona”- nauka piosenki; opanowanie pamięciowe tekstu słownego, ćwiczenia rozśpiewujące.
– Podejmujemy z dzieckiem próbę wspólnego śpiewu fragmentami piosenki ( refren, I zwrotka)
– Przy kolejnym powtórzeniu tekstu modelujemy głos z różnym nasileniem (cicho, głośno) i rytmicznie wypowiadamy poszczególne wersy kolejnych zwrotek, dzieci powtarzają
– Następnie prezentujemy dziecku piosenkę z nagrania, dzieci powtarzają .Podczas zwrotek dzieci wykonują ruchy wynikające z treści. Najlepiej, jeśli zaproponują je same Może to być na przykład:
I zwrotka – marsz w dowolne strony
II zwrotka – latające motyle, „pływanie” delfinów
III zwrotka – ptaki, kwiaty, drzewa, itp.
– Improwizujemy grę z użyciem instrumentów perkusyjnych – mogą być łyżki drewniane, butelki plastikowe czy gazety.
10. Praca w Kartach Pracy
(wyprawka sześciolatka; karta 29. ) – „Kostki z sylabami”- ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej, utrwalenie poznanych liter.
Polecenie: Sklejenie kostki. Podczas zabawy z kostką odczytujemy sylaby i układamy wyrazy
(karty pracy pięciolatka nr 4 str.20) – zabawa edukacyjna z kartą pracy; zachęcenie do zaznaczenia obrazków , które kojarzą się z zawodem lub talentem
Dziękujemy. Do zobaczenia w przedszkolu! [