W dniu 21.05. 2021 r. dzieci z grupy IV „Kwiatuszki” zostały przez wychowawczynię zapoznane z treściami zawartymi w prezentacji multimedialnej pt. ”Recepta na zdrowie”, otrzymaną od PPSS-E w Olkuszu. Poprzez rozmowy przy ilustracjach tematycznych oraz poznanie kilku przysłów tj.: „W zdrowym ciele zdrowy duch”, „Sport to zdrowie”, „Zdrów jak ryba”, „Tylko w chorobie ceni się zdrowie” czterolatki próbowały udzielać odpowiedzi na pytania dotyczące zdrowia oraz zdrowego trybu życia. Temat zdrowia jest dzieciom dobrze znany. Nasze przedszkole promuje zdrowy tryb życia poprzez szerzenie wiedzy o zdrowiu i podejmowaniu działań prozdrowotnych.
Na co dzień przedszkolaki przestrzegają zasad higieny m.in.: poprawnie myją ręce, w razie potrzeby używają chusteczek higienicznych lub serwetek w ciągu dnia, zasłaniają usta i nos podczas kichania. Dzieci wiedzą, że aby być zdrowym należy zdrowo się odżywiać i dlatego z chęcią zjadają przygotowane przez panie kucharki zdrowe śniadania, obiady i podwieczorki.
Dzieci poznając Piramidę Zdrowego Stylu Życia zwróciły uwagę, że aktywność fizyczna to kluczowy element zdrowego trybu życia. Przeprowadzone w dniu dzisiejszym zajęcia wychowawczo-dydaktyczne miały na celu zachęcenie dzieci do aktywności fizycznej na co dzień. Dzieci przebrały się w stroje sportowe, a wychowawczyni przypomniała o zasadach bezpieczeństwa, jakie należy stosować podczas pobytu na sali gimnastycznej. Zestaw ćwiczeń i zabaw był przeprowadzony Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
Oto niektóre z przeprowadzonych zabaw.
1. „Moje ciało”- dzieci siedzą i nazywają różne części ciała (tu są rączki, rączki witają się z nóżkami, rączki dotykają kolanek, następnie brzuszek, rączki witają się z szyją itd.).
2. „Lustro”- dziecko naśladuje ruchy, gesty swojego kolegi siedzącego naprzeciwko.
3. „Przepychanki”- dzieci siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać.
4. „Rowerek”- dzieci leżą na plecach, stopy dotykają stóp kolegi i wspólnie wykonują rowerek.
5. „Jak najwyżej”- dzieci leżą na plecach, sięgają nogami i rękami „do sufitu”- jak najwyżej- wykonując wkręcanie żarówek.
6. Marsz na „sztywnych i gumowych” nogach.
7. „Prowadzenie ślepca”- dziecko trzyma drugie dziecko (które ma zamknięte oczy) i prowadzi je w dowolnym kierunku; zamiana ról
Celem ćwiczeń było kształtowanie świadomości własnego ciała w przestrzeni; umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi, poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie, rozwijanie zaufania do partnera, sfery emocjonalnej i społecznej oraz kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie. Dzieci regularnie uprawiające sport cieszą się lepszą formą i witalnością niż te, które wolny czas spędzają przez komputerem czy telewizorem. Styczność ze sportem od najmłodszych lat ma znaczenie dla formowania prawidłowych nawyków i postaw związanych z ciałem, a także uczy wytrwałości i zasad współpracy z rówieśnikami. Ważne jest, aby rozkochać dziecko w aktywnym trybie życia, a dobre nawyki pozostaną mu w wieku dorosłym. I tutaj ciśnie się na usta kolejne przysłowie: „Czym skorupka za młodu nasiąknie…”
Beata Szotek